آفتاب

آزادی 5 تن از محکومان پرونده کودتای "ارگنه‌کن" در ترکیه

آزادی 5 تن از محکومان پرونده کودتای "ارگنه‌کن" در ترکیه

ترکیه پنج تن از محکومانی که متهم به دست داشتن در توطئه کودتا علیه دولت آنکارا بودند، در بحبوحه ناآرامی‌ها و تنش‌های سیاسی در این کشور آزاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این پنج تن شامل یک خبرنگار، دو وکیل،‌ یک سرهنگ بازنشسته و یک رهبر تبهکار محکوم شده، در میان صدها محکومی هستند که در توطئه کودتا علیه دولت ترکیه موسوم به پرونده «ارگنه‌کن» دست داشتند و نقش اصلی و مرکزی را در این مساله ایفا کردند.

فتح الله گولن، روحانی در تبعید ترکیه‌ای که نقش اصلی در بررسی این پرونده و دستگیری توطئه‌چینان ایفا کرده بود،‌ در یک دهه اخیر با رجب طیب اردوغان،‌ نخست‌وزیر ترکیه دچار اختلاف شد و این ناآرامی‌ها در دولت باعث شد تا آنکار این پنج نفر از محکومان را آزاد کند.

خبرنگار محکوم که پس از شش سال حبس آزاد شده، در بیانیه‌ای گفت: ترکیه، امروز در یک اوضاع بسیار بحرانی قرار دارد و در لبه پرتگاه است. ما نمی‌توانیم کشور را به قاتلان و سارقان واگذار کنیم.

ایلکر باشبوغ، ژنرال بازنشسته و فرمانده سابق نیروهای مسلح ترکیه نیز پس از آزادی از زندان که جمعه صورت گرفت، سخنانی همانند خبرنگار آزاد شده به زبان آورد.

مراد یتکین، ستون‌نویس روزنامه حریت، آزادی این پنج تن را به نوعی نشانه‌ای از جو سیاسی جدید در ترکیه‌ای می‌داند که درگیری سیاسی و تنش میان گولن و اردوغان را شاهد است.

وی در مطلب خود نوشت: به نظر این جو جدید تاثیرات بدی بر روند سیاسی کشور می‌گذارد چرا که ترکیه در 30 مارس سال جاری میلادی شاهد برگزاری انتخابات حساس محلی است.

دادگاه استانبول روز دوشنبه اعلام کرد که این پنج محکوم به این دلیل آزاد شدند که پارلمان اخیرا مدت حداکثری بازداشت پیش از قرار مجرمیت را به پنج سال تقلیل داده است. این افراد مدت‌هاست که در حبس هستند.

از میان برداشتن دادگاه‌های اجتماعی گاهی از جانب اردوغان برای نفوذ و سلطه بر سیستم قضایی ترکیه است و این اقدام، باعث می‌شود تا سایر زندانیان در پرونده‌های دیگر نیز آزاد شوند.

انتهای پیام

کد N174679

وبگردی