آفتاب

نماینده مجلس روسیه: آمریکا مسوول حوادث اوکراین و آشوب در سوریه است

نماینده مجلس روسیه: آمریکا مسوول حوادث اوکراین و آشوب در سوریه است

نایب رییس کمیسیون مناطق مجلس دومای روسیه با بیان اینکه روسیه از دولت و ملت سوریه حمایت می‌کرد، آمریکا را در شکل‌گیری حوادث لبنان مقصر دانست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان (ایسنا)، رومان خودیاکوف که در اولین اجلاس روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست روسیه سخن می‌گفت، با اشاره به کشته شدن هزاران نفر در سوریه و شکل‌گیری گروه‌های مزدور که اکثرا خارج از کشور حمایت می‌شوند، عنوان کرد: هرکس تلاش می‌کند در این فضای گل‌آلود ماهی بگیرد.

او ادامه داد: برهیچ‌کس پوشیده نیست که مسوولیت این خونریزی با چه کسی است. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها از همان آغاز علنا طرف افراطیون را گرفتند و حقوق بین‌الملل را رعایت نکردند. هدف آمریکا بهره برداری از منابع نفتی سوریه است که اخیرا کشف شده است. آمریکا فکر می‌کند می‌تواند مثل پشه به کشورها بچسبد و منابع طبیعی آنها را بمکد.

نماینده مجلس دومای روسیه افزود: غربی‌ها در پاییز 2013 آماده بودند نیروهایشان را وارد سوریه کنند اما به خاطر تلاش‌های روسیه و رییس جمهور پوتین این تلاش‌ها خنثی شد ولی این دلیل نمی‌شود که بار دیگر تلاش نکنند.

خودیاکوف با بیان اینکه منابع طبیعی تنها علت آشوب در سوریه نیست، عنوان کرد: آمریکا می‌خواهد از طریق سنگ‌اندازی به سوریه به ایران بچسبد و به روسیه نیز دست پیدا کند. آمریکا هیچ دولت مستقلی را در منطقه نمی‌خواهد بلکه خیمه‌شب‌بازی می‌خواهد، اما از تجربه‌اش پند نمی‌گیرد. همین چند سال پیش میلیون‌ها دلار اسلحه به افغان‌ها دادند و در نهایت طالبان و القاعده شکل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: سوریه به لطف آمریکا در خطر آن است که به یک مرکز تروریستی تبدیل شود. اخیرا نیز کارشناسان سازمان ملل گزارشی دادند که جنگجویان در سوریه به اقدام علیه حقوق بشر متهم شدند و در کل سوریه شکنجه‌گاه و زندان وجود دارد و پول‌های غربی‌ها اینطور خرج می‌شود.

نایب رییس کمیسیون مناطق مجلس دومای روسیه با تاکید بر اینکه دوستان واقعی سوریه کسانی نیستند که می‌خواهند سوریه را خراب کنند، گفت: قبل از هرچیز باید از مردم سوریه حمایت کنیم. مردمی که کمبود غذا و دارو دارند. باید به آنها محموله‌های غذایی دارویی برسانیم چراکه مردم عادی نباید به خاطر بلندپروازی سیاستمداران عذاب بکشند.

او ادامه داد: گروه‌های تروریستی که الان در سوریه هستند، ممکن است فردا به کشورهای دیگر وارد شوند؛ هیچ‌کس از این ویروس خطرناک در امان نیست. باید کاری کنیم که راه کمک‌های مالی و اسلحه به تروریست‌ها قطع شود.

نماینده مجلس روسیه در این اجلاس گفت: حزب لیبرال دموکرات روسی همواره مخالف دخالت در سایر کشورها بوده است. ما امروز به سوریه کمک می‌کنیم تا نگذاریم افراد بیشتری قربانی شوند. باید با کمک یکدیگر بتوانیم به این هدف دست پیدا کنیم.

او همچنین اعلام کرد که روسیه حاضر است بیشترین امکانات را در اختیار ایران و سایر کشورهای دوست سوریه قرار دهد تا در مسکو و حتی دوما سخنرانی‌ها و نشست‌هایی را برگزار کنند و در مورد سوریه به یک راهکار مشترک برای آشتی دست پیدا کنند.

خودیاکوف در ادامه از همه نمایندگان حاضر در این نشست دعوت کرد دوشادوش هم کار کنند و به اجماع دست پیدا کنند و دور از مسائل بروکراتیک به راهکار موثری برسند.

نایب رییس کمیسیون مناطق مجلس دومای روسیه بخش دیگری از صحبت‌های خود را به حوادث اوکراین اختصاص داد و گفت: اتفاقی که در اوکراین افتاد، یک کودتای نظامی بود. تروریست‌ها، تبهکارها، فاشیست‌ها در اوکراین به قدرت رسیدند و این نقشه‌ای است که از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا طراحی شده است. آنها می‌خواهند تمام کشورهای سابق شوروی را نابود کنند تا روسیه را حلقه کنند.

او ادامه داد: جنگ آخرین راه‌حل آنهاست اما حزب لیبرال دموکرات و دولت روسیه همواره اعلام کرده روابط در سایر کشورها باید دوستانه پیش برود و هیچ‌کس حق ندارد در حاکمیت دیگری دخالت کند. آمریکا نباید در منطقه وارد شود.

خودیاکوف تاکید کرد: این جنگ را آمریکا در اوکراین راه انداخته و مستقیما تروریست‌هایی را که حکومت را گرفته‌اند حمایت می‌کند. روسیه نه تنها از شهروندان روس در اوکراین بلکه از شهروندان اوکراین هم حمایت می‌کند.

او سپس خطاب به نمایندگان حاضر گفت: ما می‌خواهیم شما هم وارد شوید و تحریم کنید. آمریکا و اروپا با تحریم‌هایش در وهله اول به خود ضرر می‌زنند که چرا که ما یک ابرقدرت هستیم و کالاهای زیادی به آنها می‌دهیم. ما دوستی و همکاری می‌خواهیم و حزب ما نیز همیشه آماده است که به شما کمک دهد در دولت دوما میزگرد و کنفرانس برگزار کنید و نظرات خود را به جامعه جهانی برسانید.

انتهای پیام

کد N178044

وبگردی