آفتاب

لاریجانی: دیدار نماینده اروپا با محکومان قضایی دزدانه انجام شد

لاریجانی: دیدار نماینده اروپا با محکومان قضایی دزدانه انجام شد

همشهری آنلاین: یک نماینده اصولگرای مجلس از رفتار کاترین اشتون در دیدار با محکومان قضایی انتقاد کرد و خواستار رسیدگی مسئولان به این موضوع شد که رئیس مجلس در پاسخ به وی گفت: به طور حتم دیدار نماینده اروپا با محکومان قضایی کار نادرست و دزدانه‌ای بوده است.

ایران > سیاست‌خارجی- همشهری آنلاین:
یک نماینده اصولگرای مجلس از رفتار کاترین اشتون در دیدار با محکومان قضایی انتقاد کرد و خواستار رسیدگی مسئولان به این موضوع شد که رئیس مجلس در پاسخ به وی گفت: به طور حتم دیدار نماینده اروپا با محکومان قضایی کار نادرست و دزدانه‌ای بوده است.

کوچک زاده در نشست علنی امروز (چهارشنبه 21 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی، در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل 67 این قانون که به سوگند نمایندگان اشاره دارد گفت:‌می دانید که در جریان کاپیتولاسیون اتباع آمریکایی را می خواستند از رسیدگی قضایی در ایران معاف کنند؛ به نظر می رسد رفتاری که نماینده اروپا در ایران کرد بدتر از کاپیتولاسیون است زیرا به بهانه اینکه ممکن است محکوم شدگان دستگاه مستقل قضایی ایران حقوقشان رعایت نشده باشد با آنها دیدار کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رفتار نماینده اروپا و دیدار با محکوم شدگان دستگاه قضایی خدشه به استقلال ملت ایران می زند تأکید کرد: این کوتاهی از وزیر اطلاعات و وزیر امور خارجه پذیرفته نیست؛ این کشور مستقل است و مستعمره یک مشت اروپایی بی خبر از خدا نیست.

وی یادآور شد: به قول رهبر انقلاب آمریکایی ها و اروپایی ها غلط می کنند در مورد حقوق بشر حرف می زنند.

کوچک زاده افزود:‌آقای وزیر اطلاعات کجا است که برای بار دوم این عجوزه در سیستم قضایی کشور دخالت می کند کجا است که امروزه شاهد لگدمال کردن استقلال کشور هستیم و همین امر باعث خون دل خوردن ملت ایران شده است.

این نماینده مجلس نهم گفت: آقای رئیس جمهور شما در تجلیل از شهدا در روز 20 اسفند صحبت کردید؛ حاصل خون شهدای این ملت استقلال کشور است و بدون شک اینکه نماینده اروپا با محکومان دستگاه قضا دیدار کند بدتر از کاپیتولاسیون است و باید جلوی این کارها گرفته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار کوچک زاده گفت:‌ البته اخطار شما مربوط به دستور نبود اما به طور حتم اقدامی که از سوی نماینده اروپا صورت گرفت بسیار زشت بود زیرا اگر وی تمایل به دیدار داشت باید طبق پروتکل از قبل به وزارت خارجه اطلاع می دادند و اینکه دزدانه ملاقاتی انجام دهند دور از شأن اروپایی هاست زیرا به این موضوع توجه ندارند که با این کار چه خدشه ای به خودشان وارد می شود.

وی ادامه داد:‌ البته ناگفته نماند که این اقدامات را نباید با کاپیتولاسیون مقایسه کرد کاپیتولاسیون یعنی ما در حال واگذاری حقوق رسیدگی قضایی هستیم که این مهم با دیدار نماینده اروپا با محکومان قضایی متفاوت است.

لاریجانی با بیان اینکه هیچ کشوری مانند ایران مستقل نیست گفت: کار نماینده اروپا بسیار غلط بوده و وزارت اطلاعات باید دقت نظر زیادی نیست به این موضوعات داشته باشد.

کد N176980

وبگردی