آفتاب
دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین:

مسایل منطقه با راه حل های منطقه ای و بدون دخالت بیگانگان حل می شود

مسایل منطقه با راه حل های منطقه ای و بدون دخالت بیگانگان حل می شود

تهران - ایرنا - دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: از همه کشورهای منطقه از جمله ایران و عربستان سعودی و دیگر کشورها می خواهیم که در باره مسایل گوناگون منطقه به گفت و گو بنشینند و باید کاری کنیم که همه مسایل منطقه از طریق راه حل های منطقه ای و بدون دخالت بیگانگان حل و فصل شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، رمضان عبدالله روز دوشنبه طی سخنانی در همایش بین المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی افزود: تردیدی نیست که جهان اسلام الان در شرایطی حساس قرار دارد؛ در این شرایط و این مرحله دشوار و حساس، شاهد مجموعه ای از بحران های پیچیده هستیم که البته این بحران ها ساخته دست خودمان است.

دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین افزود: در این اجلاس انتظار دارم که اساتید و پژوهشگران ارزشمند در مقابل واقعیت های جامعه اسلامی سوالات موجود را مطرح کنند و با جدیت به آنها پاسخ دهند.

وی اظهار کرد: باید بگوییم اگر می خواهیم واقعیت جهان اسلام را بررسی کنیم، باید به دو موضوع بپردازیم؛ اولا بررسی کنیم که روابط داخلی امت اسلام با خود چگونه است؛ دینداران، مذاهب و طوایف و احزاب سیاسی فعال در گروه های اجتماعی و نخبگان فرهنگی باید به این سوال پاسخ دهند که چه رابطه ای میان ما با یکدیگر وجود دارد؟

عبدالله در این ارتباط افزود: در این ارتباط باید در مقابله با چالش هایی که با آن روبرو هستیم فرصت و تهدید را شناسایی کنیم؛ به عنوان مثال امروز ایران نگاهی را در جهان به عهده دارد؛ امکانات و راهبردها و برنامه هایی دارد تا بتواند موقعیت اسلام و ایران را در نقشه جهان بهبود بخشد و تقویت کند.

دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین افزود: باید به موضوع بپردازیم که دیگران به این روند که ایران سردمدار آن است چگونه نگاه می کنند.

وی ادامه داد: با نگاهی به روندی که در جوامع اسلامی رخ می دهد، می توان دریافت که تحرک عربی دو گروه را وارث خود کرده است که این دو، ارتش و جوانان هستند.

عبدالله تصریح کرد: انتظار می رود که علما در این اجلاس نقش ارتش در جهان اسلام را بررسی کنند و همچنین به نقش اقشار جوانان فعالی که در این روند محرک هستند را مورد توجه قرار دهند.

وی اضافه کرد: یکی از مسایلی که امروزه با آن روبرو هستیم این است که چگونه باید با سیاست های تجزیه طلبانه استکبار و رژیم صهیونیستی رخورد کنیم؟ آنها می خواهند تعداد کشورهای عربی از 24 کشور کنونی به تعداد زیادی اضافه کنند.

عبدالله تصریح کرد: طی سالهای گذشته تلاش داشتیم که بگوییم عرب ها و مسلمانان باید این شعاری را بپذیرند که هر آنچه فلسطینی ها می پذیرند را بپذیرند؛ چرا که جز این به معنی به رسمیت شناختن اسراییل است؛ به این معنی است که می پذیریم قدس ییهودی است و مسجد الاقصی یهودی است.

وی در ارتباط با هندسه قدرت جهانی که موضوع این همایش است گفت: در این ارتباط باید بسیار بحث و تبادل نظر کرد؛ ظهور قدرت های نوظهور شرایط مهم و حساسی را برای جهان رقم زده است و جهان در مرحله گذار قرار گرفته است.

وی افزود: در این شرایط قدرت ها توانایی پیش بینی حوادث را ندارند و بسیاری از رخداد ها مانند انقلاب مردم مصر، انقلاب تونس و جنگ 33 روزه برای آنها پیش بینی نشده بود و این نشان می دهد که جهان دچار تکثر قدرت شده است.

عبدالله با تاکید بر این که وضعیت قدرت های جهانی در حال تغییر است، گفت: تکثر قدرت ها و ظهور قدرت های نوپا را مشاهده می کنیم که این شرایط، آزاد شدن ملت ها از دست برخی قدرت های زورگو را نوید می دهد.

سیام(3)**9189**1723** 1418
کد N174574

وبگردی