آفتاب

پایگاه خبری اردنی: ایران به قطر پیشنهاد همکاری داد

پایگاه خبری اردنی: ایران به قطر پیشنهاد همکاری داد

تهران- ایرنا- پایگاه خبری اردنی ˈالسبیلˈ روز چهارشنبه نوشت که پس از به وجود آمدن اختلاف میان چهار کشور عربی، مقامات بلندپایه ایرانی با همتایان قطری خود تماس گرفتند و پیشنهاد همکاری دادند.

به گزارش السبیل، یک مقام دیپلماتیک که خواست نامش فاش نشود، با اعلام این خبر افزود: این تماس، سرآغاز ترمیم روابط ایران و قطر است که تا پیش از اختلاف دو کشور بر سر سوریه، مناسبات بسیار دوستانه ای داشتند.

به گفته این دیپلمات، ایران و قطر پس از تحولات پرشتابی که موجب بازترسیم نقشه ائتلاف های منطقه ای شد، دریافتند که زمان بازگشت روابط به مسیر طبیعی آن فرا رسیده است.

وی ادامه داد: قطر از اواخر دهه 90، سیاست مستقلی را در قبال ایران در پیش گرفته و این همان مساله ای است که موجب شد دو طرف با وجود اختلاف بر سر مساله سوریه، برای گشودن درهای همکاری به روی یکدیگر در زمینه مسائل مختلف منطقه آماده شوند.

مقام یاد شده با اشاره به منافع مشترک ایران و قطر در زمینه استخراج و صدور گاز طبیعی که نقش حیاتی در اقتصاد دو کشور دارد، ادامه داد: علاوه بر مساله گاز طبیعی، دوحه و تهران خود را با عربستان هم رو در رو دیدند. در حالی که ریاض قطر را به دست برداشتن از تمایل دیرینه اش و فعالیت در چارچوب شورای همکاری خلیج فارس مجبور کرده بود، هم اکنون دوحه به دلیل تصمیم اخیر عربستان، امارات و بحرین، خود را ناگزیر از همکاری با هم پیمانانش در خارج از شورای همکاری خلیج فارس می بیند.

مقام مذکور افزود: ایران تنها کشوری نیست که برای از سرگیری روابط با قطر تماس برقرار کرده است. در حقیقت، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه قبل از ایران، با ارسال پیامی به ˈتمیم بن حمد آل خلیفهˈ حمایت و آمادگی خود برای همکاری در همه زمینه ها با قطر اعلام کرد.

وی افزود: احتمالا تهران به دروازه دوحه برای سوریه و لبنان بدل خواهد شد.

مترجمام** 1453/1275
کد N177390

وبگردی