آفتاب

اندیشکده کره جنوبی: مردم کره خواستار نشست سران کره و ژاپن هستند

اندیشکده کره جنوبی: مردم کره خواستار نشست سران کره و ژاپن هستند

تهران - ایرنا - بررسی های یک اندیشکده کره جنوبی نشان می دهد که نیمی از مردم این کشور خواهان برگزاری نشست سران کره و ژاپن با هدف رفع اختلافات دو کشور هستند.

خبرگزاری ژاپنی «کیودو» روز چهارشنبه نوشت: این بررسی ها را اندیشکده «آسان» انجام داده است و بر اساس یافته های این اندیشکده نیمی از مردم کره جنوبی از دیدار سران کره و ژاپن حمایت کرده و 60 درصد پاسخگویان در بررسی های «آسان» معتقد «پاک کوئن های» رییس جمهوری کره جنوبی باید نقش فعالی در بهبود مناسبات با توکیو ایفا کند.

آمار اندیشکده «آسان» در حالی منتشر می شود که «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن محبوبیتی در کره جنوبی ندارد و میزان محبوبیت وی حتی از رهبر کره شمالی نیز کمتر است.

«پاک» پیشتر برگزاری هرگونه نشست سران میان ژاپن و کره جنوبی را منتفی اعلام کرده بود و گفته بود: دیدار با «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن منوط به پشیمانی صمیمانه توکیو از «خطاهای گذشته» است.

کانون اختلاف دو کشور مسایل لاینحل در ارتباط با مسایل ارضی مربوط به چند جزیره و حاکمیت استعماری ژاپنی ها در سال 1945 است که نظامیان وقت ژاپنی زنان کره ای را وادار به کارهای غیراخلافی می کردند.

تاریخ نویسان اعلام کرده اند که در جریان رفتار ناشایست نظامیان ژاپنی 200 هزار زن کره جنوبی و نیز زنانی از کشورهای چین، اندونزی، فلیپین و تایوان مورد سوء استفاده سربازان ژاپنی قرار گرفته اند.

اختلاف کره جنوبی و ژاپن زمانی بیشتر اهمیت پیدا می کند که بدانیم که هر دو کشور از متحدان آمریکا بوده و در منطقه برای آمریکا نقش محوری دارند.

«دنی راسل» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور شرق آسیا هفته گذشته از سئول و توکیو درخواست کرد که راهی برای برون رفت از بن بست دیپلماتیک میان خود بیابند.

وی در نشست یک کمیسیون فرعی سنای آمریکا گفت: تاکید مداوم آمریکا این است که طرفین از خود خویشتنداری نشان دهند.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا ضمن اشاره به الگوی رفتاری آمریکا و ژاپن پس از جنگ جهانی دوم یادآور شد که همه طرف ها می توانند به «تغییر مسیر جو کنونی و ایجاد یک روند مثبت» کمک کنند.

کره جنوبی، ژاپن را متهم می کند که برای سوء استفاده هایی که نظامیان آنها مرتکب شده اند - بویژه در راتباط با به بردگی گرفتن زنان - به اندازه کافی ندامت نشان نداده است.

در پی استماع اعترافات 16 زن کره جنوبی که مورد سوء استفاده قرار گرفته بودند، ژاپن در سال 1993 بیانیه ای را منتشر کرد که به «بیانیه کونو» معروف شد و در آن به دخالت رسمی در مجبور کردن زنان به اعمال خلاف اعتراف شده است. اما دولت «شینزو آبه» چندین بار اعلام کرده است که مدارکی که اساس بیانیه کونو شده است باید دوباره مورد بررسی قرار گیرد.

دیپلمات های ارشد دو کشور چهارشنبه - امروز - در چارچوب توصیه های آمریکایی ها در سئول دیدار کردند.

مترجمام**1533**1545
کد N177558

وبگردی