آفتاب

ارتقای روابط دوجانبه، راهبرد ایران و پاکستان در سال 92

ارتقای روابط دوجانبه، راهبرد ایران و پاکستان در سال 92

اسلام آباد - ایرنا - سال 1392 که به روزهای پایانی خود نزدیک شده، ایران و پاکستان همچنان راهبرد ارتقای روابط را دنبال کرده و اسلام آباد همواره از برنامه های مسالمت آمیز و توسعه فناوری هسته ای کشورمان حمایت کرده است.

دیدار و گفت و گوی حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان و نواز شریف نخست وزیر پاکستان در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به اسلام آباد را می توان دو گام بلند در ارتقای روابط و در راس همکاری مقامهای ارشد دولتی دو طرف ارزیابی کرد.

ظریف که 28 آذر 92 به منظور شرکت در شانزدهمین اجلاس شورای وزیران امور خارجه سازمان اقتصادی کشورهای اسلامی موسوم به دی هشت به پاکستان سفر کرده بود، با مقامهای ارشد این کشور ازجمله وزیر خارجه و نخست وزیر نیز دیدار داشت.

از سوی دیگر دولت پاکستان همواره بر مواضع خود به منظور احترام به حقوق هسته ای ایران و عدم استفاده از سیاستهای تهاجمی در برابر برنامه ها صلح آمیز هسته ای ایران تاکید کرد.

اسلام آباد در واکنشی سریع به توافق هسته ای ژنو میان تهران و گروه 1+5 اعلام کرد که پاکستان از پیشرفت گفت وگوهای هسته ای میان ایران و قدرتهای جهانی استقبال کرده و بر حل فوری مساله هسته ای ایران تاکید می کند.

آمد و شدهای مقامهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به دو کشور در سال 92 که در زیر مرور می شود، نشان می دهد اراده پایتختها بر توسعه روابط بود اگرچه متعهد نبودن اسلام آباد در اجرای طرح لوله انتقال گاز ایران به پاکستان، این اراده را تضعیف کرد، اما قوت بخشهای دیگر تا حدودی این نقص را برطرف کرد.

12 مرداد ˈآصف علی زرداریˈ رییس جمهوری وقت پاکستان برای شرکت در مراسم تحلیف رییس جمهوری منتخب ایران به تهران سفر کرد.

وی در این سفر ضمن دیدار با حسن روحانی، بر لزوم تقویت همکاریهای دوجانبه ایران و پاکستان بویژه توسعه روابط همزمان با تغییر دولتها در دو کشور تاکید کرد.

دوم مهر ˈمحمد نواز شریفˈ نخست وزیر پاکستان و حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار کردند.

در این دیدار دو طرف برهمکاری نزدیک کشورهای همسایه با دولت افغانستان برای کمک به پیشبرد روند صلح در این کشور تاکید کردند.

روزنامه اکسپرس پاکستان در گزارشی از نیویورک درباره دیدار نواز شریف و روحانی نوشت: نخست وزیر پاکستان ضمن اعلام حمایت از برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران، فشارهای آمریکا بر طرح انتقال گاز از ایران به پاکستان را بی اساس دانست.

روزهای اخیر نیز ˈچودری نثار علی خانˈ وزیر کشور پاکستان از سفر قریب الوقوع نواز شریف به ایران ( احتمالا در ابتدای سال آینده ) خبر داد.

ˈنور محمد جدمانیˈ سفیر پاکستان در ایران اعلام کرد که نواز شریف تا دو ماه آینده به تهران سفر می کند.

منابع خبری پاکستان نیز روزهای اخیر گزارش دادند نخست وزیر این کشور قرار است برای تبادل نظر و تصمیم گیریهای مهم درباره روابط دوجانبه و بررسی مسائل مرزی با مقامهای ارشد ایران، به تهران سفر کند.

رسانه های پاکستان به نقل از نواز شریف نوشتند که وی با هدف ایفای نقش به منظور نزدیک کردن و ارتقای روابط میان ایران و عربستان سعودی؛ بزودی به تهران سفر می کند.

