آفتاب

لاریجانی: زمان مناسبی برای تثبیت جایگاه هسته ای کشور است

لاریجانی: زمان مناسبی برای تثبیت جایگاه هسته ای کشور است

تهران- ایرنا- رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مساله هسته‏ ای امروز به بار نشسته و چون به بار نشسته زمان خوبی است که جایگاه مساله هسته‏ ای را تثبیت کرد.

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی در گفت وگو با ویژه نامه نوروزی روزنامه شرق به بیان نظرات خود درباره مسائلی همچون پرونده هسته ای و اختلاف نظراتش با رییس جمهوری سابق، حمله به سخنرانی وی در قم، پخش فیلم دیدار فاضل لاریجانی با سعید مرتضوی و ممنوع الخروجی سید محمد خاتمی پرداخته است.

رییس مجلس شورای اسلامی درخصوص اینکه مسئولیت پرونده هسته ای در حال حاضر با چه دستگاهی است، گفت:پرونده هسته‏ای هنوز هم در دست شورایعالی امنیت ملی است و فقط مذاکره کننده در وزارت امورخارجه است، اما خود پرونده به وزارت امور خارجه منتقل نشده است.

وی خاطرنشان کرد: وزیرخارجه دو شأن دارد، یکی وزیربودن و دیگر اینکه پرونده هسته‏ای را زیر نظر شورایعالی امنیت ملی دنبال می کند. بنابراین مسایلی که در مجلس مطرح می شود باید با توجه به در نظر گرفتن هر دو این جریان‏ ها باشد.

لاریجانی با بیان اینکه مساله هسته‏ ای امروز به بار نشسته و چون به بار نشسته زمان خوبی است که جایگاه مساله هسته‏ ای را تثبیت کرد، گفت: البته همیشه سنگ‏ اندازی و بهانه‏ گیری برخی کشورهای زورگو وجود داشته و سخنان گاه وبیگاه شان نشان می دهد که پختگی در کارشان وجود ندارد و گاهی هم در حرف زدن تعجیل می کنند و همین هم به مسیر کار لطمه می زند.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هیچ وقت نظام ما در مساله هسته‏ ای دنبال این نبوده که مذاکره نکند، تصریح کرد: این حرفی که می گویند ایران میز مذاکره را ترک کرد، ژست‏ های دروغین است. ایران همیشه پای مذاکره بوده اما اینها گاهی میز را ترک می کردند و می رفتند و برمی گشتند.

وی در خصوص مواضع متفاوتی که طرف غربی در مقاطع مختلف اتخاذ می کردند نیز خاطرنشان کرد: سه وزیر اروپایی به ایران آمدند و ایران هم پذیرفت و تفاهم کرد. چون اینها قول دادند که ظرف مدت کوتاهی مساله ما را حل کنند. البته آن موقع هم اختلاف نظر بود. اما در کل نظام به این تصمیم رسید که در این شرایط عیبی ندارد که ما قول و تعهد اینها را بپذیریم اما اینها سوءاستفاده کردند که اتفاقا به اشتباه محاسباتی شان باز می‏گشت.



**غربی ها به تعهداتشان عمل نکردند

وی با بیان اینکه در زمان اشغال عراق طرف مقابل دچار تفرعن شده بود، گفت: تونی بلر که آن روزها در جنوب بصره از نظامیان «سان» می دید، در جمع آنها گفت که «میوه اشغال عراق را در تهران می چینیم». این حرف اشتباه بود و با همین دست فرمان هم پیش رفتند و خب نتیجه اینکه حاضر نشدند تایید کنند ایران به دانش صلح آمیز هسته ای برسد. چراکه تنها دنبال این بودند که با یکسری پیشنهادهای خارج از موضوع هسته‏ ای ایران را سرگرم کرده تا ایران هم از ادامه کار صرف نظر کند. پس اینها تعهدات شان را انجام ندادند.

