آفتاب

سازمان ملل از قاچاق اسلحه از لیبی به سوریه خبر داد

سازمان ملل از قاچاق اسلحه از لیبی به سوریه خبر داد

تهران – ایرنا – سازمان ملل متحد در گزارش روز سه شنبه خود از قاچاق موشک های ضد هوایی از لیبی به برخی کشورهای آفریقایی و سپس ارسال آن ها به شورشیان سوریه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ˈرویترزˈ، هیات مستقلی از کارشناسان ناظر بر تحریم های سازمان ملل علیه لیبی، از جمله تحریم تسلیحاتی، گزارش داد: تردیدی وجود ندارد که سامانه های دفاع هوایی قابل حمل که در مالی و تونس مشاهده شده اند، بخشی از زرادخانه تروریست ها را تشکیل می دهد.

در ادامه گزارش کارشناسان مذکور خطاب به شورای امنیت سازمان ملل آمده است: به رغم تلاش های لیبی و دیگر کشورها در راستای محافظت از این تسلیحات، منابع مطلع اعلام کردند که هزاران قبضه از آن ها همچنان در زرادخانه های تحت کنترل عوامل غیر دولتی این کشور وجود دارد.

در این گزارش آمده است: ˈهیات کارشناسان سازمان ملل تا این لحظه اسناد موثقی در ارتباط با انتقال موشک های ضد هوایی دوش پرتاب و دیگر موشک های کوتاه برد زمین به هوا از لیبی به چاد، مالی، تونس، لبنان و احتمالا آفریقای مرکزی (مورد آخر در دست بررسی است) به دست آورده اند.ˈ

رویترز افزود: دولت ضعیف و شکننده در لیبی می کوشد تا شورشیانی که در سرنگونی حکومت معمر قذافی نقش داشتند اما اکنون از در مخالفت با دولت در آمده اند را تحت کنترل خود در آورد. با این حال، تحلیلگران می گویند دولت این کشور که اکنون مشغول بازسازی ارتش است تسلط اندکی بر مرزهای لیبی دارد و در قیاس با شبه نظامیان قدرتمندی که ظرف هشت ماه قذافی را از قدرت بر کنار کردند، توان چندانی ندارد.

برپایه گزارش سازمان ملل، لیبی طی سه سال گذشته به منبعی مهم برای قاچاق اسلحه به ویژه برای معارضان سوری تبدیل شده است.

به گفته کارشناسان دلایل این امر عبارتند از همگرایی عمومی این کشور با شبه نظامیان شورشی سوریه، وجود زرادخانه عظیم تسلیحات، نبود نظارت و اجرای قانون و ظهور نسل جدیدی از دلالان داخلی اسلحه پس از شورش های این کشور که به سرنگونی قذافی منجر شد.

هیات مذکور در گزارش خود اعلام کرد تسلیحات کشف شده در یک کشتی که در سال 2012 توسط مقامات لبنانی توقیف شد ثابت کرد که در لیبی تلاش هایی در جهت انتقال موشک های ضدهوایی دوش پرتاب به مخالفان دولت سوریه صورت گرفته است.

رویترز افزود: به موجب تحریم تسلیحاتی، دولت لیبی باید پیش از هر گونه معامله اسلحه شورای امنیت سازمان ملل را در جریان قرار دهد.

در بخش دیگری از گزارش سازمان ملل آمده است: هیات کارشناسان ادله ای در اختیار دارد مبنی بر این که برخی محموله های تسلیحات و مهمات پس از پایان انقلاب لیبی و در نقض محدودیت های اعمال شده از سوی سازمان ملل صورت گرفته است.

ˈابراهیم دباشیˈ فرستاده لیبی در سازمان ملل روز دوشنبه گفت ˈهر گونه درخواست تایید صادرات اسلحه لیبی که از کانال هیات لیبیایی در سازمان ملل و یا با اطلاع این هیات صورت نگیرد، تقاضا از سوی طرف هایی تلقی خواهد شد که ارتباطی با دولت لیبی ندارند.ˈ

هر چند شورای امنیت سازمان ملل سال گذشته راه را برای دستیابی لیبی به تجهیزات غیر مرگبار نظیر جلیقه های ضد گلوله و خودروهای زرهی هموار کرد، اما همین سازمان درباره انتشار تسلیحات از لیبی به کشورهای همجوار ابراز نگرانی کرد.

کارشناسان سازمان ملل نیز در گزارش خود درباره انتقال اسلحه به بازار غیر نظامیان در لیبی و در مغایرت با تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه این کشور ابراز نگرانی کردند. یافته های گزارش مذکور نشان می دهد که برخی فروشگاه های لیبی به صورت علنی سلاح کوچک می فروشند و تسلیحات موجود در ویترین ها نیز دست اول هستند.

شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه گذشته به منظور بررسی بحران اخیر کشور لیبی و گسترش خشونت ها در این کشور تشکیل جلسه داد.

در این نشست طارق میتری نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل ضمن ارائه گزارشی هشدار داد که کشور لیبی در هفته های اخیر شاهد افزایش بی سابقه خشونت ها بوده که ادامه آن ها بازگشت امنیت به این کشور را دچار چالش های سنگینی کرده است.

وی در گزارش خود با اشاره به حمله یک گروه مسلح به ساختمان پارلمان لیبی در روز دوم ماه مارس (11 اسفند) اظهار کرد که تلاش های اخیر جامعه و نهادهای بین المللی تاکنون کمک چندانی به حل اختلافات جاری و پایان بخشیدن به چند دستگی و از هم پاشیدگی در این کشور نکرده است.

نماینده ویژه بان کی مون همچنین با اشاره به این که کشور لیبی در سه ماه گذشته شاهد افزایش چشمگیر خشونت در سراسر این کشور بوده است به درگیری های ˈصبحاˈ اشاره کرد و یادآور شد که تاکنون دست کم صد نفر در این درگیری ها جان خود را از دست داده اند.

میتری با اشاره به افزایش ورود سلاح های غیرقانونی به درون خاک لیبی و افتادن اینگونه سلاح ها در دست افراد غیر دولتی را عامل اصلی افزایش ناامنی ها ذکر کرد و خواستار تحریم های بیشتری از جمله در رابطه با ورود سلاح و ممنوعیت خروج و مسدود ساختن دارایی اشخاصی که در قاچاق اسلحه دست داشته اند، شد.

وی به عنوان سرپرست کمیته حمایت از لیبی با اشاره به گسترش خشونت ها در این کشور هشدار داد که در صورت بی تفاوتی جامعه جهانی و سازمان ملل نسبت به بحران جاری،کشور لیبی در خطر از هم پاشیدگی قرار خواهد گرفت.

خاورم**9156**1446
کد N176338

وبگردی