آفتاب

کریمه در چهار راه تنش آمریکا و روسیه

کریمه در چهار راه تنش آمریکا و روسیه

تهران- ایرنا - اردوکشی های بین المللی پس از حوادث اوکراین بر محور شبه جزیره کریمه می رود تا خطوط جبهه بندی های بین المللی را بیش از پیش ترسیم و موضع گیری ها را در نقطه تقاطع منافع روسیه و غرب تشدید کند؛ رفتارهایی که مسکو آن را «جنگ سردی» می خواند.

ابراز نگرانی ها و هشدارها در قرائت غربی در حالی با محوریت سرنوشت شبه جزیره کریمه تشدید شده است که روس ها خواستار احترام غرب به ویژه آمریکا به حق تعیین سرنوشت مردم کریمه شده اند.

مقام های روس اعلام کردند که از جدایی این منطقه از اوکراین و الحاق آن به روسیه حمایت می کنند.

به گزارش رسانه های روسی، در 10 روز گذشته بخش عمده واحدهای نظامی اوکراینی مستقر در کریمه با دولت جدایی طلب این منطقه اعلام همبستگی کرده اند.

شبه جزیره کریمه منطقه ای به وسعت 25هزار و 500 کیلومتر مربع واقع در جنوب اوکراین است که در ساحل دریای سیاه واقع است.

این منطقه دو میلیون و 413 هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد یک میلیون و 450 هزار روس، 576 هزار اوکراینی و 245 هزار نفر تاتار هستند.

منطقه کریمه تا سال 1954در دوره اتحاد جماهیر شوروی به شوروی تعلق داشت و از این تاریخ به جمهوری سوسیالیستی اوکراین هدیه داده شد و در دوره پس از فروپاشی شوروی نیز به عنوان منطقه خودمختار در قلمروی اوکراین، باقی ماند.

تنش ها پیرامون شبه جزیره کریمه در حالی دوباره به سطح می آید که مجلس شبه جزیره خودمختار کریمه روز سه شنبه بیانیه استقلال این منطقه را تصویب کرد، اقدامی که برای برگزاری همه پرسی 16 مارس (25 اسفند) این منطقه و پیوستن به روسیه ضروری بود.

در این چارچوب «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در گفت وگوی تلفنی با «جان کری» همتای آمریکایی خود خواستار احترام آمریکا به حق تعیین سرنوشت ساکنان جمهوری خودمختار کریمه شد.

بگزارش منابع خبری ، وزیران خارجه روسیه و آمریکا درباره پیشنهادهای مشخص دو کشور برای برقراری سازش ملی و آرامش در اوکراین تبادل نظر کردند.

طرف روسی بر ضرورت توجه کامل به منافع تمام مردم اوکراین و همه مناطق این کشور در جستجوی راهها برای پایان بحران این کشور تاکید کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت که باید به حقوق ساکنان کریمه برای تعیین سرنوشت خود مطابق معیارهای قوانین بین المللی احترام گذاشت.

روابط روسیه و آمریکا در هفته های اخیر به دلیل اختلاف شدید دو کشور بر سر مساله اوکراین به شدت تیره شده است بطوری که وزیر امور خارجه آمریکا سفر خود را به روسیه که قرار بود روز دوشنبه انجام گیرد لغو کرد.

در همین حال، «والنتینا ماتوینکو» رییس مجلس اتحادیه روسیه نیز رفراندوم تعیین سرنوشت را حق مشروع مردم این شبه جزیره دانست و گفت: روسیه به نتایج آن احترام خواهد گذاشت.



** زنگ خطری برای غرب

اقدام مجلس کریمه برای تصویب بیانیه استقلال، هشداری برای غرب بود تا مرزبندی های سیاسی بین المللی به زعامت آمریکا واضح تر شود.

در بیانیه مجلس کریمه آمده است: ما اعضای مجلس شبه جزیره خودمختار کریمه و شورای شهر ˈسباستاپولˈ با توجه به منشور سازمان ملل متحد و دیگر اسناد بین المللی و با در نظرگرفتن رای دادگاه بین المللی دادگستری 22 ژوئیه سال 2010 مبنی بر تایید وضعیت کوزوو که تاکید دارد اعلام یکجانبه استقلال توسط بخشی از یک کشور نقض قوانین بین المللی نیست، این تصمیم را گرفته ایم.

این در حالی است که نشانه های موجود در تحولات شبه جزیره کریمه حاکی از آن است که شرایط به سود روسیه در حال رقم خوردن است.



**اقدامی برای انسجام بیشتر کریمه

پارلمان کریمه در اقدامی که به نظر می رسد تلاشی برای انسجام و وحدت داخلی هر چه بیشتر مردم این شبه جزیره باشد، تامین حقوق تاتارها در این منطقه را تصویب کرد و از ادغام آنها در جامعه کریمه خبر داد.

رییس بخش مطبوعاتی پارلمان کریمه اعلام کرد: براساس مصوبه جدید این پارلمان، جمهوری کریمه از این پس زبان رسمی تارتاهای کریمه و تاتارهای روسی و اوکراینی را در این منطقه، شوراهای شهری، همه نهادها و سازمان های منطقه به رسمیت می شناسد.

براساس این مصوبه، تاتارهای کریمه همچنین می توانند از نهادها و سازمان های مستقل و حتی کنگره ملی خود برخوردار باشند.



