آفتاب

ژاپن به دنبال برگزاری نشستی سه‌جانبه با آمریکا و کره‌جنوبی

ژاپن به دنبال برگزاری نشستی سه‌جانبه با آمریکا و کره‌جنوبی

یکی از مقام‌های دولت ژاپن امروز (چهارشنبه) گفت، توکیو در تلاش است تا به منظور بهبود روابطش با سئول در ماه جاری میلادی نشست سه‌جانبه‌ای را با کره جنوبی و آمریکا برگزار کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، با این حال اینطور به نظر می‌رسد که کره جنوبی به نسبت به ایده برگزاری نشست سه‌جانبه میان شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، پارک گئون-های، رئیس‌جمهوری کره جنوبی و باراک اوباما، همتای آمریکایی‌اش در حاشیه نشست جهانی امنیت هسته‌ای در 24 الی 25 مارس سال جاری میلادی در هلند بسیار بی‌تفاوت است.

ژاپن امیدوار است که با برگزاری نشست دوجانبه با اوباما، پارک گئون-های نیز تمایل دیدار رو در رو با شینزو آبه را پیدا کند؛ مساله‌ای که آبه از 15 ماه پیش که زمام امور کشور را به دست گرفته در رسیدن به آن ناموفق بوده است.

شینزو آبه از زمان روی کار آمدن با رهبران 10 کشور جنوب شرق آسیا و پنج بار نیز با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دیدار کرده اما هنوز موفق به برگزاری دیداری رو در رو با رهبران چین و کره جنوبی نشده است.

روابط ژاپن با چین و کره جنوبی به دنبال مناقشات منطقه‌ای و اینکه نسبت به تهاجمش در زمان جنگ جهانی دوم ابراز پشیمانی نکرده، وخیم‌تر شده است.

یکی از مقام‌های ژاپن که از استراتژی این نشست سه‌جانبه مطلع است، گفت: هنوز مشخص نیست که آیا سئول به این پیشنهاد پاسخ مثبت می‌دهد یا خیر؟

یکی از مقام‌های دولت کره جنوبی اعلام کرد: هیچ پیشرفتی حاصل نمی‌شود مگر آنکه ژاپن برای جبران تهاجمش در زمان جنگ جهانی دوم اقدامات بیشتری انجام دهد. مادامی که هیچ تغییری در دیدگان ژاپن نسبت به این رویداد به وجود نیاید، نشستی میان توکیو و سئول برگزار نمی‌شود.

مقام‌های کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا هنوز اظهارنظری نکرده‌اند.

پیشنهاد برگزاری این نشست سه‌جانبه قرار است در نشست‌های امروز و پنج‌شنبه سئول میان آکیتاکا ساکی، معاون وزیر امور خارجه توکیو و چو تای-یانگ، معاون اول وزیر امور خارجه کره جنوبی مطرح شود. وزارت امور خارجه ژاپن اعلام کرد، دستور کار این نشست روابط دوجانبه و مساله کره شمالی خواهد بود.

انتهای پیام

کد N176657

وبگردی