آفتاب

آغاز رزمایش آمریکا و لهستان

آغاز رزمایش آمریکا و لهستان

آمریکا رزمایش مشترک خود با کشور لهستان را به نشانه حمایت از هم‌پیمانان ناتو در شرق اروپا آغاز کرد، اما در عین حال شرایط بد آب و هوایی رزمایش‌های دریایی این کشور با رومانی و بلغارستان را به تاخیر انداخت.

آمریکا رزمایش مشترک خود با کشور لهستان را به نشانه حمایت از هم‌پیمانان ناتو در شرق اروپا آغاز کرد، اما در عین حال شرایط بد آب و هوایی رزمایش‌های دریایی این کشور با رومانی و بلغارستان را به تاخیر انداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، برونیسلاو کوموروفسکی، رئیس‌جمهوری لهستان در اظهاراتی بدون اشاره به تحولات اوکراین از مقامات سیاسی کشورش خواست تا در حالی که محدودیت‌های علیه بودجه این کشور اعمال شده اما سطح پایه بودجه دفاعی را به دلیل آنچه تحولات در شرق لهستان خواند، حفظ کنند.

آمریکا اعلام کرد که رزمایش هوایی خود در لهستان و رزمایش مشترک دریایی در دریای سیاه با رومانی و بلغارستان پیش از بروز بحران در اوکراین برنامه‌ریزی شده بودند. با این وجود این رزمایش‌ها نشان‌دهنده عزم آمریکا برای حمایت از اعضای ناتو است که نگران نیت‌های روسیه هستند. همچنین قرار است که پروازهای شناسایی جداگانه نیز بر فراز لهستان و رومانی در نزدیکی مرز اوکراین انجام شود.

رئیس‌جمهوری لهستان که از پایگاه لاسک در مرز این کشور بازدید کرد، بر اهمیت حفظ بودجه دفاعی لهستان تاکید کرد. وی به خبرنگاران گفت: امیدوارم که تحولات مرزهای شرقی لهستان که مرزهای ناتو نیز محسوب می‌شوند، باعث تصمیم‌های شجاعانه در خصوص امنیت لهستان شود.

وی تاکید کرد که بودجه نظامی لهستان که پانزدهمین سالگرد پیوستن خود به ناتو را تجربه می‌کند، تحت فشار قرار دارد. کموروفسکی همچنین از همه احزاب کشورش خواست تا بودجه دفاعی سالانه را که از سوی قانون اساسی به میزان 1.95 درصد از تولید ناخالص ملی تعیین شده، حفظ کنند.

تاخیر در برگزاری رزمایش آمریکا، بلغارستان و رومانی

در جنوب لهستان، وزارت دفاع بلغارستان اعلام کرد که به دلیل شرایط بد آب و هوایی رزمایش دریایی در دریای سیاه تا 24 ساعت به تاخیر خواهد افتاد.

سرهنگ دیمیتار تیتف، سخنگوی وزارت دفاع بلغارستان گفت: وضعیت ‌آب و هوایی در حال بهتر شدن است و انتظار نمی‌رود تاخیر دیگری انجام شود.

قرار است ناوشکن آمریکایی یو.اس.اس تراکستون مجهز به موشک‌های هدایت شونده با 300 خدمه به این رزمایش در آب‌های بین‌المللی جنوب شرقی بندر کونستانتای رومانی بپیوندد. این منطقه در فاصله 350 کیلومتری نیروهای روسیه در شبه جزیره کریمه قرار دارد.

همچنین جنگنده‌های ارتش آمریکا به کشور لیتوانی وارد شدند تا در مانورهای گشت هوایی ناتو بر فراز کشورهای حوزه دریای بالتیک شرکت کنند.

ائتلاف ناتو روز دوشنبه اعلام کرد که پروازهای شناسایی بر فراز لهستان و رومانی را آغاز خواهد کرد تا وضعیت اوکراین را زیر نظر داشته باشد.

یک سخنگوی ناتو گفت که سفرای ناتو با عمل به توصیه ژنرال فیلیپ بریدلاو، فرمانده نظامی ارشد این ائتلاف با انجام پروازهای شناسایی هواپیماهای آواکس بر فراز لهستان و رومانی موافقت کرده‌اند.

توماس سایمونیکا، وزیر دفاع لهستان روز دوشنبه در یک پایگاه دفاع موشکی لهستان عنوان کرد که قرار بود رزمایش هوایی با آمریکا در ابعاد کوچکتر باشد و تنها هواپیماهای ترابری در ‌آن شرکت کنند، اما وی گفت که پس از مداخله روسیه در کریمه، ورشو از پنتاگون خواست تا به جای این هواپیماها جنگنده بفرستد. سایمونیکا گفت: این درخواست ما بود و ما قدردان هستیم از اینکه واکنش آمریکا سریع و چشمگیر بوده است.

انتهای پیام

کد N176507

وبگردی