آفتاب
عراقچی:

بیداری اسلامی رو به رشد است

بیداری اسلامی رو به رشد است

برگزاری همایش بین‌المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی را در مسیر روشنگری اسلامی به فال نیک می‌گیرم/ امام راحل انقلاب اسلامی را انفجار نور دانستند و باید بگویم که این تفسیر و عبارت یک تمثیل شاعرانه نبوده بلکه واقعیت است و انقلاب اسلامی یک انفجار در مناسبات موجود جهانی در اسلام و در منطقه ایجاد کرد.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امورخارجه با اشاره به روند رو به رشد بیداری اسلامی گفت: بیداری اسلامی با وجود نیروهای مخرب رو به رشد است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی همایش بین‌المللی "نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی"، سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امورخارجه، با بیان اینکه انقلاب اسلامی نقش تعیین‌کننده ای در هندسه جدید جهانی و تحول قدرت جهانی داشته است، گفت: در واقع می‌توان گفت هندسه جدید جهانی از انقلاب مردم ایران آغاز شد و ما از آن زمان شاهد شکل‌گیری نهضت‌ها و رویکردهای جدید در جهان اسلام هستیم.

وی افزود: امام راحل انقلاب اسلامی را انفجار نور دانستند و باید بگویم که این تفسیر و عبارت یک تمثیل شاعرانه نبوده بلکه واقعیت است و انقلاب اسلامی یک انفجار در مناسبات موجود جهانی در اسلام و در منطقه ایجاد کرد.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امورخارجه با تاکید بر اینکه امروز شاهدیم که در طول سه دهه چه تحولاتی در جهان اسلام رخ داده است،گفت: این تحولات در جهان اسلام به گونه‌ای بوده که امروز همه از هندسه جدید در خاورمیانه و در جهان اسلام صحبت می‌کنند.

عراقچی خاطرنشان کرد: موج بیداری اسلامی با وقفه‌ای که استکبار تلاش کرد تا مانع آن شود، ایجاد شد و مرزهای جغرافیایی را درنوردید و امروز نیز می‌بینیم که تحولات این بیداری همچنان ادامه دارد.

وی از دگرگونی در ترکیب‌های قدرت‌های منطقه در جریان تحولات یاد کرد و افزود: آنچه در این تحولات منطقه مشاهده می‌شود دگرگونی در ترکیب قدرت‌ها بوده که مصر، تونس و عراق از جمله آنها به شمار می‌رود.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امورخارجه تصریح کرد: این تحولات و تغییرات در حالی مشاهده می‌شود که جمهوری اسلامی ایران از ثبات کامل اقتصادی، سیاسی، معنوی، فرهنگی و دینی و دفاعی برخوردار بوده و مهم‌تر از تمامی اینها پشتیبانی همیشگی مردم از جمهوری اسلامی ایران بوده که نمونه بارز آن را در حماسه سیاسی 24 خرداد شاهد بودیم.

عراقچی تاکید کرد: این پشتیبانی مردمی و این توان سیاسی در کنار برخورداری از ثباتی که ذکر شد نشان‌دهنده جایگاه جمهوری اسلامی ایران در هندسه جدید جهانی است و در واقع جمهوری اسلامی ایران آغازگر و پرچمدار این هندسه جدید جهانی با محوریت جهان اسلام است.

وی اظهار داشت: بیداری اسلامی را نباید به چشم یک حرکت مقطعی نگاه کرد بلکه باید به این مسئله نگاه کلان تاریخی داشته باشیم، بیداری اسلامی مسیری است که در کشورهای اسلامی آغاز شده اما فراز و نشیب‌هایی دارد و به هر حال مشخص است که در مسیر چنین حرکت‌هایی نیروهای مخرب کم نبوده است.

عراقچی ادامه داد: اگر ما نقطه آغاز انقلاب را 15 خرداد ماه بدانیم، تا 22 بهمن ماه چه فراز و نشیب‌هایی را طی کردیم و داشتیم اما با وجود این نیروهای مخرب در مسیر، بیداری اسلامی در مجموع خود رو به رشد است.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امورخارجه با بیان اینکه برگزاری همایش بین‌المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی گامی در مسیر روشنگری اسلامی است، گفت: حرکت بیداری اسلامی باید همراه با روشنگری اسلامی باشد و در این مسیر نیاز به جهاد و تلاش در این مسیر دارد که برگزاری همایش‌ها و اجلاس‌هایی با این محوریت گامی موثر در مسیر روشنگری اسلامی است.

عراقچی افزود: باید از مسیر روشنگری اسلامی برای تسریع حرکت بیداری اسلامی تلاش کنیم.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان تاکید کرد: در کنار این کنفرانس‌ها و همایش‌ها باید از ظرفیت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی نیز در این مسیر استفاده کنیم تا عرصه بر مخالفان و مخربان این حرکت تنگ شود.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امورخارجه یادآور شد: برگزاری همایش بین‌المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی را در مسیر روشنگری اسلامی به فال نیک می‌گیرم.

کد N173037

وبگردی