آفتاب

احتمال مشارکت اویغورها در ناپدید شدن هواپیمای مسافربری مالزی

احتمال مشارکت اویغورها در ناپدید شدن هواپیمای مسافربری مالزی

یک مقام دولتی مالزی احتمال مشارکت شبه‌ نظامیان اویغور را در حادثه ناپدید شدن هواپیمای مسافربری خطوط هوایی مالزی بعید ندانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در مالزی، این مقام دولتی گفت: از آنجا که ما در سال‌های 2011 و 2012 برخی از اویغورها را که دارای گذرنامه‌های جعلی بودند به چین بازگرداندیم، احتمال مشارکت آنها در ناپدید شدن هواپیمای MH370 را رد نمی‌کنیم.

وی تصریح کرد: این موضوع نباید نادیده گرفته شود. ما طی سال‌های گذشت اویغورها را با گذرنامه‌های جعلی به چین بازگرداندیم. البته اظهار نظر درخصوص اینکه آیا ارتباطی بین این دو مورد وجود دارد یا نه زود است.

این اظهارات پس از آن صورت می‌گیرد که برخی گمانه‌زنی‌ها از مشارکت شبه نظامیان اویغور در حادثه مفقود شدن هواپیمای مسافربری خطوط هوایی مالزی خبر می‌دهد و این در حالی است که یک هفته گذشته و در جریان یک حمله مرگبار 29 نفر در ایستگاه قطاری در جنوب چین به قتل رسیدند و گفته می‌شود که این حمله به دست شبه‌نظامیان اویغور از استان سین‌کیانگ چین صورت گرفته است.

مالزی که کشوری مسلمان به شمار می‌رود روابط دوستانه‌ای با چین دارد و در سال 2011 این کشور 11 اویغور را به اتهام مشارکت در قاچاق انسان به دولت چین تحویل داد.

در سال 2012 نیز مالزی شش اویغور را که به گفته گروه‌های حقوق بشر آمریکایی پناهجو بودند به دولت چین تحویل داد.

هواپیمای MH370 متعلق به خطوط هوایی مالزی با 239 سرنشین از صبح روز شنبه به وقت محلی ناپدید شده است و تاکنون هیچ اثری از آن پیدا نشده است.

انتهای پیام

کد N173081

وبگردی