آفتاب

در آستانه انتخابات ترکیه درگیری های هواداران احزاب ادامه دارد

در آستانه انتخابات ترکیه درگیری های هواداران احزاب ادامه دارد

آنکارا - ایرنا - شماری از هواداران دو حزب کردی ˈ صلح و دمکراسی ˈ و ˈ حق و آزادیˈ در آستانه انتخابات شهرداری های ترکیه به زد و خورد با یکدیگر پرداختند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری ˈراست خبرˈ، شماری از هواداران حزب صلح و دمکراسی در شهر ˈ وان ˈ با هواداران حزب حق و آزادی درگیر شدند.

حزب حق و آزادی با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که در شرایطی که بسیاری از نامزدهای کرد حزب صلح و دمکراسی و حزب ˈدمکراتیک خلق هاˈ در شهرهای ترک نشین مورد حمله ملی گرایان قرار می گیرند، جای تعجب دارد که حزب صلح و دمکراسی جوانان خود را از حمله به دیگر احزاب مناطق کردنشین ترکیه باز نمی دارد.

بر اساس این گزارش، حزب ˈاسلامی – کردی مطالبه آزادˈ (HUDAPAR) نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که نامزدها و هواداران این حزب در چند شهر مورد حمله هواداران حزب صلح و دمکراسی قرار گرفته اند.

سه حزب صلح و دمکراسی به رهبری ˈصلاح الدین دمیرتاشˈ و با گرایش به خط سیاسی فکری ˈعبدالله اوج آلانˈ رهبر زندانی ˈپ.ک.کˈ ، حزب مطالبه آزاد به رهبری ˈزکریا یاپیجی اوغلوˈ با گرایش به مبانی اسلامی و حزب حق و آزادی به رهبری ˈبورکایˈ و متمایل به افکار سوسیالیستی، سه حزب کردی ترکیه هستند که در انتخابات شهرداری های این کشور حضور دارند .

افزون بر این سه حزب ، هشت حزب دیگر نیز در مناطق کردنشین دارای نامزد هستند و نظرسنجی ها نشان می دهد که حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ به رهبری ˈ رجب طیب اردوغانˈ و حزب صلح و دمکراسی به رهبری دمیرتاش هم اکنون در رده های اول و دوم قرار دارند و رقابت اصلی در مناطق کردنشین بین این دو حزب است.

هفته گذشته نیز شماری از هواداران حزب ملی گرای ˈحرکت ملیˈ با نزدیک شدن به انتخابات شهرداری ها در ترکیه ، بار دیگر ستاد حزب دمکراتیک خلق را مورد حمله قرار دادند.

شماری از هواداران حزب حرکت ملی به ستاد حزب دمکراتیک خلق منتسب به اکراد در شهر ˈ فتیهˈ در جنوب غربی ترکیه حمله کردند.

بر اساس این گزارش، معترضان با سنگ، ساختمان ستاد حزب دمکراتیک خلق را مورد حمله قرار داده و شیشه ها آن را شکستند.

هواداران حزب ملی گرای حرکت ملی پیش از این نیز به ستادهای حزب دمکراتیک خلق در شهرهای ˈآکساراˈ و ˈاورلاˈ حمله و با هواداران این حزب به درگیری پرداختند.

در درگیری بین هواداران حزب حرکت ملی و دمکراتیک خلق در شهر آکسارا نزدیک به 40 نفر از هواداران دو حزب زخمی شدند.

انتخابات شهرداری ها در ترکیه با حضور نمایندگان احزاب مختلف روز دهم فروردین ماه برگزار می شود.

خاورم ** 230**1651
کد N177418

وبگردی