آفتاب
حاشیه نگاری مهر از سفر اشتون به دیار گنبدهای فیروزه ای؛

اشتون: می خواهم به دور از هیاهوی دوربین های خبری شهرموزه اصفهان را ببینم/ اشتون اصفهان را به مقصد عمان ترک کرد

اشتون: می خواهم به دور از هیاهوی دوربین های خبری شهرموزه اصفهان را ببینم/ اشتون اصفهان را به مقصد عمان ترک کرد

سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به شهر موزه اصفهان که از شب گذشته آغاز شده بود، تا عصر امروز که اشتون از فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به سمت عمان، دیار نصف جهان ترک کند با متن و حاشیه هایی همراه شد.

به گزارش خبرنگار مهر از اصفهان، کاترین اشتون در ادامه سفر خود به اصفهان و پیش از ترک این شهر در دیدار با استاندار اصفهان با توجه به صحبت های زرگرپور پیرامون مسائل فنی در حوزه انرژی هسته ای، از این گفتگو ابراز خرسندی نمود و خواستار ملحق شدن استاندار  اصفهان به تیم کارشناسی مذاکرات هسته ای ایران با 5+1 شد.

وی با بیان این پیشنهاد، اظهار داشت: بنده به دنبال اضافه شدن استاندار اصفهان به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران خواهم بود و این پیشنهاد را به زودی مطرح خواهم کرد.

در این دیدار زرگرپور نیز با اشاره به مسائل هسته ای، تصریح داشت: ایران به چهار دلیل مسئله هسته ای خود را در دنیا دنبال می کند.

 وی ابراز داشت: ایران به علت تاریخ باشکوه و عظمت خود و با وجود اینکه تمدن ساز بوده هیچ گاه به عنوان متجاوز شناخته نشده و به هیچ کشوری حمله نکرده است.

استاندار اصفهان علت دوم را مسلمان بودن مردم ایران خواند و افزود: با توجه به تعالیم دین اسلام ایرانیان به خود اجازه نمی دهند که در دنیا جنگ افروزی کنند.

وی با بیان اینکه انسان دوستی و شهره بودن ایرانیان به عاطفی بودن دیگر دلیل برای دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته ای از سوی ایران است، گفت: فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرام بودن استفاده از سلاح هسته ای در کنار تمام این دلایل دیگر علت دستیابی ایران به فناوری صلح آمیز هسته ای است.

زرگرپور با اشاره به اینکه ایران فناوری صلح آمیز هسته ای را یک غرور ملی برای خود می داند، اظهار داشت: ایران به علت اینکه استفاده از این فناوری را حق مسلم خود می داند، اعتماد و شفاف سازی در مذاکرات هسته ای را دنبال می کند.

به گزارش خبرنگار مهر استاندار اصفهان در این گفتگوها که پیش از ترک اصفهان از سوی کاترین اشتون صورت گرفت توضیحات فنی و کارشناسی در مورد مسئله هسته ای اصفهان را نیز مطرح کرد که همین موضوع سبب طرح پیشنهاد پیوستن استاندار اصفهان به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران از سوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شد.

اشتون در بخش دیگری از صحبت های خود با زرگرپور با اشاره به سفر خود به شهر اصفهان تصریح کرد: پیش از این سفر مسئولان اروپایی که به اصفهان آمده بودند، به من توصیه می کردند سفری به اصفهان داشته باشم اما تا پیش از این سفر نمی دانستم تاکید آنها تا چه حد می تواند برای من جالب باشد.

وی بیان داشت: از اینکه اصفهان را برای این سفر انتخاب کردم بسیار خرسندم و به خود می بالم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با اشاره به سفر خود به ایران و انجام مذاکرات با مسئولان این کشور، اظهار داشت: سفر من به ایران یک پیام و سیگنال را به ایران مخابره کرد که اگر مذاکرات 1+5 با ایران به خوبی پیش برود دیگر روابط نیز رو به گسترش خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه ظرفیت اصفهان در حوزه گردشگری هنوز تکمیل نشده است، افزود: باید در صورت پیشرفت مذاکرات و برقراری روابط بیشتر با ایران طرف های اروپایی اصفهان را که هنوز از ظرفیت های گردشگری آن به خوبی استفاده نشده است، برای سفر انتخاب کنند.

پس از گفتگوهای کاترین اشتون با رسول زرگرپور، همسر استاندار اصفهان نیز که خود به چند زبان تسلط دارد پیرامون فرهنگ و تاریخ چند هزار ساله ایران زمین با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به گفتگو پرداخت.

به دنبال سفر کاترین اشتون به اصفهان رسانه های خبری و جمعی این شهر، خواستار برگزاری نشست خبری و طرح سوالات خود از وی بودند که با وجود تلاش روابط عمومی استانداری اصفهان، این نشست برگزار نشد.

به گزارش خبرنگار مهر، اشتون در این باره اظهار داشت: میخواهم با آرامش و به دور از هیاهوی دوربین های خبری بازدید از شهر موزه شگفت آور اصفهان را دنبال کنم.

کاترین اشتون ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با بدرقه رسمی استاندار اصفهان، اصفهان را به مقصد عمان ترک کرد.
 

کد N173384

وبگردی