آفتاب

رژیم صهیونیستی در 66 روز 225 بار حاکمیت لبنان را نقض کرد

رژیم صهیونیستی در 66 روز 225 بار حاکمیت لبنان را نقض کرد

بیروت - ایرنا - « جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان اعلام کرد که رژیم اسراییل تنها در 66 روز نخست سال جاری میلادی، 225 بار حاکمیت و حریم دریایی، زمینی و هوایی لبنان را نقض کرده است.

به گزارش ایرنا، باسیل روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران به تجاوزهای مکرر رژیم صهیونیستی به حریم دریایی، زمینی و هوایی لبنان اشاره و تاکید کرد، در این شرایط که لبنان با تهدیدهای مستمر رژیم اسراییل مواجه است به مصلحت آن نیست حق مقاومت را از خود سلب کند.



** برای لبنان سوریه با اسراییل قابل مقایسه نیست

وزیر خارجه لبنان در واکنش به برخی جریان های سیاسی لبنانی که خواسته اند از سوریه هم مانند اسراییل به نهادهای بین المللی شکایت کند، گفت: هیچ وجه تشابهی بین اقدامات سوریه و رژیم اسراییل وجود ندارد.

وی افزود، جنگنده های سوریه در چارچوب مبارزه با گروه های مسلح و تعقیب آنها که به خاک لبنان فرار می کنند، ممکن است برخی اوقات وارد فضای لبنان شده باشند و این با اقدامات دشمن اسراییلی کاملا متفاوت و قیاس مع الفارق است.

باسیل خاطرنشان کرد که گروه های مسلح همواره حریم لبنان را نقض کرده و با موشک و خمپاره شهرهای لبنان را هدف می گیرند.

وزیر خارجه لبنان اظهار داشت: این پرونده به دو دلیل نباید گشوده شود، اول اینکه فرصت داده می شود تا بطور منظم به لبنان تجاوز صورت گیرد و دوم اینکه مطابق قانون اساسی ، لبنان نباید مقر و گذرگاه برای گروه های مسلح باشد ما تنها باید از مرزهای خود حمایت کنیم و مانع نفوذ به داخل خاک لبنان شویم.

باسیل که با خبرنگاران در باره نتایج اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب سخن می گفت، از اقدام خود در حمایت از مقاومت در این اجلاس دفاع کرد و گفت، در این اجلاس سه موضوع اساسی همبستگی با لبنان، حمایت از مقاومت و پناهجویان ارائه کرده است.

در اجلاس قاهره بر حق لبنان و لبنانی ها در آزادسازی سرزمین های اشغالی خود و مقاومت در مقابل تجاوزها و اشغالگری اسراییل تاکید شده است.



** پرونده های داغ دولت جدید لبنان

وزیر امور خارجه لبنان از مقاومت، نفت ، گفت وگوهای ملی، حمایت بین المللی، دادگاه بین المللی ترور ˈرفیق حریریˈ و پناهندگان سوری و فلسطینی به عنوان داغ ترین پرونده هایی یاد کرد که در 9 جلسه اخیر کمیته تدوین بیانیه وزارتی دولت جدید لبنان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

باسیل موضوع مقاومت را مهمترین این پرونده ها دانست و ابراز امیدواری کرد که کمیته وزارتی در دهمین جلسه خود که امروز برگزار می شود، بتواند بیانیه وزارتی را با در نظر گرفتن مقاومت تصویب و صادر کند.

وی با بیان اینکه همه کشورهای عضو به بند تعدیل شده در باره واگذاری کرسی سوریه به به اصطلاح ائتلاف ملی رای دادند ، گفت که لبنان به این بند برمبنای سیاست خویشتنداری رای نداد.

در حالی که عربستان تلاش داشت که اجلاس قاهره کرسی سوریه را به مخالفان واگذار کند اما با مخالفت قاطع عراق و الجزایر این تلاش ریاض به ثمر ننشست.

وزیر خارجه لبنان ابراز امیدواری کرد که این موضع لبنان اتخاذ شده در اجلاس قاهره در اجلاس سران عرب در کویت هم مورد تاکید قرار گیرد. در اجلاس کویت، «میشل سلیمان» رییس جمهوری شرکت می کند.

خاورم ** 1324
کد N175786

وبگردی