آفتاب
دیدار قائم مقام‌ وزارت امور خارجه ترکیه با همتای ایرانی‌اش

قائم مقام وزیر خارجه ترکیه: برای توسعه روابط با ایران اهمیت ویژه‌ای قائل هستیم

قائم مقام وزیر خارجه ترکیه: برای توسعه روابط با ایران اهمیت ویژه‌ای قائل هستیم

قائم مقام وزیر امور خارجه ترکیه که در راس هیاتی در تهران سفر کرده است، صبح روز دوشنبه با همتای ایرانی خود در خصوص روند توسعه و تعمیق بیش از پیش روابط در ابعاد دوجانبه همکاری و تعامل دو کشور در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و برخی مسائل مورد علاقه تبادل نظر کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مرتضی سرمدی، قائم مقام وزارت امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به نقش و جایگاه ایران و ترکیه به عنوان دو کشور بزرگ و تاثیرگذار در منطقه، روابط دو کشور را بر اساس عناصر همسایگی و مشترکات فرهنگی و دینی عمیق و دوستانه توصیف کرد و بر آمادگی دولت جدید کشورمان برای همکاری گسترده و همه جانبه با ترکیه تاکید کرد.

سرمدی با اشاره به نتایج و مذاکرات بسیار خوب بین مقامات عالی‌رتبه دو کشور در سفر اخیر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به تهران به خصوص تصمیم دو طرف برای تشکیل شورای عالی روابط دو کشور و افزایش بیش از پیش سطح مبادلات تجاری و بازرگانی فیمابین، بر جایگاه برجسته و مهم ترکیه در نگاه راهبردی ایران در توسعه و عمیق روابط با همسایگان و هم‌چنین از نظر همگرایی منطقه‌ای تاکید کرد.

قائم مقام وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی در حمایت از تقویت روند همگرایی بین کشورهای منطقه، ایران و ترکیه را دو محور اساسی این همگرایی دانست و تعمیق روابط تهران و آنکارا در ابعاد دوجانبه را موجب تقویت روند همکاری‌های چندجانبه منطقه‌ای و ناکامی تلاش‌های دشمنان برای سوء استفاده از مسائل و مشکلات در برخی کشورهای منطقه در جهت دامن زدن به اختلافات و تفرقه‌افکنی و صف‌بندی قومی و طائفه‌ای بین کشورهای منطقه دانست.

سرمدی هم‌چنین با اشاره به حساسیت و اهمیت مقطع کنونی تحولات منطقه خاورمیانه، نقش ایران و ترکیه را برای کمک به کشورهای منطقه برای عبور از شرایط حساس کنونی و حفظ و تقویت روند همگرایی بین کشورهای اسلامی بر اساس اراده و خواست مردم و واقعیت‌های عینی هر کشور و به دور از مداخله‌های خارجی مهم ارزیابی کرد و در این راستا مشورت و رایزنی مستمر مسوولان دو کشور را در ابعاد دو و چند جانبه مهم توصیف کرد.

وی آمادگی کشورمان را برای تداوم این گفت‌وگوها و مذاکرات در راستای پیشبرد و توسعه بیش از پیش روابط دوجانبه به ویژه در ابعاد اقتصادی، تجاری و بازرگانی، امنیتی و انرژی اعلام کرد.

بنا بر این گزارش، فریدون سینیرلی اوغلو، قائم مقام وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این دیدار، ایران و ترکیه را دو کشور بزرگ و مهم منطقه توصیف کرد و جایگاه مهم ایران در اولویت سیاست و روابط خارجی کشورش را مورد تاکید قرار داد و افزود که برای توسعه روابط با ایران اهمیت ویژه‌ای قائل هستیم.

سینیرلی اوغلو بر توانمندی‌ها و ظرفیت‌های گسترده دو کشور در ابعاد دوجانبه و هم‌افزایی، مشورت و تعامل سازنده در راستای تثبیت صلح و امنیت و کمک به حل و فصل مسائل و مشکلات منطقه تاکید کرد.

وی هم‌چنین سفرهای متقابل مقامات عالی‌رتبه ایرانی و ترک و نیز رایزنی و مشورت مستمر بین آن‌ها را در راستای پیشبرد و توسعه بیش از پیش روابط و نیز کمک به حل مسائل منطقه خاورمیانه و نیز آسیای میانه و قفقاز مفید و موثر دانست.

قائم مقام وزیر خارجه ترکیه تقویت همگرایی و نزدیکی و همکاری تنگاتنگ ایران و ترکیه را موجب ناکامی تلاش بیهوده برخی طرف‌ها برای القای نوعی قطب‌بندی تصنعی بر اساس رقابت‌های قومی و مذهبی و طائفه‌ای در منطقه دانست .

انتهای پیام

کد N173288

وبگردی