آفتاب
نبیه بری :

درباره مقاومت معامله نخواهیم کرد/ لبنان به لطف مقاومت در مقابل اسرائیل ایستاده است

درباره مقاومت معامله نخواهیم کرد/ لبنان به لطف مقاومت در مقابل اسرائیل ایستاده است

رئیس پارلمان لبنان بر ضرورت حفظ مقاومت و درج آن در بیانیه وزارتی با وجود ادامه جنجال آفرینی جریان 14 مارس بر سر آن تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نبیه بری رئیس پارلمان لبنان در گفتگو با السفیر خاطر نشان کرد اعتراضات به بند مقاومت در بیانیه وزارتی مضحک به نظر می رسد و هر کس گمان می کند که می تواند تحت فشار زمان و مهلتهای زمانی، از اما امتیازهایی در ارتباط با مقاومت بگیرد، دچار توهم است.

وی خاطر نشان کرد پیشتر هم من تاکید کرده بودم که حتی درباره یک حرف از این واژه طلایی کوتاهی و معامله نخواهیم کرد.

نبیه بری اظهار داشت اگر برخی، حساسیتهایی نسبت به برخی افراد یا رهبران مقاومت دارند، باید بدانند که مقاومت یک خط و شیوه مستمر است و باید بر این اساس به آن نگاه کند.

وی خطاب به جریان 14 مارس و کسانی که با معادله ارتش، ملت و مقاومت مخالفت می کنند از جمله میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان که اخیرا معادله عجیبی را به جای این معادله طلایی معرفی کرده بود، گفت : شما گفتید که معادله ارتش، ملت و مقاومت را نمی خواهید، در حالی که این شما بودید که آن را اختراع کردید و ما اطاعت کردیم، اما با باقی ماندن بر حق لبنانی ها در مقاومت ضد هرگونه اشغالگری یا تجاوز اسرائیل، با شما همراهی کردیم و اکنون شما باید با ما همراهی کنید و بدانید که انعطاف پذیری ما حد و مرز مشخصی دارد و هرگز نمی توانیم از مقاومت چشم پوشی کنیم و کوتاه بیاییم.

رئیس پارلمان لبنان درباره درخواست 14 مارس برای اینکه مقاومت تحت نظارت دولت یا مرتبط به مرجعیت آن باشد، گفت آیا این افراد، خطر آنچه را که ادعا می کنند، درک می کنند، آیا می خواهند که به اسرائیل فرصت دهند تا به نهادهای دولتی و مقرهای آن به بهانه واکنش به مقاومت حمله کند، آیا این نکته را درک نمی کنند که قرار دادن مقاومت زیر نظر دولت، هر دو را در معرض تهدید قرار می دهد، من اعلام می کنم حتی اگر مقاومت بخواهد که از استقلال خود دست بکشد، وظیفه دولت است که آن را نپذیرد، هر چند اینکه گفته می شود مقاومت محاسبات و ملاحظات دولت را در نظر نمی گیرد، درست نیست، من سئوال می کنم آیا به قطعنامه 1701 پایبندی وجود دارد.

نبیه بری اظهار داشت نمی خواهم نبش قبر کنم و به گذشته برگردم، اما این دولت بود که باعث آوردن اشغالگری اسرائیل به لبنان به سبب این گفته که قدرت لبنان در ضعفش است، شد و کاخ بعبدا که نماد این دولت بود، از سوی اسرائیلی ها اشغال شد پس از آنکه اسرائیلی ها اولین پایتخت عربی را اشغال کردند، اما مقاومت این سرزمین را آزاد کرد و کسانی که امروز از داخل دولت از مقاومت انتقاد می کنند، در واقع به مقاومت مدیون هستند، چرا که اگر مقاومت نبود، فرصت بازسازی دولت هم وجود نداشت.

وی خاطر نشان کرد اگر دولت،دولت مصلحت ملی است، این مصلحت مستلزم این است که درباره مقاومت کوتاهی صورت نگیرد.

رئیس پارلمان لبنان تصریح کرد لبنان تنها کشور عربی است که به لطف مقاومت می تواند همچنان با خطر اسرائیل مقابله کند.

وی با وجود نارضایتی شدید از شکست کمیته تدوین بیانیه وزارتی در حل و فصل اختلافات درباره بند مقاومت در عین حال از تلاشهای تمام سلام نخست وزیر لبنان تشکر کرد و در عین حال گفت فرزند لبنان نمی تواند ضد مقاومت باشد.
 

کد N177121

وبگردی