آفتاب

اوکراین از آمریکا و انگلیس خواستار اتخاذ تدابیر نظامی علیه روسیه شد

اوکراین از آمریکا و انگلیس خواستار اتخاذ تدابیر نظامی علیه روسیه شد

مسکو- ایرنا- مجلس رادای اوکراین از آمریکا و انگلیس خواستار اتخاذ تدابیر نظامی علیه روسیه برای جلوگیری از جدایی منطقه کریمه شد.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای روسی ˈنووی رگیونˈ، مجلس رادا روز سه شنبه با صدور بیانیه ای از آمریکا و انگلیس به عنوان کشورهای ضامن اجرای تفاهم نامه بوداپست خواست تا تدابیر نظامی علیه روسیه برای جلوگیری از جدایی منطقه کریمه از این کشور اتخاذ کنند.

تفاهم نامه پنجم دسامبر سال 1994 بوداپست مربوط به موقعیت غیراتمی اوکراین است و در چارچوب آن، این کشور بطور داوطلبانه از برنامه هسته ای نظامی که از دوره شوروی سابق بجای مانده بود صرف نظر کرد. آمریکا، انگلیس، روسیه و اوکراین این تفاهم نامه را امضا کرده اند.

در بیانیه پارلمان اوکراین که با رای 263 نماینده حاضر در مجلس تصویب شد، از کشورهای ضامن تفاهم نامه بوداپست، پارلمان های کشورهای مختلف جهان و سازمان های بین المللی خواسته شده است همه تلاش ها و مساعی ممکن برای حفظ تمامیت ارضی اوکراین را به عمل آورند.

در این بیانیه همچنین خواستار اعمال تحریم های سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک علیه روسیه برای واداشتن این کشور به احترام به تمامیت ارضی اوکراین شده است.

پارلمان اوکراین در ادامه بیانیه خود از روسیه به عنوان ضامن سوم تفاهم نامه بوداپست خواستار خارج سازی نیروهای خود از منطقه کریمه و پایان دادن به تجاوز نظامی به قلمروی اوکراین شده است.

دولت محلی کریمه که از روس های ساکن این منطقه تشکیل شده است، هفته گذشته استقلال خود را بطور یکجانبه از اوکراین اعلام کرد.

مقامهای روس در پاسخ به این درخواست دولت و مجلس کریمه، اعلام کردند که از جدایی این منطقه از اوکراین و الحاق آن به روسیه حمایت می کنند.

به گزارش رسانه های روسی، در 10 روز گذشته بخش عمده واحدهای نظامی اوکراینی مستقر در کریمه با دولت جدایی طلب این منطقه اعلام همبستگی کرده اند.

شبه جزیره کریمه منطقه ای به وسعت 25هزار و 500 کیلومتر مربع در جنوب اوکراین است که در ساحل دریای سیاه واقع است.

این منطقه دو میلیون و 413 هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد یک میلیون و 450 هزار روس، 576 هزار اوکراینی و 245 هزار نفر تاتار هستند.

منطقه کریمه تا سال 1954در دوره اتحاد جماهیر شوروی به شوروی تعلق داشت و از این تاریخ به جمهوری سوسیالیستی اوکراین هدیه داده شد و در دوره پس از فروپاشی شوروی نیز به عنوان منطقه خودمختار در قلمروی اوکراین، باقی ماند.

اروپام/2242**۵۱۸ **1010
کد N175460

وبگردی