آفتاب

سکوت دبیرکل سازمان ملل در مورد همه پرسی در کریمه

سکوت دبیرکل سازمان ملل در مورد همه پرسی در کریمه

نیوریورک- ایرنا- سخنگوی دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه در پاسخ یه پرسش خبرنگاران درباره موضع بان کی مون درباره همه پرسی در شبه جزیره کریمه و تعارض آن با حق حاکمیت ملی اوکراین حاضر به موضعگیری نشد و تنها گفت که بان کی مون خواستار خودداری طرفین از اقدامات تحریک آمیز است.

به گزارش ایرنا با ادامه بحران اوکراین و بالا گرفتن تنش های سیاسی میان کشور های غربی و مسکو مقام های دولت خودمختار کریمه هفته گذشته اعلام کردند که به منظور تصمیم گیری در مورد الحاق این منطقه خودمختار به خاک روسیه روز 16 ماه مارس همه پرسی برگزار خواهند کرد.

کشورهای غربی و بویژه آمریکا و انگلیس اعتراض و مخالفت قاطع خود را با این همه پرسی اعلام کرده و آن را مغایر با قانون اساسی کشور اوکراین و در تعارض با یکپارچگی و حق حاکمیت ملی این کشور توصیف کرده اند.

در نشست خبری روز دوشنبه یکی از خبرنگاران با اشاره به بیانیه دبیر کل سازمان ملل در خصوص بحران اوکراین و تاکید او بر ضرورت احترام به یک پارچگی و حق حاکمیت ملی این کشور، از استفان دوجاریک سخنگوی بان کی مون پرسید آیا به نظر دبیر کل سازمان ملل برگزاری رفراندوم کریمه در تعارض با یکپارچگی و حق حاکمیت اوکراین نیست ؟

دو جاریک در پاسخ گفت : انتظار نداشته باشید که دبیر کل سازمان ملل در رابطه با تحولات لحظه به لحظه در اوکراین بیانیه صادر یا اعلام موضع کند.

وی افزود همانطور که در بیانیه امروز دبیر کل سازمان ملل آمده وی از طرفین درگیر در این بحران خواسته است تا از اقدامات و یا سخنانی که موجب شدت پیدا کردن تنش های جاری شود خود داری کنند.

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد که مهم ترین نگرانی دبیر کل سازمان ملل حفظ یکپارچگی اوکراین و احترام به حق حاکمیت این کشور است.

اروپام 1908
کد N173633

وبگردی