آفتاب

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران: ظریف ، آبروی خودش را برای منافع ملی به میدان آورده است

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران: ظریف ، آبروی خودش را برای منافع ملی به میدان آورده است

تقی آزادارمکی استاد دانشگاه تهران در روزنامه شرق نوشت:

 کارنامه مثبت ظریف، مرهون چندین ویژگی اوست.

اول اینکه ظریف، وزیری است که «دولتمردی» را از «میانه راه» کسب نکرده و از زمان انتصاب، از پیش‌شرط‌ها و دانش لازم برای تصدی این مسوولیت برخوردار بوده است. این اولین شرط انتخاب هر فرد برای واگذاری کارهای بزرگ و پیگیری اهداف مهم است.

دوم آنکه، ظریف، تمام مراحل کسب مهارت و تخصص فنی و اداری را از پایین‌ترین سطح (کارشناسی) تا مشاوره و سفیر، در طی زمان طی کرده تا در نهایت بر سکوی وزارت قرار گرفته است. تجربه‌اندوزی وی در مراحل گوناگون، مهارت‌های فنی و تکنیکی ظریف را افزایش داده است و همین پشتوانه در این میدان به‌ مدد او آمد. او به‌جای مبنا قراردادن شعار و فرافکنی، بهره‌گیری از تکنیک‌ها و شیوه‌های سیاسی و کارشناسی را اصل قرار داد. گذراندن سلسله‌مراتب کاری به او شایستگی تشخیص درست روش‌ها و تکنیک‌های کار را داد و شاهد بودیم، تاکنون، به‌خوبی وظیفه محوله را انجام داده است. تخصص و تبحر و آگاهی از محیط پیرامونی، فرصت شناخت دقیق از جهان سیاست و ترفندهای آن را به ظریف داد و او را از دام عکس‌العمل به صداهای افراد و گروه‌های طرفدار و مخالف، رهانید.

سومین عنصر که نمی‌توان از آن گذر کرد شخصیت سلیم و مهربان، مسلمان و بی‌ادعایش است. او را همه می‌شناسیم. فردی مسلمان و اهل فرهنگ است. اخلاق او را هم زمانی که سر جنازه دوست قدیمی‌اش دکتر صدیق در دانشگاه حاضر شد، دیدیم. همه کسانی که با او در انجمن اسلامی آمریکا و کانادا همراه بودند نیز گواه منش پسندیده او هستند؛ منشی که به او چهره‌ای فرهنگی و اخلاقی و دینی داده است. او تصویر روشن‌تری از وزیر مسلمان به جامعه جهانی ارایه داده است؛ چهره‌ای خندان و متوکل به خدا. این تصویری است که او با خنده‌ها و متانتش، در اذهان ایجاد کرده است. ظریف، به‌جای توجه به «ظاهر»، به باطن و اصل ماجرای رابطه ما با غرب - که تفاوت فرهنگ و ادب و اخلاق است- تاکید دارد و به همین دلیل، جهانیان، صدایش را بلندتر و بهتر از بقیه شنیده‌اند.

چهارمین دلیل با اهمیت کارآمدی ظریف، وفاقی است که پیرامون او و سلامت‌اش در سطح مسوولان و نزد نخبگان و مردم شکل گرفته است. این وضعیت امکان مناسبی برای وزیر خارجه دولت یازدهم فراهم کرده است تا با حوصله و توان و صلابت بیشتری کار را به پیش ببرد. پشتوانه اعتماد عمومی به ظریف باعث شده او ناچار نشود تا یک گام به جلو بردارد و دوباره چندین گام به عقب نشیند.

پنجمین و مهم‌ترین ویژگی ظریف- که کمتر موردتوجه‌قرار گرفته- به میدان‌آوردن «اعتبار» و«آبروی» خویش، برای تامین منافع ملی، مردم و نظام است. البته خداوند هم به او آبرو و اعتبار بیشتری بخشید. این مزیت ظریف، برخلاف رویه برخی مسوولان است که پس از کسب جایگاه و موقعیت، در پی کسب اعتبار و آبرو برمی‌آیند و حتی گاهی می‌کوشند تا با کاستن از اعتبار و آبروی دیگران، توشه و سبد داشته‌های خود را سنگین‌تر کنند. بعضی مدیران هم بوده‌اند که در رویای جایگاه و مقام بالاتر، راهکار «بی‌تصمیمی» را برگزیده‌اند تا مبادا انتقاد و اتهامی ‌متوجه آنان شود. این گروه - به گمان خویش- احتیاط را لازمه کسب و افزایش اعتبار می‌دانند و امیدوارند از این مسیر به مقامات والاتری دست یابند اما ظریف، تمامی داشته‌های کارشناسی و تخصصی و فرهنگی و نیز اعتبار و آبروی اندوخته‌اش را در دوره‌ای که بوی بحران می‌داد، بدون هراس از واکنش‌ها و انتقادهای شتابزده و غیرمنطقی، به میدان آورد و به یاری همکارانش، پشت میز مذاکره هسته‌ای به‌گونه‌ای عمل کرد که موفقیت چشمگیری برای ایران رقم خورد و کلاف هسته‌ای، گشوده شود. خداوند به ظریف و امثال او عزت و سربلندی دهد.

17302

کد N173651

وبگردی