آفتاب

قطر خواستار میانجیگری شد!

قطر خواستار میانجیگری شد!

قطر اعلام کرده است که حاضر به انجام نقش میانجیگری میان بشار اسد و گروه تروریستی النصره است.

به گزارش خبرآنلاین روزنامه  العرب ، چاپ لندن نوشت قطر نقشی محوری در آزادی راهبه های مسیحی در شهر معلولا که قدیمی ترین کلیساهای دنیا را در خود جای داده است و درگیری ها در آن باعث تخریب وجهه مخالفان بشار اسد شد، داشته است.

بنا به این گزارش در قبال آزادی چهار شهروند قطری توسط دولت سوریه مخالفان جبهه النصره که از سوی قطر حمایت مالی می شوند راهبه های معلولا را در دمشق آزاد کردند.

منابع آگاه می گویند که دوحه اخیرا تماس هایی را با حکومت اسد برقرار کرده و تلاش می کند تا روابط خود را با سوریه اسد بهبود بخشد تا وارد چارچوب پیمان ترکیه و ایران در برابر طرح انزوای کشورهای عربی حوزه خلیج فارس علیه آن شود. اخیرا عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی با فرا خواندن سفرای خود از دوحه بر دور شدن از قطر و سیاست های آن را کلید زدند.  

به گفته این منابع رهبران جدید قطر تحت فشار شدید "امیر والد"، شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، پدر شیخ تمیم بن حمد، امیر قطر کانال های ارتباطی تازه ای ار با حکومت بشار اسد از طریق شخصیت های لبنانی نزدیک به دمشق برقرار کرده اند. به ویژه به کمک ژنرال عباس ابرهیم، مدیر کل سازمان امنیت ملی لبنان که پیش از این به دوحه سفر کرده و با شیخ تمیم دیدار کرده بود.

این منابع همچنین می گویند که رهبران قطر باب گفت وگو را میان حکومت اسد با مجموعه های مسلحی که همچنان از دوحه دستور می گیرند، به ویژه جریان های تندروی نزدیک به القاعده یا جماعت اخوان المسلمین گشوده اند.

یکی از افراد نزدیک به ارتش آزاد سوریه که روزنامه العرب نامی از او نیاورده است در این باره می گوید، تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته نشان می دهد که آرامشی که میان نیروهای اسد و بعضی از جریان های مخالف در بسیاری از روستاها به وجود آمده با میانجی گری قطر صورت گرفته که آنها را تهدید کرده است اگر بخواهند باب مذاکره با ارتش و حکومت اسد را ببندند حمایت مالی و نظامی خود را از آنها قطع می کند.

ناظران بر این اعتقادند که قطر موفق شده است دیدارهای سری ای میان جریان های مسلح نزدیک به خود با نمایندگان ارتش سوریه ترتیب دهد و اتفاقا این دیدارها در مکان هایی انجام شده است که تحت کنترل مجموعه های اسلام گرای تندرو قرار دارند. در پی این دیدارها مجموعه های تندرو روش نظامی خود را تغییر دادند و گشودن جبهه های جنگ علیه نیروهای ارتش آزاد یا کردهای سوریه را در دستور کار خود قرار دادند.  

برخی رسانه ها اعلام کرده اند که قطر 16 میلیون دلار در مقابل آزادی این راهبه ها به گروه های مسلح داده است. مذاکرات مستقیم برای آزادی این راهبه ها از ماه گذشته میلادی به طور مستقیم با ابو عزام الکویتی، معاون امیر جبهه النصره صورت گرفت که نقش به سزایی در آزادی این راهبه ها ایفا کرد.

در 6 دسامبر سال گذشته میلادی مجموعه ای به نام "احرار القلمون" بعد از آن که جبهه النصره بر شهر معلولا در 55 کیلومتری شمال دمشق مسلط شدند این راهبه ها را ربودند و اعلام کردند تنها در صورتی که حکومت اسد اقدام به آزادی هزاران زندانی دستگیر شده از تحولات اخیر سوریه کند حاضر به آزادی آنها هستند.

شهر معلولا شهری با اکثریت مسیحی نشین است که یکی از قدیمی ترین آثار و مقدسات مسیحیان به ویژه کلیسای دیر مار تقلا که یکی از مکان های مقدس مسیحیان محسوب می شود را در خود جای داده است. این شهر تنها شهر جهان است که در آن همچنان به زبان باستانی آرامی، زبان مسیحیان باستان صحبت می شود. شهر معلولا در دسامبر گذشته از کنترل جبهه النصره خارج و مجددا به کنترل ارتش سوریه وفادار به بشار اسد در آمد.

راهبه های معلولا نیمه شب یکشنبه به منطقه "جدیده یابوس" در مرز لبنان و سوریه پس از خروج از منطقه یبرود، مکانی که در آنها گروگان بودند، رسیدند.

ترجمه: سیدعلی موسوی خلخالی

49262

 

 

کد N176009

وبگردی