لاریجانی در بخش دیگر از مصاحبه خود اظهار کرد: به خاطر دارم زمانی درباره تولید سوخت طرف مذاکره به من گفت «حالا غنی سازی هم کردید، میله سوخت را چه می کنید؟» گفتم «می‏سازیم» و با قطعیت گفت که محال است شما بتوانید چنین چیزی بسازید. بنابراین اول می گفتند غنی سازی محال است و بعدتر منکر توان ایران برای ساخت میله سوخت شدند، اما حالا هم مواد غنی شد و هم میله سوخت ساخته شد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تفاهمی که در زمان مدیریتش بر شورای عالی امنیت ملی با خاویر سولانا داشت،اضافه کرد:در اینکه با آقای سولانا به یک حدی از تفاهم نزدیک شده بودیم، تردیدی نیست. اتفاقا پیشنهاد اصلی هم زمانی که در ترکیه دیدار کردیم، ابتدا از جانب ایشان مطرح شده بود.ما آن موقع سه هزار سانتریفیوژ داشتیم. پیشنهاد ایشان این بود که بیاییم و سقف سه هزار را قبول کنیم. خب آن موقع قطعنامه نداشتیم و پیشنهاد دادند که ریت را صفر بگذاریم و بقیه کار را ادامه بدهیم، این حرف گرد اولیه بود. خب برای ما و مجموعه شرایط آن روز چانه‏‏زنی بر سر میزان ریت حرف بود. اینکه صفر نباشد و مثلا یک باشد. اصل قضیه قابل بحث بود و این شروع یک تفاهم بود. اما درست همان موقع مسایلی در کشور رخ داد.



**برخی موضع گیری های داخلی طرف مقابل را دچار اشتباه فکری کرد

وی با اشاره به برخی اظهارات مسوولین در آن زمان، گفت: بحث‏هایی درباره اینکه پرونده هسته‏ای ایران تمام شده و اصولا مذاکره لازم نیست، اینکه ما عبور کردیم و لازم است ده کارخانه 50 هزار سانتریفیوژی در کشور بسازیم و از این حرف‏ها، آنها را دچار اشتباه فکری کرد که گویا داستان چیز دیگری است.

لاریجانی در بخش دیگر از مصاحبه خود با اذعان به اینکه تعاملات هسته ای با شخص احمدی نژاد بدون چالش نبود، گفت:نگاه و سبک کاری من این بود که در مسایل هسته ای با این سطح از حساسیت ملی، باید تمام جنبه ها را دید.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اصولا مساله هسته ای کف خیابان حل نمی شود. اگر تاکیدمان این باشد که مساله هسته‏ای در خیابان حل ‏شود، می شد پیش بینی کرد که دیر یا زود با مشکل مواجه شویم.



** مصداق های اختلاف هسته ای با آقای احمدی نژاد

وی با اشاره به موارد اختلافی خود با احمدی نژاد، گفت:چه دلیلی دارد 10تا کارخانه 50 هزار سانترویفیوژی بسازیم. مگر امکان پذیر است و مگر معقول است. ما یک کارخانه 50 هزار سانتریفیوژی هم داشته باشیم، برای خیلی از نیازهای کشور جواب می دهد. به ویژه با در نظرگرفتن منابع اورانیوم. دلیلی ندارد یک حرفی بزنیم که از آن سوءاستفاده شود و شدنی هم نباشد. الان آن 10کارخانه سانتریفیوژی که می‏گفتند، کو؟ هفت سال گذشته، مگر امروز ما 10کارخانه سانتریفیوژ داریم؟ چرا خب اصلا باید چنین حرفی زده شود.

وی با انتقاد از مدیریت اقتصادی در دولت قبل اظهار کرد: مگر مدیریت اقتصادی ما در هشت سال گذشته خیلی دقیق انجام شد؟ این سبک مدیریت دچار اشکال است. باید بدانیم اقتصاد علم است و عده‏ای باید بنشینند که تخصص لازم را دارند و باید بتوانیم از منابع بهترین استفاده را بکنیم. ما 700 میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم اما آیا بهترین استفاده از این منابع مالی صورت گرفت؟

رییس مجلس اضافه کرد: با وجود همه حرف‏ها من سهم طرف خارجی را در مساله هسته ای و چالش های به وجودآمده بیشتر می دانم. چون به اندازه کافی آمریکایی ها و دیگران شیطنت می کردند. مثل همان جنگ 33روزه که ما آن موقع در حال مذاکره بودیم.

