آفتاب

آمادگی اروپا برای اعمال تحریم های جدید علیه روسیه/ ادامه مذاکرات مسکو و واشنگتن

آمادگی اروپا برای اعمال تحریم های جدید علیه روسیه/ ادامه مذاکرات مسکو و واشنگتن

تهران - ایرنا- دیپلمات های فرانسوی روز سه شنبه گفتند کشورهای اتحادیه اروپا برای اعمال دور دوم تحریم های سخت تر جدید علیه روسیه، احتمالا در هفته آینده، آماده می شوند.

خبرگزاری آسوشیتد پرس به نقل از این دیپلمات ها گزارش داد کسانی که مسئول تضعیف تمامیت ارضی اوکراین و دامن زدن به بی ثباتی شناخته شوند، با ممنوعیت های مسافرتی و مسدود شدن دارائی هایشان روبرو خواهند شد.

با این حال، اتحادیه اروپا احتمالا پیش از تصمیم گیری در مورد تحریم های جدید، منتظر خواهد ماند ببیند آیا کریمه اعلام استقلال خواهد کرد، و آیا روسیه در صدد انضمام آن به خاک خود برخواهد آمد یا نه.

همه پرسی روز یکشنبه در کریمه تعیین کننده خواهد بود، و وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا قرار است دوشنبه در بروکسل ملاقات کنند.

در این همه پرسی از شهرندان منطقه کریمه پرسیده می شود که می خواهند با اوکراین بمانند یا به روسیه بپیوندند.

وزیر امور خارجه آلمان روز سه شنبه گفت اگر وضع بهبود پیدا نکند، اتحادیه اروپا تا دوشنبه آینده در باره تحریم های بیشتر تصمیم خواهد گرفت.

آسوشیتد پرس می گوید در حالی که آمریکا جنگ افزار به منطقه فرستاده و اجازه داده است ممنوعیت صدور ویزا و مسدود ساختن دارائی های افراد مسوول در بحران اوکراین به اجرا در آید، بسیاری از اروپاییان نسبت به امکان جنگ در شرق آنها و خصومت با روسیه ، که آن را شریک بازرگانی و منبع انرژی مهمی می بینند، احساس نگرانی می کنند.

در همین حال ˈلوران فابیوسˈ وزیر خارجه فرانسه روز سه شنبه به روسیه هشدار داد در صورت انجام همه پرسی در شبه جزیده کریمه، این کشور با تحریم هایی غربی روبرو خواهد شد.

به گزارش العربیه کشورهای غربی و مقامات اوکراین برگزاری این همه پرسی را غیر قانونی خوانده اند و می گویند هیچ تضمینی بر عادلانه برگزار شدن این همه پرسی وجود ندارد.

براساس این گزارش ، نمایندگان کشورهای غربی در تلاش هستند تا فشار خود را علیه روسیه بیشتر کنند. این در حالی است که مسکو حمایت خود را از برگزاری این همه پرسی اعلام کرده است.

ˈمارگ گرانتˈ نماینده دائم بریتانیا در سازمان ملل گفته است که با وجود نیروهای روسیه و شبه نظامیان در شبه جزیره کریمه ، برگزاری همه پرسی آزاد و عادلانه نخواهد بود.

در همین حال آمریکا گفته است که روسیه پیشنهادهای واشنگتن برای حل بحران اوکراین را نادیده می گیرد.

آمریکا از روسیه خواسته است به حضور نیروهای نظامی خود در جزیره کریمه پایان داده و تلاش های خود برای الحاق این جزیره به خاک خود را متوقف کند.

در مقابل روسیه ، آمریکا را متهم کرد که تنها به دنبال فشار آوردن بر روسیه است و هیچ تلاشی برای برقراری ارتباط میان مقامات مسکو و کی یف انجام نمی دهد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه بار دیگر تاکید کرده است که مقامات جدید اوکراین از طریق کودتا به قدرت رسیده اند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که الکساندر تورچینوف رئیس جمهور موقت اوکراین قرار است روز چهارشنبه آینده با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید دیدار کند.

این درحالی است که معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد هرگونه اعمال تحریم علیه مسکو پیامدهای خطرناکی در پی خواهد داشت.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم ، ˈارکادی دوورکویچ| هشدار داد هرگونه پیشنهادی درباره تحریم روسیه در پی بحران اوکراین ، برای پیشنهاد کنندگان آن خطر بزرگی در پی خواهد داشت.

دوورکویچ افزود کابینه روسیه تاثیر تحریم های احتمالی غرب علیه مسکو را بررسی می کند.

وزارت امور خارجه روسیه همچنین روز سه شنبه در بیانیه ای از گفت و گوی تلفنی وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه در مورد راه های برون رفت از بحران کنونی در اوکراین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، جان کری و سرگئی لاوروف در تماسی تلفنی در خصوص پیشنهادات عملی که واشنگتن و مسکو برای برقراری صلح در اوکراین مطرح کرده اند، گفت و گو کردند.

وزارت امور خارجه روسیه دراین بیانیه ای اعلام کرد دو طرف به تبادل نظر در مورد پیشنهاداتی عینی پرداختند که روسیه و امریکا به منظور تامین صلح برای شهروندان اوکراینی و اتحاد در این کشور ارائه شده است.

بر این اساس، طرف روس به ویژه بر لزوم توجه به منافع تمام مردم اوکراین و تمام منطقه در یافتن راهی برای خروج از بحران تاکید کرد. لاوروف همچنین احترام به حقوق ساکنان کریمه را در تعیین سرنوشت خود در کمال استقلال و مبتنی بر معیارهای حقوق بین الملل خواستار شد.

کری و لاوروف بر ادامه رایزنی ها در مورد مسئله اوکراین تاکید کردند.

درهمین حال بگزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، یک منبع در کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا اعلام کرد این کمیته روز سه شنبه درباره پیش نویس قانون مربوط به بحران اوکراین رای گیری نخواهد کرد.

وی که علت این تعویق را اختلاف بین اعضای مجلس سنا درباره محتوای پیش نویس این قانون عنوان کرد ، مشخص نکرد این رای گیری چه زمانی انجام خواهد شد.

برخی نمایندگان مجلس سنا روز دوشنبه گفته بودند این قانون شامل تحریم ها و کمک ها و همچنین تضمین پرداخت وامها می شود.

مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته پیش نویس قانونی را در حمایت از ارائه وام به ارزش یک میلیارد دلار به اوکراین تصویب کردند.

انتظار می رود طرح مجلس سنا ، چارچوب گسترده تری از قانونی که مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رساند داشته باشد.

شبس - 1552
کد N176059

وبگردی