آفتاب
بیگدلی در ارزیابی سفر روحانی به عمان:

بدون سامان دادن به سیاست‌های منطقه‌ای، سیاست‌های بین‌المللی کارگشا نخواهد بود

بدون سامان دادن به سیاست‌های منطقه‌ای، سیاست‌های بین‌المللی کارگشا نخواهد بود

به نظرم دولت آقای دولت باید به عربستان سفر کند و با کنار گذاشتن اختلافات، به فکر اشتراکات و تقویت روابط با کشورهای عربستان باشد/ در گذشته بارها شاهد بودیم که این کشور نقش پادرمیانی برای حل مسائل را ایفا کرده است

یک استاد دانشگاه تاکید کرد: بدون سامان دادن به سیاست‌های منطقه‌ای و بهبود روابط با کشورهای همسایه، سیاست‌های بین‌المللی و بهبود با جهان نیز کارگشان نخواهد بود و از این‌رو، این سفر و سفرهای مشابه به کشورهای همسایه از جمله عربستان بسیار مفید و کارگشاست.
علی بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص ارزیابی‌اش از سفر رئیس جمهور به عمان گفت: ما همواره در طی همه سال‌های گذشته روابط خوبی با کشور عمان داشته‌ایم.
وی با بیان اینکه عمان در جنگ ایران و عراق جنبه‌های بی‌طرفی خود را حفظ کرد و در سال‌های پس از جنگ تحمیلی، به تلاش‌های میانجی‌گرایانه خود ادامه داد، اظهار داشت: کشور عمان در طول جنگ 8 ساله عراق رابطه خود را با کشور ما حفظ کرد و این در حالی بود که اکثریت کشورهای عربی از عراق و صدام حمایت کردند.
این استاد دانشگاه با اشاره به نقش واسطه‌ای عمان در طی سال‌های اخیر خاطرنشان کرد: در گذشته بارها شاهد بودیم که این کشور نقش پادرمیانی برای حل مسائل را ایفا کرده است مثلا این کشور برای آزادی ملوانان انگلیسی و همچنین سه آمریکایی که درایران قرار داشتند تلاش و نقش واسطه‌ای داشت.
بیگدلی افزود: شاید سفر رئیس ‌جمهور به عمان و همین طور سفر ظریف به عمان را در راستای تلاش برای تغییر فضای نامناسب بین ایران و عربستان تفسیر کرد تا این دو کشور از رابطه سرد فعلی خارج شوند.
این تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی با تاکید بر اینکه عمان در جهان دارای احترام است و در جهان پذیرش ویژه‌ای داراست، اذعان داشت: بدون سامان دادن به سیاست‌های منطقه‌ای و بهبود روابط با کشورهای همسایه، سیاست‌های بین‌المللی و بهبود با جهان نیز کارگشان نخواهد بود و از این‌رو، این سفر و سفرهای مشابه به کشورهای همسایه از جمله عربستان بسیار مفید و کارگشاست.
وی تصریح کرد: به نظرم دولت آقای دولت باید به عربستان سفر کند و با کنار گذاشتن اختلافات، به فکر اشتراکات و تقویت روابط با کشورهای عربستان باشد چراکه هر چقدر ایران از عربستان و کشورهای دیگر دور شود، اسرائیل سود خواهد داشت.

کد N176850

وبگردی