آفتاب

بیانیه پارلمان محلی کریمه در استقلال این منطقه از اوکراین

بیانیه پارلمان محلی کریمه در استقلال این منطقه از اوکراین

مسکو- ایرنا- پارلمان محلی منطقه خودمختار کریمه روز سه شنبه، بیانیه ای مبنی بر استقلال این منطقه از اوکراین صادر کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از رادیو دولتی صدای روسیه، پارلمان کریمه در نشست علنی خود بیانیه ای برای استقلال این منطقه از اوکراین صادر و 81 نماینده حاضر به آن رای مثبت دادند.

در بیانیه پارلمان محلی کریمه آمده است: در صورتی که ساکنان منطقه کریمه در همه پرسی روز 16 ماه مارس به الحاق این منطقه ازجمله بندر سواستوپل به روسیه رای دهند، منطقه کریمه یک کشور مستقل با شکل حکومتی جمهوری پارلمانی خواهد شد.

این بیانیه افزود: منطقه کریمه می تواند با توجه به نتیجه همه پرسی از فدراسیون روسیه درخواست الحاق به آن به عنوان یکی از مناطق این کشور را کند.

بیانیه پارلمان محلی کریمه تاکید کرد: جمهوری کریمه در فاصله زمانی همه پرسی تا الحاق به روسیه، کشوری دمکراتیک دارای حکومت غیرمذهبی و چند ملیتی خواهد بود که متعهد به حفظ صلح و آرامش و سازش بین اقوام و مذاهب در قلمروی خود خواهد بود.

پارلمان کریمه همچنین مصوبه ای را تصویب کرد که در آن حقوق قوم تاتار در کریمه و همگرایی آن در جامعه این منطقه تضمین شده است.

در این مصوبه که به اتفاق آرای نمایندگان مجلس کریمه تصویب شد، زبان تاتاری همچون زبان روسی زبان رسمی منطقه خود مختار کریمه اعلام شده است.

ویکتور یانکوویچ رییس جمهور مخلوع اوکراین و مخالفان غربگرای وی بیست و یکم ماه فوریه امسال با حضور وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی موافقت نامه ای امضا کردند که بر اساس آن انتخابات زوهنگام این کشور در دسامبر امسال برگزار می شد.

اما نیروهای سیاسی غربگرای اوکراین با حمایت مالی و رسانه آمریکا و متحدان اش عرصه را بر یانکوویچ تنگ کردند و وی به دلیل ترس از جانش فردای امضا موافقت نامه از کی یف گریخت و به این ترتیب نیروهای سیاسی غربگرای اوکراین برای تمام ساختارهای قدرت در پایتخت مسلط شدند.

پس از این اتفاق روس زبانان منطقه خودمختار کریمه که اکثریت جمعیت دو میلیون و 150 هزار نفری آن را تشکیل می دهند، اعلام کردند که حکومت جدید کی یف را به رسمیت نمی شناسند و برای جدایی از اوکراین و الحاق به روسیه همه پرسی برگزار می کنند.

اروپام/2242**518 **1010
کد N175312

وبگردی