آفتاب
کارشناس روس:

توسعه همکاری های ایران و اروپا به حل مسائل هسته ای کمک می کند

توسعه همکاری های ایران و اروپا به حل مسائل هسته ای کمک می کند

مسکو-ایرنا- سرگئی میخییف رییس مرکز فناوری های سیاسی روسیه اعلام کرد: توسعه همکاری های ایران و اتحادیه اروپا به حل اختلافات در مورد مساله هسته ای ایران کمک می کند.

میخییف روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اتحادیه اروپا تلاش می کند ساختار همکاری ها با ایران را گسترش دهد و سفرهای هیات های اروپایی به این کشور در ماههای اخیر موید این واقعیت است.

وی افزود: کشورهای اروپایی خواهان برقراری همکاری ها با ایران پس از وقفه به وجود آمده بر اثر تحریم های یکجانبه هستند.

کارشناس ارشد روس گفت: سران اتحادیه اروپا در این شرایط که بسیاری از کشورهای اروپایی علاقمندی خود را به گسترش همکاری با ایران با اعزام هیات های عالیرتبه نشان می دهند، تدابیری برای کمک به این روند اتخاذ و اجرا می کنند.

رییس مرکز فناوری های سیاسی روسیه از جمله این تدابیر به سفر کاترین اشتون نماینده سیاسی اتحادیه اروپا به ایران اشاره کرد و افزود: اشتون با مقامهای ارشد ایران گفتگو و زمینه را برای توسعه همکاری های تهران و بروکسل فراهم کرد.

وی افزود: این سفر اهمیت فراوان داشت زیرا درحال حاضر مذاکرات هسته ای ایران بیش از هر زمانی به تقویت اعتماد میان طرف های مذاکره کننده برای حل مسایل باقی مانده نیاز دارد و سفر اشتون به این روند کمک می کند.

کارشناس روس وضعیت مذاکرات ایران و گروه 1+5 را مثبت خواند و افزود: دو طرف برای دور جدید مذاکرات آماده می شوند.

وی افزود: ایران در ماههای اخیر حسن نیت برای حل مسایل باقی مانده نشان داده است و به همین دلیل شاهد پیشبرد روند مذاکرات هسته ای بودیم.

میخییف نکته مهم در موضع ایران را انعطاف هوشمندانه در مذاکرت و رایزنی های سیاسی عنوان کرد که موجب کاهش شدید تنش ها میان این کشور و گروه 1+5 به ویژه طرف های غربی شد.

رییس مرکز فناوری های سیاسی روسیه علت این امر را اولویت های جدید سیاست خارجی ایران عنوان کرد که بر اثر تلاش و برنامه ریزی برای کاهش تنش ها به ویژه در مساله هسته ای جهت گیری شده است.

میخییف گفت: سیاست های دولت حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران بسیار جالب است و در روسیه با علاقمندی و توجه فراوان به آن می نگرند.

کارشناس روس در باره تحریم ایران گفت: تحریم ها باید به تدریج لغو شود، زیرا که هیچ فایده ای ندارد و تاکنون فقط باعث پیچیده تر شدن وضعیت در باره مساله هسته ای ایران و کاهش سطح اعتماد میان طرف های مذاکره کننده شده است.

رییس مرکز فناوری های سیاسی روسیه گفت: امروز جهان قانع شده است که ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی نیست و غنی سازی اورانیوم را در سطح بسیار پایین تر از سطح مورد نیاز بمب اتمی انجام می دهد و کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی هم بر فرآیند غنی سازی در ایران کنترل دارند.

وی نتیجه گیری کرد: پس اکنون که تهدیدی برای نظام منع انتشار سلاح هسته ای از طرف ایران وجود ندارد، وجود تحریم ها علیه این کشور هم بی معنی و غیر منطقی است و بهتر خواهد بود تحریم ها در ماههای آینده لغو شوند.

اروپام/2242**518** 1337
کد N177686

وبگردی