آفتاب
رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها:

گسترش فرهنگ تحمل‌پذیری ادیان مانع رشد آئین‌های دروغین می‌شود

گسترش فرهنگ تحمل‌پذیری ادیان مانع رشد آئین‌های دروغین می‌شود

رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها مهمترین هدف تحقق برنامه‌های این مرکز در سال93 را گسترش فرهنگ تحمل‌پذیری نسبت به ادیان و ارتقای دانش تفاهم و شناخت بین رهبران دینی و نخبگان دانست.

رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها مهمترین هدف تحقق برنامه‌های این مرکز در سال93 را گسترش فرهنگ تحمل‌پذیری نسبت به ادیان و ارتقای دانش تفاهم و شناخت بین رهبران دینی و نخبگان دانست.

وی گفت: وقتی که شناخت صحیحی در میان رهبران ادیان الهی نسبت به یکدیگر به وجود آید این شناخت به سطح جامعه نیز تسری پیدا می‌کند و سوء تفاهمات و برداشت‌های غلط کم می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، علی محمد حلمی درباره برنامه‌ها و اهداف این مرکز با اشاره به برنامه‌های سال 92، گفت: مرکز گفت‌وگوی ادیان در تلاش است تا فعالیت جدید در راستای تحقق بحث گفت‌وگوی ادیان داشته باشد. ما در همین مسیر توانستیم در سال 92 دو نشست مهم که یکی گفت‌وگوی شورای جهانی کلیساها و دیگری گفت‌وگویی با هیات اندیشمندان مسیحی و بودایی از کره جنوبی بود برگزار کنیم.

وی افزود: در این نشست‌ها گفت‌وگوهای مهمی در راستای اهداف مرکز ایراد شد. همچنین در سال 92 تبادل هیئت‌هایی از کشورهای مختلف در حوزه گفت‌وگوی ادیان داشتیم و از آنجایی که در دبیرخانه ادیان سنتی در قزاقستان عضو هستیم در اجلاس این دبیرخانه شرکت کردیم.

وی درباره برنامه‌های مرکز گفت‌وگوی ادیان در سال 93 گفت: در سال جدید گفت‌وگوهای دینی با کلیسای ارتدوکس روسیه در اواخر تابستان در تهران برگزار خواهیم کرد و هیئتی از رهبران دینی بلند پایه از روسیه به تهران خواهند آمد. همچنین مقدمات گفت‌وگوی دینی با واتیکان در تهران را خواهیم داشت. در سال جدید اولین گفت‌وگوی دینی با جامعه مسیحیان بوسنی که در سارایوو برگزار می‌شود را به انجام می‌رسانیم. همچنین هیئتی از تانزانیا که از رهبران مسیحی و مسلمان و نماینده دولت هم همراه آنها هست به تهران خواهند آمد و این اولین دور گفت‌وگوی ما با آنها است. شرکت در اجلاس دبیرخانه قزاقستان هم به عنوان برنامه ما در سال جدید است.

رئیس مرکزگفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها در ادامه از رونمایی کتاب مصوری درباره همزیستی مسالمت آمیز ادیان خبر داد و گفت: در این کتاب سعی شده تا اقلیت‌های دینی و تاریخچه و فرهنگ آنها به شکلی دقیق و صحیح و به زبان انگلیسی برای عرضه در جامعه بین الملل فراهم شود تا آگاهی صحیحی از اقلیت‌های دینی در ایران را ارائه دهیم. در این کتاب پیام‌هایی از رهبران اقلیت‌های دینی را خواهیم داشت. در تهیه این کتاب اقلیت‌های دینی و نمایندگان آنها در مجلس شورای اسلامی مشارکت خوبی داشتند.

گفت‌وگوهای سه جانبه با رهبران بودایی تایلند، سریلانکا و میانمار برگزار می‌شود

حلمی از گفت‌وگوهای سه جانبه با رهبران بودایی از تایلند و سریلانکا و میانمار که مرکزی تفکری و تاریخی بودائیان را دارند خبر داد و افزود: در این نشست و گفت‌وگو یکی از اهداف ما بررسی خشونت‌هایی است که علیه مسلمانان در میانمار اتفاق افتاده است. متاسفانه کشتارهای بی رحمانه‌ای که برخی از تندروهای بودایی در آنجا انجام دادند که سعی خواهیم کرد در این نشست این مورد مورد بررسی جدی قرار گیرد.

وی افزود: همچنین از دیگر فعالیت‌های مرکز گفت‌وگوی ادیان در سال 93 ادامه انتشار فصلنامه‌های مرکز به زبان انگلیسی خواهد بود. راه‌اندازی کارگاه‌هایی با هدف آشنایی با گفت‌وگوی ادیان توسط مرکز نیز برگزار می‌شود. احتمالا در دفتر قم هم بخش هماهنگی با دیگر نهادها که دربحث گفت‌وگوی دینی در ارتباط هستند افتتاح خواهد شد.

حلمی مهمترین هدف تحقق این برنامه‌ها را گسترش فرهنگ تحمل پذیری نسبت به ادیان و ارتقای دانش تفاهم و شناخت بین رهبران دینی و نخبگان دانست و گفت: وقتی که شناخت صحیحی در میان رهبران ادیان نسبت به یکدیگر به وجود آید این شناخت به سطح جامعه نیز تسری پیدا می‌کند و سوء تفاهمات و برداشت‌های غلط کم می‌شود و به مرور نیز از بین می‌رود واعتقادات درستی که در مورد آن دین وجود دارد معرفی می‌شود.

با معرفی حقایق ادیان آسمانی جلوی رشد قارچ گونه آیین‌های کاذب گرفته می‌شود

وی افزود: در چنین وضعیتی پیامی که رهبران دینی درصدد اعلام آن هستند به درستی انعکاس می‌یابد. چنین تلاش‌هایی به این معنا نیست که جامعه را رها کنیم و جامعه در کم اطلاعی و برداشت‌های اشتباه قرار گیرد بلکه مهم این است که فرهیختگان و پیروان ادیان باید دین آسمانی خودشان را خوب معرفی کنند و در معرفی ارزش‌های دینی تلاش کنند، تا آیین‌های کاذب را که به شکلی قارچ گونه رشد کرده‌اند نتوانند جای حقایق دینی قرار گیرند. فطرت انسان به سوی دین در حرکت است و بدمعرفی شدن و عدم شناخت درست از ادیان باعث می‌شود که حقیقت دین در سایه بماند. اگر این کار انجام شود قطعا افراط گری و خشونت‌های دین کاسته خواهد شد و گام مثبتی به سمت تحقق عدالت و صلح در جهان برداشته می‌شود.

حلمی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به طرحی که آقای دکتر روحانی، رئیس جمهور ایران، مبنی بر جهان عاری از خشونت در سازمان ملل ارائه کردند و با استقبال خوبی هم مواجه شد، یکی از نهادهایی که باید در این مسیر برنامه ریزی و فرهنگ سازی داشته باشد مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است و جزو برنامه‌های ما در سال 93 خواهد بود. تمام تلاش ما این است که در نشست‌ها و سمینارها درباره این موضوع مقاله ارائه دهیم تا بتوانیم در محافل بین المللی تبیین درستی از بحث جهان عاری از خشونت داشته باشیم.

انتهای پیام

کد N177376

وبگردی