آفتاب

رئیس‌جمهوری گامبیا: انگلیسی نه ، ما گامبیایی هستیم

رئیس‌جمهوری گامبیا: انگلیسی نه ، ما گامبیایی هستیم

رئیس‌جمهوری گامبیا در جدیدترین انتقاد خود از انگلیس گفت، گامبیا استفاده از زبان انگلیسی را به عنوان زبان رسمی منع خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، یحیی جامه، رئیس‌جمهوری گامبیا بدون اشاره به این مساله که چه زبانی از زبان‌های این کشور قرار است جای انگلیسی را بگیرد، گفت: ما به دنبال سخن گفتن به زبان خودمان هستیم.

گامبیا چندین زبان بومی آفریقایی دارد که یکی از آن‌ها قرار است به عنوان جایگزین زبان انگلیسی برگزیده شود. گامبیا پیش‌تر مستعمره انگلیس بود و به همین خاطر، زبان رسمی این کشور آفریقایی،‌ انگلیسی است.

دو پنجم سکنه گامبیا به زبان ماندنیکا سخن می‌گویند و 34 درصد هم به زبان‌های فولا و یاوولوف حرف می‌زنند.

جامه خود از قبیله اقلیت جولاست که به زبان مانینگ سخن می‌گویند و به زبان بامبارا که در مالی سخنور دارد، نزدیک است.

در سال 2008، رئیس‌جمهور گامبیا به همجنس‌بازان اولتیماتوم داد تا این کشور را ترک کنند و گفت هر کس که در کشور همجنس‌باز باشد، سرش را از دست می‌دهد.

دو سال بعد، اتحادیه اروپا کمک 22 میلیون یورویی(30 میلیون دلار) به این کشور آفریقایی را به خاطر نگرانی از حقوق بشر و کشورداری در گامبیا لغو کرد.

یحیی جامه گفت: انگلیس هیچ الگوی اخلاقی ندارد که بتواند درباره حقوق بشر در جهان سخن بگوید. آن‌چه که انگلیس در اولین حضور خود به گامیبا با خود آورد، تجارت عاج فیل بود. چرا که کشور ما فیل‌های زیادی داشت. آن‌ها فیل‌ها را قتل عام کردند و زمانی که این منبع درآمد تمام شد، فروش آفریقا را آغاز کردند. بریتانیا،‌برده‌داری را رواج داد. آنچه که آن‌ها برایمان باقی گذاشتند متاسفانه زبان انگلیسی است.

انتهای پیام

کد N176802

وبگردی