آفتاب

روسیه خواستار احترام آمریکا به حق تعیین سرنوشت مردم کریمه شد

روسیه خواستار احترام آمریکا به حق تعیین سرنوشت مردم کریمه شد

مسکو- ایرنا- ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه روسیه در گفت وگوی تلفنی با ˈجان کریˈ همتای آمریکایی خود خواستار احترام آمریکا به حق تعیین سرنوشت ساکنان جمهوری خودمختار کریمه شد.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف روز سه شنبه در گفت وگوی تلفنی با کری در باره آخرین وضعیت اوکراین و راه های بهبودی وضعیت بحرانی این کشور با وی تبادل نظر کرد.

وزیران خارجه روسیه و آمریکا در باره پیشنهادهای مشخص دو کشور برای برقراری سازش ملی و آرامش در اوکراین تبادل نظر کردند.

طرف روسی بر ضرورت توجه کامل به منافع تمام مردم اوکراین و همه مناطق این کشور در جستجوی راهها برای پایان بحران این کشور تاکید کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت که باید به حقوق ساکنان کریمه برای تعیین سرنوشت خود مطابق معیارهای قوانین بین المللی احترام گذاشت.

وزیران خارجه روسیه و آمریکا توافق کردند به رایزنی ها در باره مساله اوکراین ادامه دهند.

روابط روسیه و آمریکا در هفته های اخیر به دلیل اختلاف شدید دو کشور بر سر مساله اوکراین به شدت تیره شده است بطوری که وزیر امور خارجه آمریکا سفر خود به روسیه که قرار بود روز دوشنبه انجام گیرد لغو کرد.

وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در گفت و گوی تلفنی با جان کری همتای آمریکایی خود نسبت به عواقب اقدامات نسنجیده این کشور هشدار داد و طرف آمریکایی را از اقدامات شتاب زده در مساله اوکراین برحذر داشت.

لاوروف به طرف آمریکایی هشدار داد از اعمالی که ممکن است به روابط روسیه و آمریکا ضربه بزند، پرهیز کند.

وی همچنین گفت: در صورت تحریم روسیه از طرف آمریکا، چنین اقدامی به منافع واشنگتن ضربه خواهد زد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز روز جمعه در گفت وگوی تلفنی با باراک اوباما همتای آمریکایی خود وی را از هر گونه اقدامی که به روابط دو کشور لطمه بزند برحذر داشت.

رییس جمهوری روسیه بر اهمیت فراوان روابط روسیه و آمریکا برای تامین ثبات و امنیت جهان تاکید کرد و افزود: روابط روسیه و آمریکا نباید قربانی اختلافات دو کشور در مورد مسایل بین المللی حتی مساله بسیار مهم شود.

رییس جمهوری روسیه همچنین گفت: حکومت کنونی اوکراین که بر اثر کودتای غیرقانونی بر سر کار آمده است و از حمایت مردم این کشور برخوردار نیست، تصمیم های کاملا غیرقانونی و غیرمشروع خود را بر ساکنان مناطق شرقی و جنوب شرقی اوکراین تحمیل می کند.

پوتین تاکید کرد: روسیه نمی تواند درخواست برای کمک به مردم این مناطق را نادیده بگیرد و کاملا حساب شده و سنجیده رفتار می کند و اقدامات این کشور مطابق با معیارهای قوانین بین المللی است.

به گزارش کاخ کرملین، پوتین و اوباما همچنین در مورد وضعیت اوکراین گفت وگو کردند و در جریان این مباحثه، دو طرف در مورد رویکردهای حل مسایل اوکراین و ارزیابی علل بروز بحران کنونی و وضعیت این کشور اختلاف داشتند.

اروپام/2242**518 **1010
کد N175828

وبگردی