آفتاب

جنگ افزارهای آمریکا در تسخیر قطعات چینی

جنگ افزارهای آمریکا در تسخیر قطعات چینی

بعد از افشای استفاده شرکت های آمریکایی از قطعات چینی برای ساخت جنگنده های اف 35، تحقیقات جدید نشان می دهد که بمب افکن های ساخت شرکت بوئینگ و جنگنده های اف 16 ایالات متحده نیز با استفاده از قطعات ساخت کشور چین تولید می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، تحقیقات جدید وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نشان می دهد که شرکت های آمریکایی فعال در امر تولید جنگ افزار از قطعات چینی برای ساخت آنها استفاده می کنند.

بر همین اساس جنگنده های اف 35، اف 16 و بمب افکن های ساخت شرکت بوئیگ با استفاده از قطعات چینی ساخته می شوند.

بر اساس اعلام پنتاگون، از تیتانیوم استخراج شده در چین می توان در ساخت موشک های جدید استاندارد 3IIA که مورد استفاده ژاپن و شرکت ریتون است استفاده کرد. این در حالی است که بر اساس قوانین موجود در آمریکا استفاه از قطعات چینی برای تولید جنگ افزار در این کشور ممنوع است. دلیل وضع این قوانین آن است که مقامات نظامی آمریکا نگران آن هستند که با استفاده از قطعات ساخت کشورهای دیگر در تولید جنگ افزار، برتری نظامی آمریکا در برابر دیگر کشورها از بین برود.

جنگنده اف 16

"مائورین شومن" سخنگوی پنتاگون درباره دلایل استفاه از قطعات ساخت چین در تولید جنگ افزارهای آمریکایی به رویترز گفت: بعد از آنکه در سال 2012 و 2013 مشخص شد استفاده از این قطعات خطری در بر ندارد، در این مورد چشم پوشی کرده و با شرکت های استفاده کننده از قطعات چینی برای تولید جنگ افزار برخورد نشد.

بر اساس این گزارش، یکی از قطعاتی که به کرات از چین وارد آمریکا شده آهن رباهایی است که توانایی مقاومت در برابر دمای بالا را دارا هستند. بر همین اساس پنتاگون به صورت مکرر از تحریم های اعمال شده علیه شرکت های چینی تولید کننده قطعات جنگنده چشم پوشی کرده است.

یکی از دلایل چشم پوشی پنتاگون پویا نگه داشتن پروژه ساخت جنگنده اف 35 است که تا کنون 392 میلیارد دلار برای تکمیل آن هزینه شده است. بر اساس اسناد موجود شرکت های نورثروپ گرومن و هانیول اینترنشنال مجوز وارد کردن قطعات مربوط به ساخت سیستم های راداری جنگنده اف 35 از چین را دریافت کرده اند.

نظر به هزینه های بالای پروژه ساخت جنگنده اف 35 که عمود پرواز بوده و سرعت آن به دو هزار کیلومتر در ساعت می رسد آمریکا مجبور به کمک گرفتن از چند کشور دیگر شده است از همین رو پس از ساخت و آزمایش این جگنده تعدادی از آنها در اختیار کشورهای کانادا، انگلیس، استرالیا، نروژ، ایتالیا، ترکیه، دانمارک و هلند قرار می گیرد که در ساخت آن به آمریکا کمک کرده اند.

کد N177853

وبگردی