آفتاب

تحلیل عضو کمیسیون امنیت درباره سفر اشتون به تهران/ آیا روابط ایران و اروپا بهبود می یابد؟

تحلیل عضو کمیسیون امنیت درباره سفر اشتون به تهران/ آیا روابط ایران و اروپا بهبود می یابد؟

نماینده مردم شهرضا می گوید حضور خانم اشتون در تهران در بهبود روابط بین جوامع اروپایی و ایران بسیار موثر و کارگشا خواهدبود.

عوض حیدرپور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با خبرآنلاین درباره سفر کاترین اشتون به تهران گفت: در روزهای پایانی سال 92 شاهد حضور خانم اشتون در ایران هستیم و این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که ایران و گروه 1+5 برای ادامه مذاکرات و لغو برخی تحریم ها به توافق رسیده اند اما این سفر صرفا به منظور بررسی مسائل هسته ای صورت نمی گیرد.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اشتون در مدت حضور خود در ایران درباره مسائل مختلفی با مسئولان ایرانی دیدار و گفت وگو می کند که شاید 15 درصد از این گفت وگوها درباره مسائل هسته ای است و بخش عمده این گفت و گوها به روابط ایران و اروپا مربوط می شود.

وی با بیان این که در بحث بهبود رابطه ایران و اروپا دو نکته وجود دارد، افزود: نکته اول بحث رابطه ایران با اروپا و نکته دوم بحث رابطه اروپا با ایران است و به نظر می رسد درباره رابطه ایران و اروپا ابهاماتی در ذهن اشتون است که با حضور در ایران این ابهامات مرتفع می شود.

حیدرپور افزود: برطرف شدن این ابهامات باید مورد توجه مسئولان سیاسی کشور باشد و قطعا در صورتی که ابهامات موجود در ذهن اشتون برطرف شود پیام مردم ایران برای کشورهای اروپایی مخابره می شود و این می تواند به بهبود رابطه میان ایران و اروپا کمک کند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: زمانی که اشتون در تهران باشد و رفتار مردم را در داخل کشور و نسبت به نظام مشاهده کند و همین مسائل را در جلسات اروپایی مطرح کند بزرگترین دستاورد برای ایران است.

حیدرپور تصریح کرد: نکته دیگری که ممکن است در جریان سفر اشتون به ایران مطرح شود بحث حقوق بشر است که خانم اشتون هم اکنون می تواند ببیند که آزادی در جمهوری اسلامی ایران واقعی است.

وی با بیان این که ارتباط ما از سوریه، دفاع از مقاومت و مسائل افغانستان و عراق نیز در دیدار اشتون با مسئولان ایرانی به دور از فشارهای سیاسی حاکم در اروپا بررسی می شود و اشتون از نزدیک مواضع جمهوری اسلامی ایران را خواهد شنید، گفت: به طور کلی ارزیابی بنده این است که حضور خانم اشتون در تهران در بهبود روابط بین جوامع اروپایی و ایران بسیار موثر و کارگشا خواهدبود.

29295

 

کد N173155

وبگردی