آفتاب
رئيس مركز گفتگوي اديان سازمان ارتباطات:

گسترش فرهنگ تحمل پذيري اديان مانع رشد آئينهاي دروغين مي شود

گسترش فرهنگ تحمل پذيري اديان مانع رشد آئينهاي دروغين مي شود

رئيس مركز گفتگوي اديان و تمدنهاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مهمترين هدف تحقق برنامه های این مرکز در سال 93 را گسترش فرهنگ تحمل پذيري نسبت به اديان و ارتقاي دانش تفاهم و شناخت بين رهبران ديني و نخبگان دانست و گفت: شناخت صحيح سوء تفاهمات و برداشتهاي نادرست كم مي شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دكتر علي محمد حلمي، رئيس مركز گفت و گوي اديان و تمدنهاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، درباره برنامه ها و اهداف مركز گفت و گوي اديان و تمدنها با اشاره به برنامه هاي سال 92 كه با موفقيت پيگيري و اجرا شد گفت: مركز گفت و گوي اديان در تلاش است تا فعاليت جدي در راستاي تحقق بحث گفت و گوي اديان داشته باشد. ما در همين مسير توانستيم در سال 92 دو نشست مهم كه يكي گفت و گوي شوراي جهاني كليساها و ديگري گفت و گويي با هيات انديشمندان مسيحي و بودايي از كره جنوبي بود برگزار كنيم. در اين نشستها گفت و گوهاي مهمي در راستاي اهداف مركز ايراد شد. همچنين در سال 92 تبادل هياتهايي از كشورهاي مختلف در حوزه گفت و گوي اديان داشتيم و از آنجايي كه در دبيرخانه اديان سنتي در قزاقستان عضو هستيم در اجلاس اين دبيرخانه شركت كرديم.
 
وي درباره برنامه هاي مركز گفت و گوي اديان در سال 93 گفت: در سال جديد گفت و گوهاي ديني با كليساي ارتدوكس روسيه در اواخر تابستان در تهران برگزار خواهيم كرد و هياتي از رهبران ديني بلند پايه از روسيه به تهران خواهند آمد. همچنين مقدمات گفت و گوي ديني با واتيكان در تهران را خواهيم داشت. در سال جديد اولين گفت و گوي ديني با جامعه مسيحيان بوسني كه در سارايوو برگزار مي شود را به انجام مي رسانيم. همچنين هياتي از تانزانيا كه از رهبران مسيحي و مسلمان و نماينده دولت هم همراه آنها هست به تهران خواهند آمد و اين اولين دور گفت و گوي ما با آنها است. شركت در اجلاس دبيرخانه قزاقستان هم به عنوان برنامه ما  در سال جديد است.
 
رئيس مركز گفت و گوي اديان و تمدنها در ادامه از رونمايي از كتاب مصوري درباره همزيستي مسالمت آميز اديان خبر داد و گفت : در اين كتاب سعي شده تا اقليتهاي ديني و تاريخچه و فرهنگ آنها به شكلي دقيق و صحيح و به زبان انگليسي براي عرضه در جامعه بين الملل فراهم شود تا آگاهي صحيحي از اقليتهاي ديني در ايران را ارائه دهيم. در اين كتاب پيامهايي از رهبران اقليتهاي ديني را خواهيم داشت. در تهيه اين كتاب اقليتهاي ديني و نمايندگان آنها در مجلس شوراي اسلامي مشاركت خوبي داشتند.
 
دكتر حلمي از گفت و گوهاي سه جانبه با رهبران بودايي از تايلند و سريلانكا و ميانمار كه مركزيت فكري و تاريخي بودائيان را دارند خبر داد و گفت: در اين نشست و گفت و گو يكي از اهداف ما بررسي خشونتهايي است كه عليه مسلمانان در ميانمار اتفاق افتاده است. متاسفانه كشتارهاي بي رحمانه اي كه برخي از تندروهاي بودايي در آنجا انجام دادند كه سعي خواهيم كرد در اين نشست اين مورد مورد بررسي جدي قرار گيرد.
 
وي افزود: همچنين از ديگر فعاليتهاي مركز گفت و گوي اديان در سال 93 ادامه انتشار فصلنامه هاي مركز به زبان انگليسي خواهد بود. راه اندازي كارگاه هايي با هدف آشنايي با گفت و گوي اديان توسط مركز نيز برگزار مي شود. احتمالا در دفتر قم هم بخش هماهنگي با ديگر نهادها كه در بحث گفت و گوي ديني در ارتباط هستند افتتاح خواهد شد.
 
دكتر حلمي مهمترين هدف تحقق اين برنامه ها را گسترش فرهنگ تحمل پذيري نسبت به اديان  و ارتقاي دانش تفاهم و شناخت بين رهبران ديني و نخبگان دانست و گفت: وقتي كه شناخت صحيحي در ميان رهبران اديان نسبت به يكديگر به وجود آيد اين شناخت به سطح جامعه نيز تسري پيدا مي كند و سوء تفاهمات و برداشتهاي غلط كم مي شود و به مرور نيز از بين مي رود و اعتقادات درستي كه در مورد آن دين وجود دارد معرفي مي شود.
 
وي افزود: در چنين وضعيتي پيامي كه رهبران ديني درصدد اعلام آن هستند به درستي انعكاس مي يابد. چنين تلاشهايي به اين معنا نيست كه جامعه را رها كنيم و جامعه در كم اطلاعي و برداشتهاي اشتباه قرار گيرد بلكه مهم اين است كه فرهيختگان و پيروان اديان بايد دين آسماني خودشان را خوب معرفي كنند و در معرفي ارزشهاي ديني تلاش كنند، تا آيينهاي كاذب را كه به شكلي قارچ گونه رشد كرده اند نتوانند جاي حقايق ديني قرار گيرند. فطرت انسان به سوي دين در حركت است و بد معرفي شدن و عدم شناخت درست از اديان باعث مي شود كه حقيقت دين در سايه بماند. اگر اين كار انجام شود قطعا افراط گري و خشونتهاي دين كاسته خواهد شد و گام مثبتي به سمت تحقق عدالت و صلح در جهان برداشته مي شود.
 
دكتر حلمي در پايان سخنانش گفت: با توجه به طرحي كه دكتر روحاني، رئيس جمهور ايران، مبني بر جهان عاري از خشونت در سازمان ملل ارائه كردند و با استقبال خوبي هم مواجه شد، يكي از نهادهايي كه بايد در اين مسير برنامه ريزي و فرهنگ سازي داشته باشد مركز گفت و گوي اديان و تمدنها سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي است و جزو برنامه هاي ما در سال 93 خواهد بود. تمام تلاش ما اين است كه در نشستها و سمينارها درباره اين موضوع مقاله ارائه دهيم تا بتوانيم در محافل بين المللي تبيين درستي از بحث جهان عاري از خشونت داشته باشيم. 
 
 
 
کد N176226

وبگردی