آفتاب

امضاي تفا‌هم نامه معاونت معماري و شهرسازي و مجمع جهاني شهر اسلامي

امضاي تفا‌هم نامه معاونت معماري و شهرسازي و مجمع جهاني شهر اسلامي

تفاهم نامه همكاري علمي و اجرايي به منظور اجراي مفاد بيانيه نخستين اجلاس جهاني شهر اسلامي به امضاي معاون شهرسازي و معماري وزارت راه وشهرسازي و رئيس مجمع جهاني شهر اسلامي رسيد.

به گزارش خبرنگار مهر، در مراسم امضاي اين تفاهم نامه كه كه با حضور استاندار قزوين در ساختمان شهيد دادمان وزارت راه وشهرسازي برگزار شد، معاون شهرسازي و معماري وزارت راه وشهرسازي تصريح كرد: در كشور آثار معماري ايراني-اسلامي ارزشمندي وجود دارد كه كمتر به آنها توجه مي‌شود و بنا داريم رقابت كشوري در معماري اسلامي داشته باشيم.

پيروز حناچي با بیان اینکه بايد رقابت در تخريب، جاي خود را به رقابت در سازندگي و نگهداري از آثار و معماري اسلامي تبديل شود، گفت: در حوزه نظري در مورد شهر اسلامي وحدت نظر وجود ندارد اما واقعيت اين است كه فرهنگ حاكم در شهرهاي اسلامي كه بر معماري نيز اثر دارد؛ وجود دارد.

نادر محمد زاده مدير كل راه و شهرسازي قزوين نيز در اين مراسم با تاكيد بر رياست كميسيون مشترك چند كشور اسلامي توسط وزارت راه و شهرسازي خواستار فعال نگاه داشتن دبيرخانه مجمع جهاني شهر اسلامي و امضاي يادداشت تفاهم با شهرهاي اسلامي ديگر كشورها شد و گفت: بايد ارتباطات بين‌المللي را در دبيرخانه تقويت كنيم و براي دايمي شدن پايگاه دبيرخانه در ايران بايد نقش بين‌المللي فعالي داشته باشيم.

بنابر اين گزارش وزارت راه وشهرسازي بر اساس این تفاهم نامه متعهد شد تا در مجمع جهاني شهر اسلامي عضو شود و دو شهر پايلوت با مختصات "حقوق سكونت در اسلام و معيارهاي شهر اسلامي" معرفي كند و در شوراي سياستگذاري و هدايت فني مجمع جهاني شهر اسلامي نماينده اين وزارتخانه حضور يابد.

دبيرخانه مجمع جهاني شهر اسلامي در مجتمع فرهنگي-تاريخي سعدالسلطنه شهر قزوين واقع شده است و شهردار فعلي قزوين در حال حاضر رئيس مجمع جهاني شهر اسلامي است.

مجمع جهاني شهر اسلامي با امضاي تفاهم نامه با وزارت راه وشهرسازي متعهد شده است تا جايزه جهاني شهر اسلامي را برگزار كند و اطلس جهاني شهرهاي اسلامي را با مشاركت سازمان ملل متحد تدوين كند.

همچنين تدوين منشور سكونت از نگاه اسلام با مشاركت سازمان ملل متحد با رويكرد معيارهاي سكونت در دين مبين اسلام از مهمترين تعهدات مجمع جهاني شهر اسلامي است.

کد N176918

وبگردی