آفتاب

اتحادیه اروپا در تدارک تشدید تحریم‌ها علیه روسیه

اتحادیه اروپا در تدارک تشدید تحریم‌ها علیه روسیه

به گفته دیپلمات‌ها، اتحادیه اروپا احتمالا دوشنبه هفته آینده درباره تحریم‌های بیشتر علیه روسیه تصمیم خواهد گرفت.

به گفته دیپلمات‌ها، اتحادیه اروپا احتمالا دوشنبه هفته آینده درباره تحریم‌های بیشتر علیه روسیه تصمیم خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یک روز پس از همه‌پرسی کریمه که قرار است 16 مارس (یکشنبه هفته آتی) برگزار شود، وزرای خارجه این اتحادیه در بروکسل تشکیل جلسه خواهند داد و از جمله درباره‌ ممنوعیت سفر شماری از رهبران روسیه به اروپا و انسداد حساب‌های بانکی آنها در کشورهای عضو اتحادیه تصمیم خواهند گرفت.

ولادیمیر کنستانتینف، رئیس پارلمان محلی کریمه و هوادار روسیه، می‌گوید که ۸۰ درصد اهالی این منطقه موافق الحاق آن به روسیه هستند.

در همین حال دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرده که نمایندگان اتحادیه اروپا امروز (سه‌شنبه) در جلسه‌ای در لندن فهرستی از اسامی ۱۸ مقام روسی را تهیه خواهند کرد که در صورت ادامه سرسختی کرملین مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا خواهند شد. ظاهرا همین فهرست در اجلاس روز دوشنبه هفته آتی وزرای خارجه اتحادیه اروپا مبنای کار خواهد بود.

کامرون افزود که تحریم روسیه بدون پیامد برای انگلیس و اتحادیه اروپا نیست، ولی باز هم مهم است که تحولات اوکراین منفعلانه و چشم‌بسته تعقیب نشود: «امنیت و رفاه بریتانیا در خطر است اگر اجازه داده شود که کشورها به سادگی قوانین بین‌المللی را نقض کنند، بدون آن که عواقبی متوجه آنها شود. این اهمیت دارد که به مسکو یادآوری شود که همه‌پرسی در کریمه برای الحاق این منطقه به روسیه غیرقانونی و نامشروع است.» نخست‌وزیر انگلیس در ادامه بر تداوم نقش اوکراین به عنوان پلی میان اتحادیه اروپا و روسیه تاکید کرد.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان روز یکشنبه گفت که اگر روسیه ظرف دو روز آینده در راه کاستن از تنش و شروع یک گفتگوی عملی نکند، مرحله بعدی تحریم‌ها که شامل موارد یاد شده است به اجرا گذاشته خواهد شد.

به گزارش دویچه وله، اتحادیه اروپا هفته گذشته طرحی سه مرحله‌ای را برای تحریم روسیه تصویب کرد که مرحله اول آن، شامل قطع گفت‌وگو برای تسهیل صدور ویزا برای شهروندان روسیه جهت سفر به اروپا و نیز لغو تدارک اجلاس سران گروه ۸ در سوچی روسیه، به اجرا درآمده است. اجرای مراحل بعدی این تحریم‌ها به رفتار روسیه در جهت حل بحران مشروط شده است.

صدراعظم آلمان نیز روز دوشنبه بار دیگر روسیه را فراخواند که با پیوستن به گروه تماس اوکراین در راه حل بحران گام بردارد. روسیه تاکنون دولت موقت اوکراین را به رسمیت نشناخته و حاضر نیست در گروه تماسی که شامل این دولت باشد شرکت کند.

انتهای پیام

کد N174013

وبگردی