آفتاب

اوکراین کاردار موقت روسیه را احضار کرد

اوکراین کاردار موقت روسیه را احضار کرد

مسکو- ایرنا- وزارت امور خارجه اوکراین روز چهارشنبه کاردار موقت روسیه در این کشور را احضار و به اقدام دستگاه دیپلماسی روس ها نسبت به رسمیت شناختن بیانیه استقلال شبه جزیره خود مختار کریمه اعتراض کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت امور خارجه اوکراین، به کاردار موقت روسیه اعلام شد که بیانیه استقلال منطقه خودمختار کریمه غیر قانونی است.

در این بیانیه آمده است: اوکراین هر گونه دخالت مستقیم روسیه در امور داخلی خود را قویا محکوم می کند و اقدامات طرف روس با اصول بنیادین قوانین بین المللی و اصول به رسمیت شناخته شده جهانی در مورد همزیستی بین دولت ها در تضاد است.

این گزارش می افزاید: بر این اساس آندری وروبیوف کاردار موقت روسیه در کی یف برای ارایه توضیحات لازم در این خصوص به وزارت امور خارجه اوکراین احضار شد.

وزارت امور خارجه روسیه روز گذشته اعلام کرد که تصمیم پارلمان محلی منطقه خودمختار کریمه در اوکراین برای تصویب اعلامیه استقلال به طور کامل قانونی است.

این درحالی است که دادستانی کل اوکراین نیز روز گذشته علیه بیانیه استقلال مجلس محلی کریمه به دادگاه کی یف شکایت کرد.

دادستانی کل اوکراین خواستار لغو تصمیم امروز پارلمان کریمه و نیز شورای شهر سواستوپل برای استقلال از اوکراین شده است.

دادستانی کل اوکراین همچنین تصمیم شورای شهر سواستوپل (شهر دارای موقعیت ویژه در کریمه) مبنی بر تأمین شرایط برگزاری همه پرسی استقلال از اوکراین را غیرقانونی خواند و خواستار لغو این تصمیم شد.

پارلمان محلی منطقه خودمختار کریمه روز سه شنبه، بیانیه ای مبنی بر استقلال این منطقه از اوکراین صادر کرد.

پارلمان کریمه در نشست علنی خود بیانیه ای برای استقلال این منطقه از اوکراین صادر و 81 نماینده حاضر به آن رأی مثبت دادند.

در بیانیه پارلمان محلی کریمه آمده است: در صورتی که ساکنان منطقه کریمه در همه پرسی روز 16 ماه مارس (25اسفند) به الحاق این منطقه ازجمله بندر سواستوپل به روسیه رأی دهند، منطقه کریمه یک کشور مستقل با شکل حکومتی جمهوری پارلمانی خواهد شد.

این بیانیه افزود: منطقه کریمه می تواند با توجه به نتیجه همه پرسی از فدراسیون روسیه درخواست الحاق به آن به عنوان یکی از مناطق این کشور را کند.

پارلمان محلی کریمه تأکید کرد: جمهوری کریمه در فاصله زمانی همه پرسی تا الحاق به روسیه، کشوری دمکراتیک دارای حکومت غیرمذهبی و چند ملیتی خواهد بود که متعهد به حفظ صلح و آرامش و سازش بین اقوام و مذاهب در قلمروی خود خواهد بود.

اروپام/518 ** 1064
کد N177063

وبگردی