آفتاب

سنای آمریکا سیا را متهم کرد

سنای آمریکا سیا را متهم کرد

سناتور دیان فاینستاین، رئیس کمیته اطلاعات مجلس سنای آمریکا، سازمان مرکزی اطلاعات این کشور را به جستجوی بدون مجوز کامپیوترهای مورد استفاده کارمندان کنگره متهم کرده است اما رئیس سیا این اتهام را غیر واقعی می‌داند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، خانم فاینستاین در صحن علنی سنا گفت که چنین اعمالی از سوی سازمان سیا "می‌تواند چارچوب قانونی برای نظارت دولت را مخدوش کند".

کمیته اطلاعات مجلس سنا در حال تحقیق از سازمان سیا در ارتباط با پرونده "نحوه بازداشت، زندانی و بازجویی کردن" در این نهاد اطلاعاتی در دوره ریاست جمهوری جورج دبیلیو بوش است.

در پی ادعای خانم فاینستاین که بخش مهمی از گفته‌های خود را به اظهارات رییس سازمان سیا در جلسه پانزدهم ژانویه گذشته با اعضای کمیته اطلاعات سنا، استناد می‌کند، بخش بازرسی سازمان سیا ماموریت یافته تا به موضوع هک و جستجوی کامپیوترهای کنگره رسیدگی کند.

طرح چنین اتهامی از سوی کمیته اطلاعات سنا آن هم در صحن علنی، در حقیقت، به چالش کشیدن بی‌طرفی و استقلال سازمان سیا (نسبت به جریانات سیاسی در کشور) محسوب خواهد شد.

همزمان، جان برنان، رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا، اتهامات دیان فاینستاین را رد کرده و آن را غیر واقعی خوانده است.

برنان در واکنش به اتهام مطرح شده گفت: "این مساله از طریق مجاری قانونی اصلح در دست بررسی است و نتیجه تحقیقات اعلام خواهد شد."

سیا متهم شده که حدود ۹۰۰ مدرک را از کامپیوترهایی که در اختیار اعضای کمیته اطلاعات سنا قرار گرفته بود پاک کرده است آن هم در هنگامی که این کمیته مشغول تحقیق و تفحص از این مدارک و میلیون‌ها مدرک فوق سری دیگر در سیا بود.

در حقیقت، در هنگام بازرسی کمیته اطلاعات سنا از سیا، این سازمان کامپیوترهایی را در دفتر خود واقع در شمال ویرجینیا در اختیار سناتورهای کنگره قرار داده بود تا به هنگام تحقیق به میلیون‌ها مدرک فوق سری این سازمان دسترسی پیدا کنند و اکنون متهم است که در ایام انجام این بازرسی‌ها، حدود ۹۰۰ مدرک را از حافظه این کامپیوترها حذف کرده است.

پرونده تحقیق و تفحص از سی.آی.اِی در ارتباط با بازداشت‌ها و بازجویی‌های این نهاد اطلاعاتی در زمان جرج دبلیو بوش، رئیس جمهوری سابق این کشور است.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید از اظهار نظر در این باره امتناع کرد اما گفت دادگستری مسئول رسیدگی به این موضوع شده است.

انتهای پیام

کد N176601

وبگردی