آفتاب

حراج سلاح‌های لیبی برای جنگ در ۱۴کشور دنیا

حراج سلاح‌های لیبی برای جنگ در ۱۴کشور دنیا

گروه بین‌الملل: سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد، سلاح‌هایی که در ماه‌های اخیر از انبارهای لیبی بیرون آمده و به سرقت رفته، اکنون آتش‌بیار معرکه جنگ در ۱۴کشور منطقه و جهان شده‌است.

جهان > آفریقا- گروه بین‌الملل:
سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد، سلاح‌هایی که در ماه‌های اخیر از انبارهای لیبی بیرون آمده و به سرقت رفته، اکنون آتش‌بیار معرکه جنگ در ۱۴کشور منطقه و جهان شده‌است.

براساس این گزارش، سلاح‌های عمدتا سبک و اولیه و مواد منفجره انبارهای سلاح لیبی، به‌دست شبه‌نظامیان و گروه‌های مسلح و حتی دولت‌هایی در 14کشور دنیا افتاده و به هیمنه جنگ در این کشورها رونق داده‌است.

به گزارش شبکه خبری راشیا تودی، این گزارش را کمیته مستقل مربوط به وضعیت لیبی در سازمان ملل تهیه کرده و دیروز آن را در اختیار اعضای شورای امنیت قرار داده‌است. نماینده رواندا در سازمان ملل مسئولیت این کمیته را به‌عهده داشته و خلاصه‌ای از این گزارش را دیروز در نشست ویژه شورای امنیت خوانده‌است. در این گزارش آمده‌است، وضعیت نابسامان لیبی بعد از سرنگونی قذافی، نه‌تنها این کشور مهم آفریقا را ناامن کرده، بلکه بر وضعیت کشورهای همسایه و منطقه هم تأثیر گذاشته‌است. در لیبی اکنون دولت قدرت چندانی ندارد و حتی بر پایتخت هم کنترلی ندارد. گروه‌های مسلح شبه‌نظامی قومی و قبیله‌ای با دست یافتن به سلاح‌های سبک و سنگین، هر کدام گوشه‌ای از کشور پهناور لیبی را در کنترل دارند. به تازگی شورشیان مسلح در شمال شرق لیبی بندری نفتی را تصرف کرده‌اند و می‌خواهند نفت آن را مستقل از دولت صادر کنند. به این ترتیب این گروه‌های مسلح به منبع مالی مستقل هم دست یافته‌اند. البته دولت لیبی اعلام کرده که مانع از هرگونه نقل و انتقال خارج از کنترل محموله‌ای نفتی از این بندر می‌شود. اما این وضعیت نشان می‌دهد که شرایط در لیبی در کنترل دولت نیست و گروه‌های مسلح همه قدرت و امکانات را در اختیار دارند. اکنون 3بندر مهم در لیبی در کنترل گروه‌های شبه‌نظامی و مسلح است.

در گزارش کمیته مستقل سازمان ملل، بسیاری از انبارهای سلاح لیبی که طی سال‌ها حکومت قذافی، مجهز و پر شده‌بودند، دیگر در کنترل دولت نیست. گروه‌های شبه‌نظامی با خالی کردن این انبارها و در شرایطی که مرزهای لیبی هم تحت کنترل ارتش و دولت نیست، این تسلیحات را از مرزها خارج کرده و در سطح منطقه پخش کرده‌اند. براساس این گزارش، بسیاری از این تسلیحات در بازارهای منطقه به فروش می‌رسد.

در این گزارش هشدار داده‌شده که لیبی با خشونت رو به رشد روبه‌روست و به وضعیتی نزدیک می‌شود که دیگر قابل کنترل نیست. ناامنی و خشونت گسترده‌ای که باعث ناکارآمدی دولت لیبی شده، کار، تجارت و زندگی مردم در نقاط مختلف کشور را تحت‌تأثیر قرار داده و موجب شده که شهروندان در بخش‌هایی از این کشور با خطر گرسنگی و کمبود آب و برق روبه‌رو شوند.

کد N177013

وبگردی