آفتاب
کارشناس مسایل بین المللی:

اعتدال گرایی باید در سیاست خارجی کشور نهادینه شود

اعتدال گرایی باید در سیاست خارجی کشور نهادینه شود

تهران - ایرنا - یک کارشناس مسایل سیاسی و بین المللی یکی از آسیب های سیاست خارجی را تناقض گفتمانی در این زمینه دانست و گفت: اعتدال گرایی باید در سیاست خارجی کشور نهادینه شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سید جلال دهقانی فیروز آبادی روز چهارشنبه در همایش سیاست خارجی در دولت اعتدال گرا که در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، افزود: اعتدال گرایی باید به گونه ای نهادینه شود که اگر فردی غیراعتدالی هم حضور داشت، نتواند چرخه اعتدالی را بر هم بزند.

وی اعتدال گرایی در سیاست خارجی را نبود آرمان گرایی تخیلی و گرایش به آرمان گرایی واقع بینانه دانست و اظهار داشت: البته آرمان لازمه سیاست است اما راهی نداریم جز اینکه در مسیر واقعیت ها پیش برویم.

وی با اشاره به اینکه در دو دولت قبلی آرمان گرایی به حد اعلای خود رسیده بود، گفت: مشخص بود که دولت بعد از دولت های نهم و دهم باید به سمت واقع گرایی یا همان اعتدال گرایی حرکت کند.

این کارشناس مسایل بین المللی تعادل و توازن را نتیجه اعتدال گرایی دانست و گفت: تعادل بین اعمال قدرت و دیپلماسی، تعادل در عقلانیت و عقل استدلالی و دستیابی به اهداف با بهترین ابزار و کوتاه ترین مسیر از دیگر نتایج اعتدال گرایی است.

دهقانی فیروزآبادی در ادامه مشی رییس جمهوری در سیاست خارجی را توسعه گرا دانست که زمینه سیاست خارجی فعلی را شکل داده است.

وی ادامه داد: بن بست عینی در سیاست خارجی که پیش از این شکل گرفته بود، به ویژه در اعمال تحریم ها و فعالیت های هسته ای، این واقع گرایی و اعتدال گرایی را ایجاب می کرد.

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر ضرورت اعتدال گرایی کارگزاران سیاست خارجی، گفت: در سیاست خارجی نباید گفتمان های متعدد حاکم باشد زیرا دچار تناقض گفتمانی خواهیم شد.

رضا سیمبر دیگر کارشناس روابط بین الملل نیز در سخنانی با بیان اینکه باید اعتدال را دارای مفهومی نسبی بدانیم، اظهار داشت: تلقی ها از اعتدال متفاوت است و باید تعریف مشخصی از آن ارایه کنیم.

وی تصریح کرد: از ابتدای انقلاب هیچ یک از دولت ها از اصول اساسی انقلاب اسلامی عقب نشینی نکرده است. آیا می توانیم نظام عادلانه جهانی را زیر سوال نبریم، این مربوط به همه دولت ها است.

این کارشناس مسایل سیاسی تاکید کرد: باید تعریف مشخصی داشته باشیم، زیرا اگر بخواهیم بر اصول خود پافشاری کنیم به یک نوعی دچار سیاست انزوا می شویم زیرا دنیای کنونی دنیای حقوق بین المللی نیست و تنها سیاست بین الملل و اصل موازنه قدرت و «بکش تا کشته نشوی» حاکم است.

سیمبر اساس نگاه جمهوری اسلامی ایران به مقوله حقوق بشر را با نگاه غربی ها به آن کاملا متفاوت دانست و اظهار داشت: این تفاوت است که باعث می شود خانم اشتون در سفرش به ایران درباره مسایل حقوق بشری صحبت کند و ملاقات های غیربرنامه ریزی شده داشته باشد.

سیام 1535**1572
کد N177434

وبگردی