آفتاب

نیازهای روحی و روانی با خریدهای ایام نوروزی و تغییر دکوراسیون

نیازهای روحی و روانی با خریدهای ایام نوروزی و تغییر دکوراسیون

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان گفت: دید و بازدید در ایام نوروز فرصت طلایی برای تغییر روحیه است.

محمدعلی سپهوندی در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، با اشاره به بازار گرم خرید، تغییر دکوراسیون و... مردم در آستانه فرارسیدن سال نو، بیان کرد: پدیده تغییر دکوراسیون، خرید لباس، آجیل، شیرینی و ... در این ایام به ابعاد احساس ‎خواهی، هیجان ‎خواهی و تحریک‎پذیری افراد برمی‎گردد.

وی افزود: همه انسان‎ها به ‎طور ذاتی بعد از گذشت مدتی از تکرار محیط و شرایط یکنواخت خسته شده و نیاز به دوری از این وضعیت ملال‎آور دارند؛ خانه‎تکانی و خرید برای ایام نوروز فرصتی برای نو شدن است.

سپهوندی با بیان اینکه انسان‎ها به‎ طور طبیعی تمایل به تحت شرایط تازه قرار گرفتن دارند، ادامه داد: این مهم در روان افراد بسیار مؤثر است و حتی از بُعد حسی اگر اندام‎های حسی بعد از گذشت مدتی تحریک نشوند، افت پیدا خواهند کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان تصریح کرد: طبق تحقیقات صورت گرفته افرادی که دچار یکنواختی محیط و شرایط هستند بعد از مدتی دچار توهمات روحی و فکری می‎شوند بنابراین گذر از یکپارچگی در طول یک سال با آمادگی برای سال نو برای افراد لازم است.

وی با اشاره به اینکه قانون طبیعت و چهارفصله بودن ایام سال بی‎حکمت نبوده و دلیل بر کاهش ملال‎آوری و دلتنگی است، اظهار کرد: انسان نیاز به تجربه شرایط نو را دارد و تغییر دکوراسیون، خانه ‎تکانی، خرید لباس و... موجب باز شدن روحیه افراد می‎شود.

سپهوندی با تأکید بر تأثیر بی‎نظیر دید و بازدید نوروزی بر روان افراد، اضافه کرد: نیاز به تعلق و وابستگی یکی از عمده نیازهای اساسی و بنیادی انسان‎هاست و دید و بازدید نوروزی در راستای ارضای این مهم است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان خاطرنشان کرد: انسان‎ها به همدیگر محتاج هستند و با یکدیگر معنا پیدا می‎کنند بنابراین نیاز تعلق با دید و بازدید برطرف می‎شود.

وی با اشاره به اینکه انسان‎ها دوست دارند از بعد عاطفی و اجتماعی با هم در ارتباط باشند، گفت: این رسم و رسومات گرچه ممکن است به اجبار باشد اما همین دلیل می‎شود بر تغییر روحیه افراد و به شادشدن مردم کم می‎کند.

سپهوندی افزود: برخی از مردم اعتقاد بر این دارند که اگر از ایام نوروز استقبال نکنند و به دید و بازدید نروند بدشانسی می‎آورند؛ دید و بازدید در ایام نوروز فرصت طلایی برای خانه‎تکانی دل و تغییر روحیه است و خانواده‎ها آمادگی استقبال از یکدیگر را دارند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با بیان اینکه نوروز جشن همگانی است، ادامه داد: یکی از دلایلی که ایام نوروز و دید و بازدید را به‎صورت یک سنت دیرین درآورده، تأمین نیازهای روحی و روانی افراد است.

انتهای پیام

کد N176891

وبگردی