آفتاب

باز شدن پای ایران به موضوع هواپیمای ناپدید شده مالزیایی!

 باز شدن پای ایران به موضوع هواپیمای ناپدید شده مالزیایی!

ادعای ارتباط یک ایرانی با موضوع ناپدید شدن هواپیمای مالزیایی، ادامه ادعاهای رژیم اسرائیل علیه ایران، حاشیه‌‌های پدید آمده در پی سفر کاترین اشتون به ایران، مذاکرات روسیه و ایران برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید و ادعاهای ضدایرانی اتحادیه عرب، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش آفتاب به نقل از تابناک، ادعای یک روزنامه انگلیسی درباره ارتباط یک ایرانی با هواپیمای ناپدید شده خطوط هوایی مالزی، موضوعی است که از شب گذشته تاکنون در شماری از مطبوعات جهانی بازنشر شده و مورد توجه قرار گرفته است.



روزنامه «جروزالم پست» از جمله مطبوعاتی است که ادعای روزنامه «فایننشال تایمز» را بازنشر کرده و می‌نویسد، بلیت‌های دو تن از مسافران این پرواز‌ ـ که گفته می‌شد با پاسپورت‌های جعلی و دزدیده شده سفر می‌کردند‌ ـ توسط یک ایرانی برای آن‌ها خریداری شده است.

به نوشته این روزنامه، این بلیت‌ها از سوی یک تاجر ایرانی به نام «علی» خریداری شده و وی گفته آن‌ها را برای دو تن از دوستان خود خریده است. به گفته مقامات شرکت هواپیمایی مالزی، علی در آغاز می‌خواسته بلیت‌هایی برای دو پرواز جدا‌ برای این دو تن بخرد، اما به دلیل‌ تأیید نشدن نهایی، خرید با موفقیت انجام نمی‌شود. بار دوم، دو بلیت برای هر دوی آن‌ها در پروازی که اکنون به یک معمای جهانی تبدیل شده، خریداری کرده است.



اما ادعاهای رژیم اسرائیل درباره ایران، امروز نیز بخشی از مطالب مربوط به ایران را در میان مطبوعات بین‌المللی از آن خود کرده است. به نوشته «آسوشیتدپرس»، رژیم اسرائیل روز گذشته موشک‌هایی که گفته می‌شود از سوی ایران به مقصد غزه فرستاده می‌شده و توسط ارتش این رژیم توقیف شده را به نمایش گذاشته است.

به نوشته این خبرگزاری، در مراسم به نمایش گذاشتن این موشک‌ها، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل جامعه جهانی را متهم کرده که «حمایت ایران از گروه‌های شبه‌نظامی» را نادیده گرفته و قربانی ادبیات آشتی‌جویانه دولت جدید ایران شده است.



جنجال‌های به راه افتاده در پی سفر کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران، موضوع دیگری است که امروز برخی از مطبوعات و رسانه‌ها به آن پرداخته اند. در این زمینه، ‌«رویترز» موضوع هشدار ایران به سفارت اتریش به واسطه دیدار اشتون با برخی‌ شخصیت‌ها را مورد توجه قرار داده است.

این خبرگزاری می‌نویسد، پس از آنکه سفارت اتریش میزبانی دیدار اشتون با برخی فعالان حقوق بشری ایرانی را بر عهده گرفت، دولت ایران نسبت به این امر به سفارت مذکور تذکر داده است. در بیانیه وزارت خارجه ایران در این زمینه آمده است: «این گونه اقدامات، به افزایش بدبینی میان مردم ما و غرب منجر شده و به روابط میان ایران و اروپا کمکی نمی‌کند».



در میان دیگر مطالب، خبرگزاری فرانسه از مذاکرات مقامات روس با ایران بر سر ساخت یک تأسیسات هسته‌ای جدید خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، یکی از مقامات شرکت هسته‌ای دولتی روسیه امروز (سه‌شنبه) به ایران سفر می‌کند تا درباره ساخت دومین نیروگاه هسته‌ای روسی در ایران ‌مذاکره کند.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران ضمن تأیید این موضوع، گفته این مقام روس، نیکلای اسپاسکی، معاون مدیرکل شرکت «روس اتم» است. به گفته کمالوندی، برنامه ایران، ساخت چهار نیروگاه اتمی در بوشهر است؛ با این حال، باید دید که پیشرفت مذاکرات به چه صورتی خواهد بود.




در پایان سایت خبری اماراتی «زاویه» از جدیدترین موضع‌گیری ضد ایرانی اتحادیه عرب خبر داده است. به نوشته این سایت، شورای وزرای اتحادیه عرب، بر «حق حاکمیت مطلق» امارات بر سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی تأکید و از تلاش‌های امارات برای کسب حاکمیت بر این جزایر حمایت کرده است.

در بیانیه پایانی نشست این شورا، کشورهای عضو آنچه را «ادامه اشغال سه جزیره از سوی ایران، نقض حاکمیت امارات و بر هم زدن امنیت و ثبات منطقه ای و جهانی» خوانده اند، محکوم کرده‌اند. این شورا همچنین اقدام ایران در برگزاری رزمایش‌هایی در این منطقه را محکوم نموده است.
کد N174345

وبگردی