29 آبان ˈابراهیم رحیم پورˈ معاون وزیر امور خارجه ایران در امور آسیا و اقیانوس آرام به اسلام آباد سفر کرد و در دیدار با ˈسرتاج عزیزˈ مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان در امنیت ملی و امور خارجی، ˈچودری نثار علی خانˈ وزیر کشور و ˈجلیل عباس جیلانیˈ قائم مقام وقت وزارت امور خارجه پاکستان درباره همکاریهای امنیتی به ویژه رسیدگی به پرونده حادثه تروریستی سراوان گفت وگو کرد.

در آذرماه ˈسرتاج عزیزˈ مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان در امنیت ملی و امور خارجه به منظور شرکت در نشست وزرای خارجه سازمان اکو به میزبانی کشورمان به تهران سفر کرد.

در همین ماه ˈشاهد خاقان عباسیˈ وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان نیز برای دیدار با همتای ایرانی خود از تهران بازدید کرد.

سفرهای متعدد هیات های پاکستان و ایران در سطح مقامهای وزارت نفت و کارشناسان انرژی به تهران و اسلام آباد برای بررسی طرح خط لوله صلح و پیدا کردن راهکارهایی برای پیشبرد این طرح نیز ادامه یافت.

پاکستان همچنین میزبان نشستهای مهم سیاسی منطقه ای و بین المللی فراوانی بود که مهمترین آنها را می توان برگزاری نشست وزرای خارجه سازمان کشورهای در حال توسعه - دی هشت - با حضور وزیر امور خارجه کشورمان و همایش بین المجالس آسیایی با شرکت نایب رییس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران، برشمرد.

در اوایل ماه آذر، هیات پارلمانی ایران به ریاست حجت الاسلام سید ˈمحمد حسن ابوترابی فردˈ نایب رییس مجلس شورای اسلامی برای شرکت در اجلاس مجمع مجالس آسیایی به اسلام آباد سفر کرد.

نایب رییس مجلس کشورمان در حاشیه اجلاس، با سناتور سید ˈمشاهد حسینˈ رییس کمیسیون امور دفاعی مجلس سنای پاکستان، رییس مجلس سوریه، همتایان خود در کشورهای کره شمالی و کویت دیدار دیدار و درباره موضوعات دوجانبه بحث و تبادل نظر کرد.

در حاشیه این سفر، مسوولان فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی جمهوری اسلامی ایران و اداره ملی فروغ زبان اردوی پاکستان با هدف توسعه همکاریها در بخش ترویج زبان های ملی دو کشور و فعالیت های فرهنگی، تفاهم نامه امضا کردند.

این تفاهم نامه با حضور ˈغلامعلی حدادعادلˈ رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی کشورمان و ˈنظیر سعیدˈ معاون وزارت اطلاع رسانی، تبلیغات و میراث فرهنگی پاکستان در مراسمی که توسط رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در محل شورای ملی هنر پاکستان در اسلام آباد برگزار شده بود، به امضا رسید.

روز 28 آذر وزیر امور خارجه در راس هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی برای شرکت در شانزدهمین اجلاس شورای وزیران امور خارجه سازمان اقتصادی کشورهای اسلامی در حال توسعه موسوم به دی هشت وارد اسلام آباد شد و با نواز شریف نخست وزیر و ˈسرتاج عزیزˈ مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان در امنیت ملی و امور خارجی دیدار و گفت وگو کرد.

نخست وزیر پاکستان در این دیدار با استقبال از توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5، این دستاورد را به ملت کشورمان تبریک گفت و تاکید کرد: دولت اسلام آباد به ادامه روند تعامل سازنده میان جمهوری اسلامی و قدرتهای جهانی امیدوار است.

16 بهمن، یازدهمین نشست دوجانبه دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و موسسه مطالعات راهبردی اسلام آباد با حضور روسا، مدیران و کارشناسان ارشد دو طرف در اسلام آباد برگزار شد.

ˈمصطفی ترک زهرانیˈ مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران، ˈمیر محمود موسویˈ سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در پاکستان (در 1365 شمسی زمان دولت وقت ژنرال ˈضیاء الحقˈ حاکم نظامی و مرحومه ˈبی نظیر بوتوˈ نخست وزیر این کشور) و ˈرضا دانش خواهˈ مدیر و کارشناس ارشد دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه کشورمان در جریان این سفر با همتایان خود دیدار و گفت وگوهای جامعی انجام دادند.

