آفتاب

همکاری روسیه و اتحادیه اروپا در زمینه سیاست شراکت شرقی ادامه می یابد

همکاری روسیه و اتحادیه اروپا در زمینه سیاست شراکت شرقی ادامه می یابد

مسکو - ایرنا - پیا آرنکیلد هانسن سخنگوی کمیسیون اروپا اعلام کرد دور جدید نشست های مشورتی فنی این نهاد اروپایی و روسیه در زمینه شراکت شرقی این هفته در بروکسل برگزار می شود.

به گزارش ایرنا به نقل از ایتارتاس، هانسن توضیح بیشتری درباره این نشست نداد.

این در حالی است که ولادیمیر چیژوف نماینده دایم روسیه در اتحادیه اروپا پیشتر اعلام کرده بود دور جدید نشست مشورتی مسکو با کمیسیون اروپا دوازدهم تا سیزدهم ماه جاری میلادی در بروکسل برگزار خواهد شد.

بر پایه این گزارش، سرپرستی هیات روسی در این نشست را ماکسیم مدودکوف رییس بخش مذاکرات تجاری وارت توسعه اقتصادی روسی بر عهده خواهد داشت و ریاست هیات اروپایی نیز بر عهده پیتر بالاس معاون اداره کل تجارت کمیسیون اروپا خواهد بود.

گزارش حاکی است: تصمیم برای برگزاری دور جدید نشست مشورتی روسیه و کمیسیون اروپا، در نشست مسکو- اتحادیه اروپا در ژانویه امسال اتخاذ شد و هدف آن درک بهتر طرفین از اهداف مشارکت شرقی به ویژه جنبه های تجاری آن و فهم اینکه آیا این امر به ضرر منافع روسیه است یا نه.

در همین حال اکثر ناظران بر این عقیده اند که تصمیم برای برگزاری این نشست حداقل پنج سال دیر شده است.

برنامه شراکت شرقی با ابتکار لهستان، سوئد و جمهوری های حوزه بالتیک متشکل از استونی، لیتوانی و لتونی در سال 2009 با هدف مقابله با نفوذ روزافزون روسیه در پهنه شوروی سابق ارایه و تدوین شد.

نشست مشورتی روسیه و کمیسیون اروپا برای همفکری در زمینه سیاست شراکت شرقی اروپایی ها در حالی برگزار می شود که تنش در مناسبات دو طرف در هفته های اخیر بر سر تحولات اوکراین و تلاش روس زبانان منطقه خودمختار کریمه برای جدایی از کی یف و پیوستن به مسکو تشدید شده است.

اروپام/518 ** 1337
کد N174509

وبگردی