آفتاب

گمانه زنی رسانه های ترکیه در باره نامزد نظامی انتخابات ریاست جمهوری

گمانه زنی رسانه های ترکیه در باره نامزد نظامی انتخابات ریاست جمهوری

آنکارا- ایرنا - برخی از رسانه های جمعی ترکیه ادعا کردند که ˈ ایلکر باش بوغˈ رییس اسبق ستاد ارتش ترکیه که جمعه شب گذشته از زندان آزاد شد، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در این کشور می شود.

به گزارش ایرنا ، این رسانه های جمعی نوشتند که باش بوغ در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که تابستان آینده برگزار می شود از سوی دو حزب مخالف ˈحرکت ملیˈ و ˈجمهوریخواه خلقˈ به عنوان نامزد معرفی و حمایت خواهد شد.

باش بوغ به حکم دادگاه استانبول به اتهام اقدام به براندازی دولت آنکارا به مجازات حبس ابد محکوم شده بود ولی دلایل این حکم هنوز از سوی دادگاه اعلام نشده است.

بعد از اعلام دلایل حکم باش بوغ می تواند به دیوانعالی قضایی برای تصحیح حکم مراجعه کند.

به گفته کارشناسان آگاه احتمال اینکه دیوان عالی قضایی تا ماه آگوست حکمی در مورد پرونده باش بوغ صادر کند بسیار اندک است و با لحاظ این مساله احتمال نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه وجود دارد.

انتشار تصاویر باش بوغ پس از آزادی از زندان و نیز تصاویر روز گذشته او در مراسم امضای کتابش که در آنها شعارهای همچون ˈراه کاخ ریاست جمهوری برای باش بوغ هموار استˈ و ˈ باش بوغ رییس جمهوریˈ سر داده شد نیز احتمال نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری را در اذهان تداعی می کند.

با تغییر مواد قانون اساسی ترکیه در ماه آگوست برای نخستین بار رییس جمهوری آتی ترکیه با آرای مستقیم مردم انتخاب خواهد شد.

طبق قانون اساسی، احزابی که بیش از 10 درصد آرا را کسب کرده اند می توانند با امضای 20 نماینده ، فردی را به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی کنند.

طبق قانون اساسی ترکیه نامزدهای ریاست جمهوری باید تبعه ترکیه، بیش از 40 سال سن و دارای تحصیلات دانشگاهی باشد و دوره ریاست جمهوری در ترکیه دو دوره 5 ساله می باشد.

در دور نخست هر فرد که اکثریت قاطع را کسب کند می تواند به عنوان رییس جمهوری جمهوری انتخاب شود ولی در صورتی که در دور نخست هیچ یک از نامزدها موفق به کسب 50 درصد به اضافه یک رای نشوند در دور دوم که دو هفته بعد از انتخابات دور نخست برگزار خواهد شد دو نامزدی که بیشترین رای در دور نخست را کسب کرده اند شرکت خواهند کرد.

خاورم**2012** 230 **1010
کد N173071

وبگردی