** آمادگی دفاعی نیروهای مردمی کریمه

در حالی که برخی ناظران از تصمیم ناتو برای دست اندازی به کریمه و تبدیل آن به پایگاهی برای ناتو خبر می دهند، رییس پارلمان کریمه از اعلام آمادگی نیروهای دفاعی- مردمی این شبه جزیره برای جلوگیری از تحریکات مرزی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس روسیه، «ولادمیر کنستانتین» روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری افزود: نیروهای دفاعی - مردمی کریمه آماده جلوگیری از هرگونه تحریکات مرزی تا پیش از برگزاری همه پرسی 16 مارس در این منطقه برای پیوستن به روسیه هستند.

براساس این گزارش، وی در پاسخ به پرسشی در زمینه احتمال بروز درگیری های مسلحانه در این کشور، گفت: کریمه به اندازه کافی از نیروهای مردمی برای دفاع از سرزمین خود برخوردار است از اینرو دولت کی یف هرگز فرصت چنین دست درازی به این منطقه را پیدا نخواهد کرد.

رییس پارلمان کریمه گفت: اگر دولت اوکراین امروز ادعای حمله به کریمه را می کند بخوبی می داند که این اتفاق هرگز به وقوع نخواهد پیوست.



** کریمه؛ پایگاهی برای ناتو؟!

این تحولات در وضعیتی به وقوع می پیوندد که هشدارها درباره دخالت های ناتو در شبه جزیره کریمه جدی تر شده است.

«برایان بیکر» هماهنگ کننده ائتلاف ضد جنگ موسوم به «انسر» در آمریکا به راشاتودی می گوید: ناتو تلاش می کند پایگاهی نظامی را در شبه جزیره کریمه برپا کند.

بیکر افزود که کشورش آمریکا با هدف سیطره بر بر نفت و گاز و پرکردن بانک های غربی، با کشورهای دیگر یکی پس از دیگری وارد جنگ شد.

این فعال ضد جنگ تصریح کرد: اوکراین زمانی که ترجیح داد با روسیه تعامل داشته باشد، با آتش افروزی آمریکا و اروپا روبرو شد و حرکتی فاشیستی برای براندازی یانکوویچ به راه افتاد. وی با بیان اینکه روسیه مانع بزرگی بر سر راه آمریکا شده است، سبب جنگ افروزی علیه روسیه را تضعیف این کشور و تغییر نظام آن می داند.



** فرودگاهی ویژه هواپیماهای روسی

از سوی دیگر، مقامات کریمه اعلام کردند که تنها هواپیماهای روسیه اجازه دارند در فرودگاه منطقه خودمختار کریمه به زمین بنشینند.

پایگاه اطلاع رسانی فرانسوی زبان «آفریسکوپ» گزارش داد، شبه نظامیان هوادار روسیه که کنترل فرودگاه ˈ سیمفروپل ˈدر شبه جزیره خود مختار کریمه را در اختیار دارند هرگونه پرواز هواپیماهای خارجی را به استثنای هواپیماهای روسیه بر فراز این منطقه را ممنوع اعلام کردند.

در جبهه مقابل طرف های غربی از همه ابزار های تطمیعی و تهدیدی برای فشار بر مقام های روسیه و شبه جزیره کریمه استفاده می کنند.

دادستانی کل اوکراین بیانیه استقلال پارلمان کریمه را غیرقانونی می خواند، ناتو از هواپیماهای اطلاعاتی آواکس برای رصد اوضاع شبه جزیره کریمه استفاده می کند، همزمان، انگلیس به مرزهای اوکراین هواپیمای جاسوسی اعزام می کند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید که روسیه شرایط را برای مذاکره با آمریکا بر سر بحران اوکراین فراهم نکرده است، گرجستان خواستار اقدام قاطع بین المللی علیه روسیه می شود، صدر اعظم آلمان می گوید که روسیه شبه جزیره کریمه را به سرقت برده است، اتحادیه اروپا با وجود ادامه بحران های مالی در برخی اعضایش، به اوکراین تخفیف تجاری 700 میلیون دلاری ارایه می کند.

در شرق دور نیز ژاپن نسبت به پیوستن کریمه به روسیه ابراز نگرانی می کند و حتی منابع خبری آمریکایی مانند آسوشیتدپرس گزارش می دهند که آمریکا به دنبال جلب حمایت چین علیه روسیه است، پخش برنامه های شبکه های تلویزیونی روسی در اوکراین متوقف می شود و اوکراین از آمریکا و انگلیس خواستار اتخاذ تدابیر نظامی علیه روسیه می شود.



**کمک واشنگتن به اوکراین، از واکنش روسیه تا مخالفت مردم آمریکا

همچنین آمریکا تصمیم گرفته است کمک مالی یک میلیارد دلاری به اوکراین اعطا کند، اقدامی که نه تنها با واکنش تند مسکو بلکه با مخالفت مردم آمریکا نیز روبرو شده است.

وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: کمک مالی یک میلیارد دلاری آمریکا به رژیم اوکراین غیرقانونی است زیرا با قوانین داخلی آمریکا مغایرت دارد.

در بیانیه یادآوری شده است: مطابق با اصلاحیه ای که چند سال پیش در قانون سال 1961 میلادی آمریکا در مورد کمک های مالی این کشور به کشورهای دیگر تصویب شده است، ارائه کمک مالی به هر دولتی که بر اثر سرنگونی رییس جمهوری قانونی کشور یا کودتای نظامی بر سر کار آمده باشد، ممنوع است.

این در حالی است که تنها روس ها درباره اعطای کمک آمریکایی و غربی به اوکراین معترض نیستند.

نتایج نظرسنجی شبکه آمریکایی «سی ان ان» نشان می دهد که اکثریت 52 درصدی از مردم آمریکا نیز با این کمک و همچنین دخالت نظامی واشنگتن در منطقه مخالفند.

شبس**9241**1552
کد N176062

وبگردی