آفتاب

پلیس ترکیه تظاهرات دانشجویان را سرکوب کرد

پلیس ترکیه تظاهرات دانشجویان را سرکوب کرد

آنکارا - ایرنا - پلیس ترکیه روز سه شنبه تظاهرات دانشجویان دانشگاه فنی خاورمیانه آنکارا را سرکوب کرد.

به گزارش ایرنا ، شماری از دانشجویان دانشگاه فنی خاورمیانه آنکارا در پی اعلام مرگ ˈ برکین الوانˈ نوجوانی که به هنگام تظاهرات ضد دولتی در استانبول از ناحیه سر مورد گلوله پلاستیکی قرار گرفته و در حالت کما به سر می برد، امروز قصد داشتند به سمت خیابان های مرکزی پایتخت آنکارا راهپیمایی کنند که با ممانعت پلیس روبه رو شدند.

به گزارش شاهدان عینی ، پلیس برای متفرق کردن دانشجویان از گاز اشک آور و ماشین های آب پاش استفاده کرد ضمن آنکه برخی از رانندگان نیز مورد تهاجم پلیس قرار گرفتند.

به گفته این شاهدان عینی ، شماری از دانشجویان نیز مورد ضرب و شتم پلیس قرار گرفتند.

براساس این گزارش ، با اعلام مرگ این نوجوان ، معترضان همچنین با برگزاری تظاهرات ضد دولتی در استانبول با پلیس درگیر شدند.

مسوولان بیمارستانی در استانبول صبح روز سه شنبه از مرگ ˈ برکین الوانˈ نوجوانی که به هنگام تظاهرات ضد دولتی در استانبول از ناحیه سر مورد گلوله پلاستیکی قرار گرفته و در حالت کما به سر می برد، خبر دادند.

با انتشار این خبر معترضان در مقابل بیمارستان تجمع کرده و شعارهایی علیه دولت سر دادند.

ماموران پلیس با حضور در محل خواهان متفرق شدن معترضان شدند ولی شماری از معترضان به سوی خودروهای پلیس سنگ پرتاب کردند.

نیروهای امنیتی و پلیس با استفاده از گازهای فلفل و اشک آور و ماشین های آب پاش به تظاهرکنندگان حمله کرده و برای متفرق کردن آنان تلاش کردند ولی معترضان به خیابانهای مجاور آمده و به شعارهای خود ادامه دادند.

مصدوم دیگر تظاهرات مردمی ترکیه در تابستان جان سپرد

ˈ برکین الوانˈ 16 ساله که براثر اصابت گلوله پلاستیکی به سرش در جریان تظاهرات مردمی تابستان سالجاری زخمی و از 269 روز پیش تحت درمان قرار داشت روز سه شنبه جان سپرد.

الوان که به عنوان یکی از نمادهای تظاهرات مردمی تابستان سالجاری در ترکیه درآمده بود به هنگامی که برای خرید نان از منزل خود خارج شده بود از سوی نیروهای پلیس مورد اصابت گلوله پلاستکی قرار گرفته بود.

در طول 269 روز گذشته تصاویر برکین الوان در بسیاری از تظاهراتهای ضددولتی در آنکارا به عنوان سمبل مبارزه مردمی از سوی مخالفین دولت حمل می شد.

ناآرامی ها در ترکیه در اعتراض به تصمیم دولت اردوغان برای تخریب یک پارک در میدان تقسیم شهر استانبول با هدف ساخت مرکزی تجاری در تابستان گذشته شروع شد.

تظاهرات معترضان بعداز مداخله نیروهای امنیتی و پلیس ترکیه و استفاده از گازهای فلفل و اشک آور و ماشین های آب پاش به درگیری های خونین بین دو طرف منجر و دامنه ناآرامی ها به سراسر ترکیه کشیده شد.

بی اعتنایی نخست وزیر ترکیه به مطالبات معترضان، عذرخواهی نکردن از مردم ، تشدید اقدامات نیروهای پلیس و امنیتی و اظهارات تهدیدگونه اردوغان نه تنها آبی بر شعله های آتش خشم معترضان نریخت بلکه همچون پاشیدن بنزینی شعله های این آتش را شعله ورتر کرد.

مردم ترکیه در کنار اعتراض به برخی سیاست های داخلی دولت اردوغان، از مداخله آنکارا در امور داخلی سوریه و حمایت از تروریست های مسلح ضد نظام سوریه راضی نیستند.

در این ناآرامی ها تاکنون 7 نفر کشته و هزاران نفر زخمی شده اند.

خاورم ** 2010**2012 *230**1010
کد N175534

وبگردی