آفتاب
آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار سفیر فرانسه در ایران:

ایران ساخت سلاح هسته ای را حرام می داند

ایران ساخت سلاح هسته ای را حرام می داند

لابی صهیونیسم با تمام توان تلاش می نماید که کشورهای اروپایی و آمریکا را از مسیر گفت‌وگو منحرف نماید لذا، مسؤولیت عقلای دیپلماتیک خیلی سنگین است که پس از عبور از گردنه‌های سخت بی اعتمادی، دوباره وارد وادی شک و تردید نشوند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ایران اسلامی به خاطر فتوای رهبر خویش که هم مرجع تقلید است و هم رهبر سیاسی جامعه، ساخت سلاح هسته ای را حرام می داند و از کسانی که برای قتل عام انسان‌ها در آینده برنامه ریزی می کنند، متنفر است.

به گزارش ایلنا، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار سفیر فرانسه در ایران، با اشاره به تغییراتی که برای آینده ایران و کشورهای 1+5 ایجاد شده، گفت: غرب نباید بگذارد مخالفان گفت‌وگوها، دوباره ابرهای تیره تردید را در فضای مذاکرات مستقر کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با مهم توصیف کردن مذاکرات وین و ژنو برای کشورهای جهان، گفت: لابی صهیونیسم با تمام توان تلاش می نماید که کشورهای اروپایی و آمریکا را از مسیر گفت‌وگو منحرف نماید لذا، مسؤولیت عقلای دیپلماتیک خیلی سنگین است که پس از عبور از گردنه‌های سخت بی اعتمادی، دوباره وارد وادی شک و تردید نشوند.

وی صداقت در گفتار و رفتار را، شرط دستیابی به نتایج مثبت در مذاکرات دانست و گفت: اگر مجموعه قدرت‌های بین‌المللی صادق باشند و بخواهند مسئله را دیپلماتیک حل کنند و دنبال اهداف دیگری نباشند، ایران آمادگی کامل دارد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: ایران اسلامی به خاطر فتوای رهبر خویش که هم مرجع تقلید است و هم رهبر سیاسی جامعه، ساخت سلاح هسته ای را حرام می داند و از کسانی که برای قتل عام انسان‌ها در آینده برنامه ریزی می کنند، متنفر است.

هاشمی رفسنجانی در خصوص سوابق فرانسه و جایگاه این کشور نزد مردم ایران گفت: یکی از قطعات درخشان، حضور چند ماهه امام (ره) در فرانسه بود که به پیروزی انقلاب اسلامی منتهی شد و مردم ایران به خاطر این علاقه، خیابانی را «نوفل لوشاتو» نامگذاری کرده‌اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حضور بازرگانان فرانسوی در ایران را خوب و برای آینده روابط مؤثر خواند و گفت: اگر کشور شما برای توسعه روابط جدّی باشد، ظرفیت های بالایی برای همکاری و گسترش روابط وجود دارد.

برونوفوشه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از مسؤولیت سفارت در جمهوری اسلامی ایران، گفت: طی دو سالی که در تهران هستم، دریافته ام که ایرانیان با عواطف ظریف انسانی، عاقلانه زندگی می کنند.

سفیر فرانسه در جمهوری اسلامی ایران افزود: دولت فرانسه با فرستادن بازرگانان به ایران ثابت کرده که علاقه برای گسترش روابط واقعی است.

وی در خصوص مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1 + 5 گفت: مذاکرات وین تأثیرات زیادی در آینده روابط ایران و جهان و جلب اعتماد دو طرف داشت که قبل از آن وجود نداشت.

برونوفوشه با تأکید بر لزوم نهایی شدن توافقات ژنو گفت: اگر چه مذاکرات پیچیده است، امّا دولت متبوع من به مذاکرات و نتایج آن اعتقاد داشته و دارد.

سفیر فرانسه در تهران، با بیان این نکته که «فرانسه دوّمین قدرت هسته ای غیر نظامی جهان است»، گفت: مردم ایران هم در جهت استفاده صلح آمیز از مواهب دانش هسته ای حقوق و تعهداتی دارند که توجه به آنها در مذاکرات مهم است.

وی با ابراز نگرانی از اوضاع سوریه، لبنان و عراق به نقش ایران در تحولات منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: ماجراهای تروریستی منطقه را آلوده کرد و نا امنی خاورمیانه به ضرر همه جهان است.

کد N175693

وبگردی