وی ضمن تاکید بر لزوم اجرای راهکارهای کم هزینه و جلوگیری از طرح مسائلی همچون هولوکاست، گفت: در اینکه غربی‏ ها از مساله هولوکاست سوءاستفاده کردند تا برای اسراییلی‏ ها جایی در نظر بگیرند، هم تردیدی نیست. اما من مخالف طرح این موضوع بودم آن هم در شرایطی که خودمان در موقعی هستیم که پرونده‏ای دنبال می کنیم که خودش دارای مشکلاتی است.

لاریجانی اضافه کرد: می دیدیم پرونده هسته‏ای به اندازه کافی مساله دارد و اگر بخواهی ماجرا را به پیش ببری باید زبان دیپلماسی بدانی و بقیه کشور هم همراه باشند، مانند این روزها که همه در مساله هسته‏ای ما همه همراهی می کنند.



** حمله به سخنرانی در قم

حمله به سخنرانی رییس مجلس در قم از دیگر سوالات شرق از لاریجانی بود که وی با بیان اینکه به هم زدن سخنرانی کار خیلی سختی نیست، گفت: هر سخنرانی را می شود با تعداد کمی نفرات بر هم زد. ولی اینکه کفش و مهر و نعلین در صحن حرم حضرت معصومه به سوی افراد پرت کنند، خب کارنادرستی بود.



** فیلم فاضل لاریجانی و سعید مرتضوی

وی در خصوص رخدادهای یکشنبه سیاه و پخش فیلم دیدار فاضل لاریجانی با سعید مرتضوی، اظهار داشت: اینطور می شد فهمید یا تلقی اینطور شد که یک آدمی که در این زمینه مجلس را همراه ما نگاه نمی‏دارد، باید از میدان به درش کنیم. برای از میدان به درکردن هم باید به آن فرد انگ بزنیم. حالا ما خیلی هم انگیزه‏ای برای درمیان بودن نداریم و به اندازه کافی از این مسوولیت ها داشتیم ولی این سبک که از هر تریبونی استفاده کنیم و بعد هم ماجرا در کشور و کینه ورزی تبدیل شود، کار درستی نبود.

به گفته لاریجانی، پخش فیلم مذاکره فاضل لاریجانی با سعید مرتضوی اواخر عمر دولت رخ داد و خیلی اختلاف نظرها از سطح مجلس و دولت عبور کرده بود. در گذشته اینطور نبود و تلاش این بود که مجلس جایگاه خودش را داشته باشد، اما تا جای ممکن ما مسایل را هضم کنیم. درمورد یارانه ها اختلاف نظر داشتیم، اما تنش ها مدیریت شد هرچند همان میزان تفاهم هم اجرا نشد. استراتژی این بود که ضمن انتقاد، همکاری قطع نشود، چنانچه همین حالا هم دستور همین است.

وی ادامه داد: در مجلس اختلاف‏هایی هست و برخی شدیدتر نظر می دهند، اما ما با دولت همراهی داشته باشیم و اختلاف مانعی در مدیریت دیده نشود، اما تا پیش از این هیچ وقت این سطح از دریدگی وجود نداشت، اینکه در خود مجلس رییس جمهوری بیاید و اینطور توهین کند و اتهام‏های غیرشرعی مطرح سازد.