در این نشست یک روزه؛ کارشناسان ارشد ایران و پاکستان درباره مسائل مربوط به افغانستان بحث و تاکید کردند: همکاری مشترک ایران و پاکستان در منطقه می تواند به روند پیشبرد برقراری صلح در افغانستان کمک شایانی کند.

اواخر بهمن ماه سید ˈنیر حسین بخاریˈ رییس مجلس سنای پاکستان به منظور شرکت در نهمین دوره اجلاس اتحادیه مجالس اعضای سازمان همکاری کشورهای اسلامی به تهران سفر کرد.

نیر حسین بخاری به عنوان مهمان ویژه در اجلاس اتحادیه مجالس اعضای سازمان همکاری کشورهای اسلامی؛ با رییس جمهوری و رییس مجلس کشورمان نیز دیدارهای مهمی انجام داد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در دیدارِ رییس مجلس سنای پاکستان خواستار بهبود مسایل امنیتی در داخل پاکستان به منظور تامین امنیت بیشتر در مرزهای مشترک با ایران شد و گفت: مرزهای ما باید امن بماند.

17 بهمن گروه تروریستی موسوم به ˈجیش العدلˈ پنج تن از مرزبانان جمهوری اسلامی ایران در منطقه ˈجکیگورˈ در شرق کشورمان ربوده و به داخل خاک پاکستان منتقل کردند.

سید نیر حسین بخاری در گفت وگو با رییس جمهوری کشورمان با اشاره به این حادثه تروریستی اعلام کرد: پاکستان وظیفه خود می داند هرنوع همکاری با جمهوری اسلامی ایران را که برای آزادی این گروگان ها نیاز است، انجام دهد.

در پی این حادثه ، ˈنور محمد جدمانیˈ سفیر پاکستان در تهران، از سوی مقامهای وزارت خارجه ایران دعوت و مراتب ناخرسندی و اعتراض رسمی جمهوری ایران به وی ابلاغ شد.

در همین ماه؛ هفدهمین نشست کمیسیون مشترک مرزی میان مقامات ایران و پاکستان در شهر ˈکویتهˈ مرکز ایالت بلوچستان در جنوب غربی پاکستان برگزار و دو کشور برای مقابله جدی با اقدامات عناصر تروریستی در مرزهای مشترک تصمیماتی اتخاذ کردند.

نشست مقامهای دو کشور که سه روز پیاپی برگزار شد، پس از ربوده شدن پنج مامور مرزی ایران و بحث درباره مسائل مربوط به امور مرزی و تحرکات گروههای غیر قانونی بود.

موارد دیگری از جمله افزایش تجارت مرزی ، مرمت و بازسازی دیوارهای حائل مرزی، افتتاح پایانه جدید در منطقه مکران ؛ انتقال برق ، استرداد اتباع صدور گذرنامه و گشتهای مشترک مرزی در طول نشست مقامات مورد بحث بررسی قرار گرفت.

شانزدهمین کمیسیون مرزی مشترک میان دو کشور چهار سال پیش برگزار شده بود و قرار شد هجدهمین نشست کمیسیون مشترک مرزی نیز در شهریور ماه سال آینده در شهر زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان برگزار شود.

پنجم اسفند بر اثر انفجار انتحاری مقابل ساختمان مسکونی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر پیشاور مرکز ایالت خیبرپختونخوا در شمال غرب پاکستان، سه نفر از نیروهای سپاه مرزی پاکستان کشته و 10 نفر نیز زخمی شدند.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حمله تروریستی عامل انتحاری در مقابل کنسولگری کشورمان در پیشاور را محکوم کرد.

همچنین «ممنون حسین» رییس جمهوری، «محمد نواز شریف» نخست وزیر و «پرویز ختک» سروزیر ایالت «خیبرپختونخوا» پاکستان این اقدام تروریستی را محکوم کردند.

دو کشور ایران و پاکستان همکاریهای دو جانبه خود را در زمینه های مختلف بویژه انرژی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، آموزشی و اجتماعی، علمی و فناوریهای جدید ادامه می دهند و بر اساس توافق دو کشور در کمیسیون مشترک اقتصادی در سال 90 که میان وزرای امور خارجه وقت کشورمان و وزیر اقتصاد و دارایی پاکستان به امضا رسید مقرر شد تا حجم تجاری سالانه دو کشور تا پنج سال به رقم 10 میلیارد دلار برسد.

آساق ** 1095**1577
کد N176546

وبگردی