آفتاب
کنفرانس ضد ترورسیم در بغداد

غیبت عربستان و قطر کسی را شوکه نکرد

غیبت عربستان و قطر کسی را شوکه نکرد

تهران- ایرنا- کنفرانس دو روزه بین المللی ˈمبارزه با تروریسمˈ، امروز چهارشنبه با حضور هیات هایی از 43 کشور جهان در بغداد، آغاز بکار کرد، اما عربستان سعودی و قطر از شرکت در این کنفرانس سرباز زدند.

دولت عراق که 9 سالی است با تروریست هایی از سراسر جهان در نبرد است و در سه ماهه اخیر سرگرم نبردی تمام عیار در استان الانبار با القاعده و داعش می باشد، برگزاری یک کنفرانس بین المللی علیه تروریسم را در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این هفته تدارک دید و از 50 کشور جهان و منطقه برای این کنفرانس دعوت کرد.

تاکنون هیات هایی از 43 کشور و نیز هیات هایی از سازمان ملل و اتحادیه عرب برای شرکت در این کنفرانس وارد بغداد شدند. مقامات عراقی هدف از برگزاری این کنفرانس را رساندن پیام ˈضرورت ریشه کنی تروریسمˈ در یک اقدام جهانی عنوان کرده اند.

نوری المالکی نخست وزیر عراق در مراسم گشایش این کنفرانس که از کشورهای عربستان و قطر هم بطور رسمی دعوت بعمل آمده بود، خطاب به کشورهایی که از تروریسم در عراق حمایت می کنند، هشدار داد که این بلا دامن آنها را نیز خواهد گرفت.

وی به صراحت گفت که تروریسم مرزهای جغرافیایی نمی شناسد و پس لرزه های آن به تمامی کشورهای منطقه و جهان گسترش می یابد.

مالکی، در این کنفرانس، نگاه ویژه ای هم به جنگ با تروریسم در سوریه داشت. او تاکید کرد که اگر تروریست ها در این کشور توفیق یابند، آنگاه تروریسم به سراسر جهان انتقال می یابد. او همچنین گفت که حمایت برخی دولت های منطقه از تروریسم، سوریه را به بزرگ ترین کانون فعالیت های تروریستی جهان تبدیل کرده است.

نخست وزیر عراق برگزاری اولین کنفرانس مبارزه با تروریسم را فرصتی مناسب برای مبادله تجربیات به منظور مقابله با خطرناک ترین پدیده تهدید کننده جامعه جهانی خواند و برگزاری آن در بغداد را حائز پیامی هم برای داخل عراق و هم برای خارج دانست، مبنی بر اینکه: ˈخواست تروریست ها برای نابود کردن شهر تاریخی و کهن بغداد شکست خورده و به کانون تجمع شخصیت هایی از کل جهان برای مقابله با تروریسم تبدیل شده استˈ.

از مهمترین اهداف برگزاری این کنفرانس در بغداد، هماهنگی و همکاری امنیتی و اطلاعاتی و مبادله اطلاعات بین کشورهای منطقه برای پیگرد سازمان های تروریستی و از هم پاشیدن شبکه های خرابکاری، اعلام شده است.

عراقی ها در این کنفرانس سعی دارند کشورهایی را که فتواهای تکفیری از داخل آنها منتشر می شود، به اتخاذ مواضع قاطع ، با هدف اصلاح برنامه های درسی و فرهنگی مدارس و دانشگاه ها که مشوق خشونت و افراط گرایی هستند، تشویق کنند.

خشکاندن منابع مالی و تسلیحاتی تروریست ها و مجازات دولت ها و شرکت ها و اشخاص حامی تروریسم، ممنوعیت فعالیت های تبلیغاتی و جلوگیری از همایش های گروه ها و سازمان های مروج تروریسم و توقف پخش شبکه های ماهواره ای مشوق اندیشه های تکفیری و طایفه گری و نیز تاسیس دبیرخانه مبارزه با تروریسم که بغداد مایل است میزبان مقر دایمی آن باشد، از دیگر اهداف این کنفرانس است که نوری المالکی به آن اذعان داشت.

عدم حضور هیات هایی از ریاض و دوحه در این کنفرانس ، بازتاب گسترده ای در عراق داشت، اگر چه کسی را در بغداد شوکه نکرد.

نوری المالکی ، در طول هفته گذشته یک یا دوبار به این دو کشور صریحا حمله کرد و آنان را به حمایت مالی و تسلیحاتی از گروههای تروریستی متهم ساخت.

خاورم**1770**1586
کد N177903

وبگردی