رییس مجلس با این حال این فیلم را پاپوش ذکر کرده و گفت: در اینکه پاپوش درست کردند، شکی نیست، هرچند شاید ایشان هم ضعفی داشته است. چنانچه نباید اصلا قبول می کرد و می رفت اما سوال این است که حالا دعوت کردند و ایشان هم کار نادرستی کردند، خب چه ربطی به ما دارد؟

وی با بیان اینکه آقای احمدی نژاد می خواست بگوید اینها پشت صحنه است و یک پایش در دو قوه دیگر است که چنین کارهایی انجام می شود، اضافه کرد: ایشان این همه اعتقاد داشت که قانون اساسی باید اجرا شود! باید می دانست که در اصل 25 قانون اساسی درباره شنود مسایلی وجود دارد. خب سوال این است که چرا این اصل قانونی را رعایت نکردند؟ اصلا این چه ربطی به مجلس دارد. در کشور ما خانواده هایی هستند که برادر یک جور است و خواهر یک جور، هرکسی شأن خودش را دارد.

ممنوع الخروجی سید محمد خاتمی از دیگر سوالاتی بود که رییس مجلس به آن پاسخ داده است؛ به گفته وی، در مورد ممنوع الخروجی آقای خاتمی دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی تصمیم گرفته بود نه قوه قضاییه. البته شاید بعدتر موضوع را به قوه قضاییه منتقل کردند، اما به خاطر ندارم که قوه قضاییه این کار را کرده باشد.

لاریجانی در عین حال گفت:هر رییس جمهوری به هر حال ظرفیتی است، ممکن است ایشان دوستانی داشته اما در صحنه بین‏المللی باید از ایشان استفاده کرد. کسی که در جایگاه سیاسی بالا قرار می‏گیرد، خودش ظرفیت ملی می شود. وزن‏ها هم متفاوت می شود. اما حوادثی رخ داد و برخی اشکالات به وجود آمد و شرایط عوض شد.

رییس مجلس از اقدامات گذشته مجلس شورای اسلامی در مقابله با فساد دفاع کرده و اظهار کرد: اتفاقا رسیدگی به پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در کمیسیون اصل 90 مجلس انجام شد و حتی وزیر استیضاح شد.

وی یادآور شد: در مساله فساد سه هزار میلیاردتومانی مجلس ورود پیدا کرد و مطابق ماده 233 آیین نامه قبلی- 236 جدید- مجلس مدام اظهارنظر می کرد که اینجا تخلف شده و پرونده های فساد هم راهی قوه قضاییه می شد.مواردی از پیگیری بوده، مانند پرونده سه هزار میلیاردی که در اختیار قوه قضاییه قرار گرفت اما پیگیری امور در این قوه به دلیل مقتضیات کاری زمان بر است.

لاریجانی از وقایع رخ داده در مورد خرید و فروش نفت توسط بابک زنجانی و عملکرد وزیران وقت در باره آن تحت عنوان خبط مدیریتی یاد کرد و افزود: آقای میرکاظمی قبلا هم به من گفته بودند، لکن وزیر وقت در شرایط سخت خرید و فروش نفت بود. با ایشان جلسه داشتم و توضیح دادم که این حرف‏ها هست و ایشان گفتند که اینطور نیست و داریم کارهایی را با کمک ایشان- بابک زنجانی- انجام می دهیم. من به وزیر نفت گفتم که خطرهایی مترتب این کار است. البته آن موقع نمی دانستیم تضمین کافی ندارند.

وی با اشاره به مکاتبات مجلس شورای اسلامی با سایر دستگاههای نظارتی گفت:در چنین پروژه‏ای آدم ها حسب اطمینان و بدون پشتوانه و ضمانت کافی.به یک فرد چنین پولی می دهند، به یک معنا فساد نیست بلکه سهل انگاری است.

به گفته رییس مجلس شورای اسلامی؛ ممکن است اما وزرایی که این را نوشتند به قصد فساد ننوشتند اما خروجی اش فساد شد. نیت‏شان دورزدن تحریم ها بود اما این آدم سوءاستفاده کرد.

لاریجانی خاطر نشان کرد:البته آن پنج وزیر تصمیم اشتباهی گرفتند که حتما تخلف قانونی است و برای شان گرفتاری ایجاد می کند. این مساله یک سهل انگاری سنگین مدیریتی است.

سیام(1)**2021**1535
کد N175033

وبگردی