آفتاب

دریادار سیاری: حضور ایران در آب های آزاد، آرایش نظامی نیست

دریادار سیاری: حضور ایران در آب های آزاد، آرایش نظامی نیست

تهران – ایرنا – امیر دریادار سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با تاکید بر حق قانونی کشورمان برای حضور در آب های بین المللی گفت: این حضور نه به معنای آرایش نظامی، بلکه به معنای حضور در عرصه است.

به گزارش ایرنا امیر دریادار حبیب الله سیاری، روز سه شنبه و در حاشیه همایش ˈنقش جهان اسلام در هندسه قدرت جهانیˈ، درباره تبلیغات منفی برخی کشورهای غربی مبنی بر تلاش ایران برای حضور نظامی در آب های فرامرزی گفت: دو سوم از کره زمین ˈآبˈ است که حدود 80 درصد آن، در قلمرو آب های آزاد دنیاست و اختصاص به کشور خاصی ندارد. همانطور که کشورهای دیگر در آب های آزاد حضور دارند، ما هم حق داریم که برابر قوانین بین المللی، در این آب ها حضور داشته باشیم.

دریادار سیاری همچنین تاکید کرد: این حضور ایران، به هیچ وجه آرایش نظامی نیست، بلکه تنها به معنای حضور در عرصه ها، صحنه ها و آب های آزاد بین المللی است.

فرمانده نیروی دریایی درباره خبرهایی مبنی بر نجات یک کشتی ایرانی توسط ناوهای آمریکایی گفت: به تازگی چنین خبری نشنیده ام؛ اما اگر هم اتفاق بیافتد اقدام عجیبی نیست چرا که نیروی دریایی ایران هم تاکنون 24 یا 25 فروند کشتی تجاری کشورهای دیگر را در آب های بین المللی نجات داده است. این قانون دریاهاست که اگر هر کشتی در هر جایی نیاز به کمک داشته باشد و اعلام کند، هر کشتی که نزدیک باشد کمک می کند.

دریادار سیاری در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا که چه عواملی اتحاد جهان اسلام را تهدید می کند، به سخنرانی رییس مجلس شورای اسلامی در این همایش اشاره کرد و گفت: اگر ما از راه حق دور شویم، اگر دنیاپرست باشیم، اگر به نقاط مشترکمان توجه نکنیم، اگر به مبانی اسلام توجه نکنیم و اگر فریب دیگران و فریب سخنان ناحق را بخوریم آسیب پذیر می شویم و اتحادی میان ما به وجود نخواهد آمد.

فرمانده نیروی دریایی ایران، ادعای اخیر رژیم صهیونیستی درباره توقیف یک کشتی حامل سلاح ایرانی را نیز بی اساس دانست و گفت: تل آویو معمولا برای افزایش ایران هراسی، دست به چنین تبلیغاتی می زند.

مترجمام**9163 ** 1418
کد N174799

وبگردی