آفتاب

جیمی کارتر: توجه آمریکا به چین موضوع تازه ای نیست

جیمی کارتر: توجه آمریکا به چین موضوع تازه ای نیست

واحد مرکزی خبر نوشت:

رئیس جمهور پیشین آمریکا گفت سرمایه گذاری واشنگتن در حوزه اقیانوس آرام و بهبود روابط با چین، پیشینه ای ده ها ساله دارد. 

به گزارش شبکه تلویزیونی سی سی تی وی، جیمی کارتر رئیس جمهور پیشین آمریکا در مصاحبه با خبرنگار شبکه سی سی تی وی در شهر آتلانتا جورجیا به تشریح روابط آمریکا و چین در طول ده ها سال گذشته و همچنین وضع کنونی آن پرداخت. جیمی کارتر ابتدا به علاقه دوران کودکی و جوانی خود به چین پرداخت و گفت: در سالهای اولیه زندگی من در دهه های 1920 و 1930 میلادی، عموی من جزء نیروهای دریایی ارتش آمریکا بود که در چین مستقر بودند. در دهه 1940 میلادی نیز خودم جزء نیروهای دریایی ارتش آمریکا و افسر فعال زیردریایی ها بودم. سال 1949 میلادی نیز ما برای مأموریتی به چین اعزام شدیم تا با کشتی های دیگر کشورها همکاری و از بروز جنگ بین زیردریایی ها جلوگیری کنیم. در آن زمان توانستم از بنادر و مناطق ساحلی چین بازدید کنم و چند هفته بعد از آنکه سواحل این کشور را ترک کردم، جمهوری خلق چین شکل گرفت. در واقع این روز با بیست و پنجمین سالروز تولد من یا نخستین روز اکتبر سال 1949 میلادی همزمان شد. از آن زمان تاکنون نیز به چین علاقه مند بوده ام.
کارتر افزود زمانیکه فعالیت خود را به عنوان رئیس جمهور آغاز کردم، متوجه شدم که بیش از سی سال از قطع روابط دیپلماتیک آمریکا و چین می گذرد. تصمیم گرفتم برای رفع این مشکل اقدام کنم، بنابراین شیوه های مختلف مذاکره با مقامات چین را بررسی کردم. البته این کار تا حد زیادی مخفیانه انجام شد، زیرا در آن زمان تایوان در آمریکا محبوبیت زیادی داشت و بسیاری نیز چین را کشوری کمونیست و دشمن بالقوه ما می دانستند. بدین ترتیب ما حتی برای ارسال پیام های خود از طریق وزارت امور خارجه نیز اقدام نمی کردیم. بنابراین از طریق واسطه ها با دانگ شائوپینگ، معاونِ وقت نخست وزیر چین مذاکره کردم و او نیز درآن سالها و تا سال 1978 میلادی از گفتگوها استقبال می کرد. تا ماه دسامبر همان سال نیز ما درباره چند مسئله باقی مانده ای که هنوز حل و فصل نشده بودند، گفتگو کردیم و در تاریخ پانزدهم ماه دسامبر، شائوپینگ و من به طور همزمان از برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و آمریکا برای نخستین بار در سی و پنج سال گذشته خبر دادیم. در واقع این روابط دیپلماتیک قرار بود رسماً از نخستین روز سال 1979 میلادی از سر گرفته شود. دان شائوپینگ نیز همزمان از اجرای اصلاحات لازم و متحول شدن امور داخلی چین و همچنین نحوه مراوده این کشور با خارج، مبتنی بر روابط دیپلماتیک این کشور با آمریکا خبر داد.
جیمی کارتر در بخش دیگری از اظهارات خود به بررسی عملکرد شی جینپینگ پرداخت و گفت هیچ نشانه ای از آن وجود نداشت که شی جینپینگ روزی نخست وزیر چین بشود، اما پنج سال و نیم قبل از نخست وزیر شدن او، مقامات پکن از من خواستند با او دیدار و گفتگو داشته باشم. بنابراین، مقامات چین به من کمک کردند با مسئولان عالی رتبه پیش از رسیدن آنها به سمت های مهم آشنا شوم. بنابراین، پیش از آنکه شی جینپینگ با مقام آمریکایی دیگری ملاقات کند، من چهار بار با او دیدار کرده بودم.
رئیس جمهور پیشین آمریکا درباره اختلافات پکن و واشنگتن بر سر مسائلی نظیر بازدید دالایی لاما از کاخ سفید گفت زمانیکه من تصمیم به عادی سازی روابط چین با آمریکا گرفتم، تنش ها بین دو کشور به مراتب بیش از این بود. البته برخی از این تنش ها هنوز ادامه دارد. اغلب جانشینان من در کاخ سفید نیز تصمیم من برای عادی سازی روابط با چین را محکوم کردند. زمانیکه ریگان به ریاست جمهوری رسید، مقامات آمریکا گفتند چین را سر جایش خواهند نشاند و این کشور را مسئول همه مشکلات اقتصادی آمریکا معرفی خواهند کرد، اما بعداً متوجه شدند اقدام ما در سال 1979 میلادی کار درستی بود و روابط چین و آمریکا برای ایجاد تفاهم و صلح، نه تنها در این حوزه بلکه در سایر نقاط دنیا اهمیت حیاتی دارد. ما باید دریابیم که اختلافات همیشه وجود دارند، زیرا فرهنگ و تاریخ باستانی دو کشور کاملاً با یکدیگر تفاوت دارد. کارتر در پایان گفت به نظر من، این باصطلاح اقبال آمریکا به حوزه اقیانوس آرام، تلقی اشتباهی است که خبرنگاران و رسانه های آمریکایی به آن دامن زده اند. ما اکنون چندین نسل است که در حوزه اقیانوس آرام سرمایه گذاری کرده ایم. خود من نیز شخصاً حتی قبل از شکل گیری جمهوری خلق چین به این کشور سفر کرده بودم.

4949

 

کد N177475

وبگردی