آفتاب

مفقود شدن 2 خبرنگار اوکراینی در کریمه

مفقود شدن 2 خبرنگار اوکراینی در کریمه

گزارشگران بدون مرز ضمن اعلام این مساله که افراد مسلح ناشناس دو خبرنگار اوکراینی را ربوده‌اند،‌ هشدار دادند افرادی که در این حملات دست دارند در تلاشند تا این منطقه را به "سیاه‌چال اخبار" تبدیل کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، کریستف دلوآ، دبیرکل دیدبان آزادی مطبوعات در بیانیه‌ای گفت: نیروهایی که کنترل منطقه خودمختار کریمه را به عهده دارند، مسئول حفظ جان این خبرنگاران هستند.

تنش در شبه‌ جزیره کریمه از زمانی که جدایی‌طلبان حامی روسیه کنترل این منطقه را به دست گرفتند، افزایش یافته است. آن‌ها کریمه را بخشی از فدراسیون روسیه نامیده و رفراندومی را برای تایید این مساله در 16 مارس سال جاری میلادی تعیین کردند.

وی افزود: افزایش نقض حقوق خبرنگاران در منطقه کریمه که به یک منطقه بی‌قانون تحت کنترل افراد مسلح تبدیل شده، هشداری است برای ما. تکرار حمله به خبرنگاران و افزایش سانسور حاکی از آن است که این منطقه تمایل دارد به سیاه‌چالی برای اخبار و اطلاعات تبدیل شود.

این دیدبان که مقرش در پاریس است،‌ گفت، اولنا مکسیمنکو از هفته‌نامه اوکراین به همراه کاترینا بوتکو و الکساندرا ریازانتسوا، دو تن از فعالان جنبش اعتراضی میدان استقلال از روز یکشنبه در کریمه ناپدید شده‌اند.

این سه زن پس از آن ربوده شدند که سربازان بی‌نام و نشان یک خالکوبی حامی میدان استقلال بر روی دست این زنان در یکی از ایست‌های بازرسی مشاهده کردند.

اولکسی بایک، یکی دیگر از خبرنگاران ساکن کریمه از وب‌سایت خبری "گلاوکوم"، مشاهده ربوده شدن این سه زن بوده است. وی به همراه یوهن راخنو، راننده‌اش و واولس کرومپلیاس، عکاس مستقل در همان ایست بازرسی دستگیر شده است.

گزارشگران بدون مرز اعلام کردند، اولکسی بایک آزاد شده اما دو همراهش هنوز مفقود هستند.

دلوآ گفت: ما از افرادی که کنترل کریمه را بر عهده دارند می خواهیم تا فورا اطلاعاتی را درباره محل نگهداری و وضعیت سلامتی این خبرنگاران ارائه دهند و آن‌ها را بدون معطلی آزاد کنند.

یکی از مقام‌های که بر آزادی رسانه‌ها برای سازمان امنیت و همکاری در اروپا نظارت دارد، گفت، در چند روز گذشته به کریمه سفری داشته و در آنجا مقام‌های حامی روسیه از خبرنگاران حمایت نکرده و باعث ارعاب آن‌ها شده‌اند.

انتهای پیام

کد N175224

وبگردی