آفتاب

یادواره شهدای بمباران شیمیایی حلبچه، سردشت و مریوان آغاز شد

یادواره شهدای بمباران شیمیایی حلبچه، سردشت و مریوان آغاز شد

سنندج - ایرنا - ˈیادواره شهدای بمباران شیمیایی حلبچه، سردشت و مریوانˈ روز چهارشنبه با حضور مسوولان استان کردستان و هیاتی از منطقه کردستان عراق در سنندج آغاز شد.

در این یادواره که با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرستان برپا شده قرار است از تحقیقات برتر دانشجویی در حوزه دفاع مقدس نیز تجلیل شود.

رژیم بعث عراق روز 25 اسفند سال 1366 مردم حلبچه را مورد آماج بمبهای شیمیایی قرار داد که در نتیجه آن پنج هزار نفر از مردم این شهر شهید و حدود 10 هزار نفر مجروح شدند.

همچنین رژیم بعث در ادامه خوی ددمنشانه خود شهرهای مریوان، سردشت و روستاهای اطراف آن را مورد هجوم قرار داد.

در بمباران شیمیایی سردشت نیز نیروی هوایی عراق در هفت تیر 1366 با استفاده از بمبهای شیمیایی چهار نقطه پرازدحام این شهر را بمباران کرد. در این اقدام غیرانسانی 110 نفر از ساکنان غیرنظامی شردشت شهید و هشت هزار تن دیگر در معرض گازهای سمی قرار گرفته و مسموم شدند.

روستاهای زیادی نیز اسفند 1366 و فروردین 1367 هدف حملات شیمیایی نیروهای رژیم بعث عراق قرار گرفت. 28 اسفند سال 66 روستای قلعه جی مریوان با حدود 300 بمب شیمیایی مورد حمله رژیم بعث قرار گرفت همچنین در تاریخ دوم فروردین سال 67 روستاهای نژمار، کانی دینار، هجرت، دگاشیخان و بهرام آباد شهرستان مریوان با گاز اعصاب مورد حمله بعثیون قرار گرفت.

رژیم بعث صدام همچنین روز چهارم فروردین سال 67 بمباران شیمیایی گسترده ای را از روستای قلعه جی تا دزلی در شهرستان مریوان صورت داد.

رژیم عراق در طول هشت سال دفاع مقدس شش هزار بمب شیمیایی را در جریان 242 بار بمباران بر سر مردم ایران خالی کرد.

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس کردستان همچنین در راستای پاسداشت یاد و خاطره شهدای بمباران شیمیایی حلبچه، سردشت و نژمار قرار است مجسمه یادمان شهدای شیمیایی را که توسط استاد ˈهادی ضیاء الدینیˈ از هنرمندان برجسته کرد خلق شده در پارک جنگلی آبیدر سنندج نصب کند.ک/3

7346/533
کد N176642

وبگردی